UPV_0009 Úvod do pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 10:15–11:55 učebna 4, St 12:05–12:50 učebna 57
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků.
Osnova
  • Moduly: 1. Úvod do studia pedagogiky 2. Z historie pedagogiky 3. Vybrané filozofie edukace 4. Výchovný a vzdělávací proces 5. Osobnost učitele, případové studie 6. Žák v procesu výchovy 7. Pedagogika jako věda a systém 8. Moderní pedagogika a její aktuální témata 9. Aplikace pedagogiky 10. Utváření a využívání pedagogických informací 11. Pedagogická metodologie 12. Doplňující téma
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ,Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí n.L.: PdF UJEP. 1996, 93 s. ISBN 8070441356, 9788070441350.
  • VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 147 s. ISBN 8021004584. URL info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ,Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: GRADA, 2012.192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • OURODA, Karel. Základy pedagogiky. Brno: IMS, 2003.
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 2003]. 5. rozš. vyd. Brno: Paido, 2003, 91 s. ISBN 80-7315-062-X. info
  • VESELÁ, Zdeňka. Modely učitelské přípravy na vyšší střední školy. Pedagogická orientace. 1996, roč. 1996, č. 20, s. 48. ISSN 1211-4669. info
  • VESELÁ, Zdenka. Pedagogika 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 158 s. ISBN 802100178X. info
  • VESELÁ, Zdenka. Česká střední škola : od národního obrození do druhé světové války [3-1465]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období k jeho vzniku, vývoji, významu a charakteru. 2001, 211 s. URL info
Výukové metody
Přednáška Diskuse Samostatná domácí práce Mikrovýstup studujícího (v rámci semináře)s využitím písemné přípravy vybraného tématu.
Metody hodnocení
Kolektivní hodnocení mikrovýstupů Předmět bude ukončený kolokviem. K úspěšnému absolvování kolokvia je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na přednášce, to znamená pozorně poslouchat výklad učitele, dávat správné odpovědi na orientační otázky kladené učitelem apod., přemýšlet nad tématem, které je vysvětlováno a nerušit průběh výuky jinými záležitostmi, které se studovaným tématem nesouvisejí). Dále musí následovat také aktivní práce po této přednášce (vypůjčování a intenzívní studium české i jinojazyčné odborné literatury a časopisů, studium elektronických textů, konzultování nejasností s učitelem, malé průzkumy v edukačním terénu, účast na konferencích a odborných seminářích, které pořádá katedra, fakulta apod. atp.), které se více nebo méně týkají studovaného předmětu, aktivní vystupování s referáty na těchto akcích. Žádoucí jsou také pobyty studentů v zahraničí, za účelem získávání zajímavých a důležitých zkušeností z oboru a z tohoto předmětu.
Informace učitele
Témata mikrovýstupů: Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Číny, Řecka a Říma. Výchova a škola ve středověku. Renesanční pedagogika (More, Rabelais, da Feltre, Montaigne). Pedagogický odkaz J. A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). Vývoj pedagogického myšlení v 17. – 19. století (Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Spencer, Dewey aj.). Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Kádner, Chlup, Uher, Příhoda aj.). Pedagogický reformismus ve světě. Demokratické tradice české školy. Hlavní směry pedagogiky 20. století – experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu. Předmět pedagogiky. Východiska výchovy. Základní pedagogické kategorie a pojmy. Činitelé výchovy. Výchovné cíle. Pedagogické principy. Základy pedagogického výzkumu. Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj. Vzdělávání a školství ve světě. Alternativnost a pluralismus v pedagogice
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.