SV4MP_ZSVZ Základy supervize v pomáhajících profesích

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bohuslava Horská (cvičící)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_ZSVZ/01: Po 16:40–17:25 učebna 36, B. Horská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CĂ­lem pĂ„Ä…ĂË�„�edmĂ„ĂË�€ştu Základy supervize v pomáhajĂ­cĂ­ch profesĂ­ch je podrobnĂ© seznámenĂ­ se s pojmem a obsahem supervize, jejĂ­mi funkcemi, druhy a pĂ„Ä…ĂË�„�edpoklady. PĂ„Ä…ĂË�„�edmĂ„ĂË�€şt nenĂ­ vyuÄŤován pouze teoreticky, ale jeho součástĂ­ je vytvoĂ„Ä…ĂË�„�enĂ­ interviznĂ­ skupiny vztahujĂ­cĂ­ se k absolvovanĂ© praxi v zaĂ„Ä…ĂË�„�Ă­zenĂ­ch pro seniory. V závĂ„ĂË�€şru pĂ„Ä…ĂË�„�edmĂ„ĂË�€ştu by studenti mĂ„ĂË�€şli umĂ„ĂË�€şt užívat nástroje, kterÄ‚Ëťmi supervize pro pomáhajĂ­cĂ­ pracovnĂ­ky a pracovištĂ„ĂË�€ş disponuje a účinnĂ„ĂË�€ş se zapojit do superviznĂ­ho procesu. MĂ„ĂË�€şli by znát podmĂ­nky Ä‚ĹźspĂ„ĂË�€şÄąË‡nĂ© supervize, reflektovat superviznĂ­ dĂ„ĂË�€şj a rozpoznat kvalitnĂ­ supervizi.
Osnova
  • Ăšvod do pĂ„Ä…ĂË�„�edmĂ„ĂË�€ştu: Supervize jako nástroj zvyšovánĂ­ profesionálnĂ­ kompetence pracovnĂ­ka v pomáhajĂ­cĂ­ch profesĂ­ch a ochrana klienta. PomáhajĂ­cĂ­ profese; pracovnĂ­k v pomáhajĂ­cĂ­ profesĂ­ch Ä‚Ë�ĂË�‚¬ĂË�€ś motivy pomáhánĂ­, rizika profese. Pojem supervize, ohraniÄŤenĂ­ supervize a odlišenĂ­ od podobnÄ‚Ëťch disciplin. CĂ­le supervize. Klasifikace supervize dle jednotlivÄ‚Ëťch kritĂ©riĂ­. Funkce supervize: Funkce podpĹŻrná (restorativnĂ­), vzdĂ„ĂË�€şlávacĂ­ (formativnĂ­, rozvojová, funkce Ă„Ä…ĂË�„�Ă­dĂ­cĂ­ (normativnĂ­, administrativnĂ­, kontrolnĂ­, dohlĂ­ĹľecĂ­). VÄ‚Ëťvoj supervize v zahraniÄŤĂ­ a ÄŤeskÄ‚Ëťch zemĂ­ch. SouÄŤasnĂ© postavenĂ­ supervize v pomáhajĂ­cĂ­ch profesĂ­ch a sociálnĂ­ch sluĂ„Ä…Ă„Äľbách, legislativnĂ­ ukotvenĂ­; vzdĂ„ĂË�€şlávánĂ­ v supervizi. SuperviznĂ­ proces: SuperviznĂ­ vztah, aktĂ©ĹĂË�„�i supervize: osoba supervidovanĂ©ho, osoba supervizora. PracovnĂ­ spojenectvĂ­ Ä‚Ë�ĂË�‚¬ĂË�€ś vztah pracovnĂ­ aliance. SuperviznĂ­ kontrakt. EtickĂ© aspekty supervize. Rizika supervize; pĂ„Ä…ĂË�„�ekážky kvalitnĂ­ supervize. Supervize jako uÄŤenĂ­; zránĂ­ supervize. VyuĂ„Ä…Ă„ÄľitĂ­ principĹŻ celoĂ„Ä…Ă„ÄľivotnĂ­ho uÄŤenĂ­ v supervizi. ZavádĂ„ĂË�€şnĂ­ supervize v organizaci jako proces uÄŤenĂ­.
Literatura
  • POKORNÁ, Andrea a Dana KRETHOVÁ. Supervize odborné praxe - názory a zkušenosti studentů. In Sborník 2. Mezinárodní konference ošetřovatelství Pracovníků vzdělávajících nelékařské zdravotnické povolání. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008, s. 38-42. ISBN 978-80-7013-469-6. info
  • DOHNALOVÁ, Zdeňka, Mirka NEČASOVÁ, Libor MUSIL a Annamaria CAMPANINI. Identita sociální práce a specifika supervize. 2007. info
  • NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Odborná praxe a supervize studentů sociální práce v ČR. In Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007, s. 63-73. Edice pro praxi a supervizi v sociální práci. ISBN 978-80-7399-343-6. URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života. In NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007, s. 46-54. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. info
  • NEČASOVÁ, Mirka. Využití supervize v pomáhajících profesích na příkladu sociální práce. In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Konvoj, 2007, s. 165 - 169, 4 s. ISBN 978-80-7302-133-7. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Akademické centrum poradenství a supervize - informace veřejnosti. 2006. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana a Lubomír PELECH. Slabikář sociální práce na ulici : supervize, streetwork, financování. První vydání. Brno: Doplněk, 2003, 99 stran. ISBN 8072391488. info
  • SUCHOMELOVÁ, Marie. Sociální pracovníci a supervize optimální model supervize pro dané státní zařízení. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2003, 43 l. info
  • SUCHOMELOVÁ, Marie. Sociální pracovníci a supervize postoje sociálních pracovníků jednoho státního zařízení k supervizi. Edited by Ivo Čermák. Brno, 2003, 45 l. URL info
Výukové metody
výklad, diskuse, reflektivní a zážitkové aktivity, vytvoření cvičné supervizní skupiny
Metody hodnocení
Studenti demonstrujĂ­ uchopenĂ­ pĹ™edávanĂ©ho tĂ©matu přímo v procesu cviÄŤnĂ© supervize. Studenti napíší esej v rozsahu 2 stran s reflexĂ­ svĂ© supervize nebo supervize jinĂ© osoby, se kterou povedou cĂ­lenÄ‚Ëť rozhovor.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.