PdF:SZ7BP_MET1 Pedagogická metodologie - Informace o předmětu
SZ7BP_MET1 Základy pedagogické metodologie
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_MET1/01: Út 15:45–16:30 učebna 50, K. Vlčková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
- formulovat cíle výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy
- navrhnout a sestavit výzkumný nástroj na základě zkoumané problematiky
- překódovat získané data do elektronické podoby
- zanalyzovat data pomocí základní deskriptivní statistiky
- vyjádřit výsledky v grafické a tabulkové formě a interpetovat je, napsat zprávu z výzkumu - Osnova
- 1. Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.
- 2. Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy.
- 3. Proměnné, operacionalizace.
- 4. Výzkumný soubor.
- 5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování).
- 6. Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování).
- 7. Pozorování (získávání dat, analýza).
- 8. Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování).
- 9. Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba.
- 10. Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocnování).
- 11. Validita a reliabilita.
- 12. Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy.
- Literatura
- povinná literatura
- Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
- doporučená literatura
- GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research : an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, 2007, xxxi, 672. ISBN 9780205488490. info
- CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson, 2014, 672 s. ISBN 9781292021126. info
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. První. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. info
- GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research : how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, 2010, xxvi, 573. ISBN 9780205596706. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- neurčeno
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
- HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 s. ISBN 80-7367-123-9. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- Výukové metody
- Přednáška se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
- Metody hodnocení
- Písemný test, případně alternativní varianta výzkumného projektu.
Pro úspěšné zvládnutí je nutné dosáhnout v testu minimálně 70 % správných odpovědí. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SZ7BP_MET1