IFCp01 Integrovaný přírodovědný základ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IFCp01/01: Čt 10:00–11:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IFCp01/02: Čt 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IFCp01/03: Út 13:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IFCp01/04: Čt 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IFCp01/05: St 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň vybraných vědomostí a dovedností studentů z oblasti přírodovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a zažít příklady výuky, založené na konstruktivistickém přístupu.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- na základě správné představy o Sluneční soustavě a Zemi jako vesmírném tělese charakterizovat jednotlivé objekty Sluneční soustavy a popsat pohyby těchto těles
- odvodit vlastnosti těles a odborně správně používat jednotky, měřidla při zkoumání vybraných veličin (délka, objem, hmotnost, síla, teplota a čas)
- popsat vnitřní stavbu planety Země, charakterizovat jednotlivé sféry Země, lokalizovat libovolné místo na Zemi s využitím zeměpisné sítě
- charakterizovat vybrané minerály, horniny a půdy, na základě zkoumání vlastností těchto neživých přírodnin je bezpečně poznat, u hornin také třídit dle způsobu vzniku
- popsat a pomocí jednoduchých experimentů dokázat složení a vlastnosti vybraných látek, s důrazem na vlastnosti vody a vzduchu
- rozlišit a pomocí jednoduchých experimentů dokázat vratné a nevratné změny látek, popsat a pomocí jednoduchých experimentů modelovat oběh vody na Zemi
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Osnova
  • Osnova předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty:
  • 1. Vesmír pozorovatelný ze Země, hvězdy, souhvězdí.
  • 2. Sluneční soustava a její součásti.
  • 3. Země jako jedna z planet sluneční soustavy
  • 4. Magnetická a gravitační síla
  • 5. Měření veličin I (délka, hmotnost, objem)
  • 6. Měření veličin II (teplota, čas, síla)
  • 7. Minerály – vznik, vlastnosti, poznávání
  • 8. Horniny – vznik, třídění, poznávání
  • 9. Půdy – půdní druhy/půdní typy – vznik, třídění, poznávání, devastace půd
  • 10. Vzduch – složení, vlastnosti, znečišťování vzduchu
  • 11. Voda – složení, vlastnosti, dělení vody na Zemi, znečišťování vody
  • 12. Změny látek vratné a nevratné, oběh vody na Zemi
Literatura
    povinná literatura
  • Miléř T. & Hollan J. (2014) Klima a koloběhy látek. Brno: Masarykova univerzita (dostupné v pdf na http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf )
  • Pecina, P.(2020). Integrovaný přírodovědný základ 1(fyzika). Učební text, pracovní listy. . Brno: PdF: MU
    doporučená literatura
  • DROZD, Zdeněk a Jitka BROCKMEYEROVÁ. Pokusy z volné ruky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 148 s. ISBN 8071962686. info
  • GRYGAR, Jiří. Vesmír, jaký je : současná kosmologie (téměř) pro každého. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 217 s. ISBN 8020406379. info
  • PATURI, Felix R., Friedrich STRAUCH a Michael HERHOLZ. Kronika Země. 2. české vyd. Praha: Fortuna Print, 1996, 576 s. ISBN 80-85873-67-2. info
  • DEMEK, Jaromír, Evžen QUITT a Jaroslav RAUŠER. Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1976, 400 s. info
Výukové metody
praktická cvičení, výuka ve vědeckém centru
Metody hodnocení
písemný test - odborná část + poznávací část (poznávání minerálů, hornin a půdních druhů)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.