CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie a moderní metody chemického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 2. 10. 12:05–15:35 laboratoř 86, Čt 9. 10. 12:05–15:35 laboratoř 86
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- navázat na základní chemické vědomosti získané během předchozího studia
- vysvětlit využití chemických látek a chemických dějů v každodenním životě.
Osnova
  • - Fyziologicky aktivní látky (léčiva, drogy).
  • - Možnosti a prostředky analýzy chemických látek běžně aplikovaných v životě
  • - Výbušniny: rozdělení, aplikace, zábavná pyrotechnika.
  • - Aplikovaná jaderná chemie: analytické využití, jaderná chronologie, průmyslové využití, lékařské a potravinářské využití.
  • - Vybrané kapitoly z fotochemie (fotografická chemie, fotosyntéza, biologický význam UV záření).
  • - Vybrané optické a elektrochemické fyzikálně chemické a analytické metody.
  • - Vybrané kapitoly z chemie potravin (antinutriční, toxické a další bioaktivní sloučeniny, aditivní látky, kontaminující látky, potravinářská legislativa).
Literatura
  • Navrátil O. a kol.: Jaderná chemie. Academia, Praha 1985.
  • Klener P.: Chemoterapie - minimum pro praxi. Triton, Praha 1999.
  • Kalous V. a kol.: Metody chemického výzkumu. SNTL/ALFA, Praha 1987.
  • Davídek J., Velíšek J.: Analýza potravin. VŠCHT Praha, Praha 1992.
  • Pichler J: Chemie ve společnosti - I - Chemizace. PřF MU v Brně, Brno 1992.
  • Neiser J. a kol.: Obecná chemická technologie. SPN, Praha 1981.
  • VELÍŠEK, Jan a Jana HAJŠLOVÁ. Chemie potravin 2. Rozš. a přeprac. vyd. 3. Tábor: OSSIS, 2009, xx, 623. ISBN 9788086659176. info
Výukové metody
Forma:
Seminář, projekt. V rámci úvodního semináře je studentům nastíněna šíře a komplexita celé problematiky. Následně si posluchači po dohodě s vyučujícím vybírají témata ze sylabu k podrobnějšímu zpracování.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet
Nanejvýš 3 absence.
Didakticky kvalitně zpracovaná prezentace v rozsahu cca 15 minut na zvolené téma (dle sylabu, po dohodě s vyučujícím).
Zpracování dané problematiky posluchači odevzdají též písemně v elektronické podobě, a to formou souvislého textu (výklad), rozsah cca 2 strany A4 (Word, velikost fontů 12 bodů).
Kromě toho vyučující doporučují, aby si samostatně prošli učivo uvedené ve studijních materiálech na internetových stránkách:
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018.