PdF:ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky IVZ I - Informace o předmětu
ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (30,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_PD1/01: Po 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/02: Po 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/03: St 10:00–11:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/04: Po 9:00–10:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina - Předpoklady
- NOW( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ. - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen: - transformovat vybrané přírodovědné a společenskovědní obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků - identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů - vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce - kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy - ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
- Osnova
- 1. Vesmír a sluneční soustava
- 2. Měření přírodovědných veličin
- 3.Geologie Země (minerály, horniny, půda)
- 4. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
- 5. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
- 6. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
- 7. Rod člověk a jeho vývoj
- 8. Pověsti a legendy ve výuce předmětů o společnosti, Zvyky a tradice – původ, rozmanitost
- 9. Proměny státního zřízení na území českého státu
- 10. Významné události a osobnosti v dějinách území českého státu
- 11. Zobrazování povrchu Země (světové strany, zeměpisná síť), Mapy – historie, využití, moderní mapové aplikace
- 12. Administrativní členění České republiky, Regiony ČR a regionální zvláštnosti
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- cvičení s následnou diskusí
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem.
Podmínkou získání je průběžné plnění úkolů během semestru a odevzdání seminární práce. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/ZS1MP_PD1