SP2382 Odborná praxe souvislá 2 – PCh

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
3 týdny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Jitka Halešová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
NOW( SP2982 Reflektivní seminář 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je se seznámení se strukturou žáků, klientů. Studentky a studenti budou provádět asistentské práce na pracovišti pod supervizí určeného pracovníka.
Výstupy z učení
Prohloubení znalostí o metodách práce s žáky/klienty a v dokumentaci pracoviště.
Osnova
  • Odborná praxe souvislá 2 je zaměřena na asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka. Činnosti studenta na praxi: • hospitace u určeného speciálního pedagoga – etopeda; • samostatná speciálněpedagogická práce pod vedením suprevizora- volnočasové aktivity, výuka, výchovné skupiny, individuální práce s dítětem; • studium a práce s dokumentací dítěte, dokumentací třídy, skupiny; • edukační/intervenční práce s výchovnou skupinou; účast na případové konferenci; • individuální edukační/intervenční práce; • hodnocení SVP dítěte, nastavení poradenských témat a realizace poradenského rozhovoru, vymezení rámce pro intervenci – cíle, aktivity, metody a její realizace. Bližší informace a upřesnění podmínek a průběhu praxí viz www.ped.muni.cz/specped
Literatura
    povinná literatura
  • Budoucí učitelé na souvislé praxi, aneb, Rukověť fakultního cvičného učitele : (příručka pro fakultní cvičné učitele a profesionálně zainteresované studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ). Edited by Hana Filová. Brno: Paido, 1998, 74 stran. ISBN 8085931567. info
    doporučená literatura
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Pedagogická praxe a didaktika integrovaného vědního základu. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s. r. o., 2008, s. 254-259, 5 s. ISBN 978-80-7392-052-4. info
  • STŘELEC, Stanislav. Souvislá pedagogická praxe jako příležitost pro přípravu studentů na výchovné činnosti třídního učitele. In FILOVÁ,H.; HAVEL, J. (eds.) Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. Brno: MSD a KPd PdF MU, 2006, s. 143-145. ISBN 80-86633-67-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů : sborník z mezinárodního pracovního semináře konaného dne 9. prosince 2005 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Edited by Jiří Havel - Tomáš Janík. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 239 s. ISBN 8021038845. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
    neurčeno
  • FILOVÁ, Hana. Budoucí učítelé na souvislé praxi. a kolektiv. 2. vyd. Brno: Paido, 1998, 74 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-56-7. info
Výukové metody
Praktické činnosti v terénu dle zvolené specializace.
Metody hodnocení
Povinnosti studenta: • vedení deníku praxe; - na jeho základě zpracování zprávy z praxe; • zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi • zpracování případové studie – na základě konzultace se supervizorem; • v návaznosti záznam diagnostiky specifických potřeb dítěte/záznam poradenského rozhovoru a jeho témat/vytvoření intervenčního plánu a jeho realizace. Formální podmínky: Odevzdávárna: student vloží do příslušné složky odevzdávárny předmětu: 1) Přehled hospitací - příloha č. 2; 2) hodnocení studenta – příloha č. 3; 3) výstupy z praxe: a) diagnostika dítěte/žáka – případová studie; b) témata poradenského rozhovoru; c) plán intervence a popis realizace; d) zprávu z praxe Další povinnost: Student zaregistruje do systému IS školu/zařízení, kde bude praxi realizovat. (do systému IS se registrují pouze studenti prezenční formy studia – informace, jak postupovat jsou umístěné na webových stránkách KSIP). Zápočet za odbornou praxi souvislou bude udělen na základě odevzdaných materiálů.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/specped
Informace o podmínkách praxí na webu KSIP.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.