PdF:SPp513 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPp513 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp513/01: Čt 18:00–19:50 učebna 51, R. Horáková
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student si osvojí schopnosti a praktické dovednosti v oblasti rozvoje komunikačních dovedností jedinců se sluchovým postižením; bude se orientovat v kompenzačních pomůckách používané v rehabilitaci jedinců s vadami sluchu; v možnostech reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých se sluchovými vadami; seznámí se s možnostmi úprav textů pro čtenáře se sluchovým postižením a jejich využitím v praxi. Očekávané výstupy: student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii sluchového postižení; orientace v diagnostických přístupech a metodách při práci s dětmi se sluchovým postižením; ovládá terapeutické přístupy; zná možnosti mezioborové spolupráce.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v systému vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením a problematice pracovního uplatnění osob s postižením sluchu na volném trhu práce; orientuje se ve volbě adekvátních komunikačních přístupů ve školách pro sluchově postižené a školách hlavního vzdělávacího proudu; orientuje se v legislativních předpisech vztahujících se k oblasti vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, stejně tak poradenským a sociálním službám osobám s postižením sluchu.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Klasifikace sluchových vad podle různých kritérií. Diagnostika sluchových vad - metody vyšetření sluchu. Včasná intervence jedinců se sluchovým postižením - systém péče. Ontogenetický vývoj řeči u dítěte s postižením sluchu. Individuální logopedická péče v poradenských a školských zařízeních pro sluchově postižené. Kompenzační a logopedické pomůcky užívané při rehabilitaci jedinců s postižením sluchu. Sluchová výchova – reakce na zvuk, identifikace a diferenciace zvuků, fonematický sluch, diskriminace vět. Dechová cvičení a vyvození hlasu – vědomé používání hlasu, hlasová hygiena. Rozvoj zrakového vnímání a nácvik odezírání. Globální čtení, rozhovor, práce s deníkem, čtení s porozuměním a úprava textů pro SP. Vyvozování hlásek, fixace a automatizace jednotlivých hlásek. Sluchová analýza a syntéza slov, rozvoj slovní zásoby. Vizuálně-motorické komunikační systémy a jejich využití v praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Raná intervence u dětí s těžkým sluchovým postižením a dětí s hluchoslepotou. In Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 121-139. ISBN 978-80-7315-240-6. info
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs. 1. vyd. Brno: MU, 2012, s. 131-158. ISBN 978-80-210-6044-9. info
- doporučená literatura
- DOLEŽALOVÁ, Lenka a Adéla ĎÁSKOVÁ. Možnosti diagnostiky školní zralosti u dětí se sluchovým postižením. In Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání. 2016. info
- DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Žák se sluchovým postižením v prostředí inkluzivní základní školy. In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení.Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 165-172. ISBN 978-80-210-5731-9. info
- DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se sluchovým postižením v základní škole. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 143-152. ISBN 978-80-210-5383-0. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, samostudium, plnění zadaných úkolů během semestru, aktivní účast ve výuce, diskuse. Student se připravuje distančně prostřednictvím adekvátní studijní opory (distanční texty, interaktivní osnovy…).
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška (úspěšnost 70 %) a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Výroba pomůcky pro rozvoj komunikačních dovedností u dětí a žáků se sluchovým postižením, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením. Zpracování případové studie reflektující dosaženou úroveň komunikačních dovedností a jazykových kompetencí jedince se sluchovým postižením. Literatura: Povinná literatura Doležalová, L., Hricová, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In Opatřilová, D., Nováková, Z. et al. (2012) Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Souralová, E. (2012) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Doporučená literatura Daňová, M. (2008) Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada Holmanová, J. (2005) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Hronová, A., Motejzíková, J. (2002) Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Leonhardt, A. (2001) Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia. Opatřilová, D. (2006) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. Roučková, J. (2011) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. 2. vyd. Praha: Portál. Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima. Seidlová Málková, G., Smolík, F. (2014) Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPp513