PdF:VV8MP_SVZ2 Strategie vzdělávání na SŠ 2 - Informace o předmětu
VV8MP_SVZ2 Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV8MP_SVZ2/01: Čt 14:50–16:30 učebna 52, L. Gajzlerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je specifika edukačního procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci základního a středního vzdělávání s akcentem na jednotlivé kurikulární dokumenty (praktická škola jednoletá, praktická škola dvouletá, odborné učiliště).
- Osnova
- 1.Strategie a přístupy k vzdělávání žáků se SVP v středním vzdělávání; 2Didaktické zásady, metody a formy a podmínky v edukaci žáků se zdravotním postižením; 3. Základní škola speciální. 4. Klima ve vyučování - strategie, faktory ovlivňující edukační proces, kurikulum a jeho specifika. 5.Charakteristika okruhu jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami - definice, členění do skupin, 6. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad DMO) - specifika edukace, vzdělávání. 7. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se zrakovým postižením - specifika edukace, institucionální vzdělávání. 8. Koncept bazální stimulace a její využití v edukaci žáků s těžkým postižením. 9Alternativní a augmentativní komunikace. 10. Žáci se SVP k systému středního vzdělání (odborné učiliště, střední odborná učiliště, praktická škola obsah vzdělání); 11. Podmínky vzdělávání, podpůrná a vyrovnávací opatření; 12. Praktická škola jednoletá – specifika vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola jednoletá; 13. aktická škola dvouletá – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola dvouletá; 14. Možnosti pracovního uplatnění mentálně postižených žáků, chráněné dílny, podporované zaměstnávání.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 2. přepracované a rozšířené. Brno: MSD, Lidická 23, 602 00 Brno, 2008, 148 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7392-050-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, 103 s. ISBN 9788073920111. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- Výukové metody
- Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
- Metody hodnocení
- typ výuky - přednáška, ukončení kolokviem formou testu. píemný test - k úspěšnému zvládnutí je nutno 75% správných odpovědí;80% aktivní účasti.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/VV8MP_SVZ2