SP3181 Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3181/Kombi01: Pá 13. 10. 8:00–13:50 učebna 11, Pá 10. 11. 8:00–13:50 učebna 11, Pá 1. 12. 8:00–13:50 učebna 11, D. Opatřilová
SP3181/Prez01: Po 10:00–12:50 učebna 50, L. Matoušková
Předpoklady
75 % účast, samostudium literatury, případová studie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní poznatky o speciálněpedagogické diagnostice somatopedické a jejích specificích. V rámci předmětu bude kladen důraz na mezioborovou spolupráci a možnosti poradenských služeb poskytovaných v ČR.
Výstupy z učení
• Student se orientuje v somatopedické terminologii.
• Student dokáže vybrat a popsat diagnostické metody a nástroje používané při somatopedické diagnostice.
• Student je schopen charakterizovat diagnostické domény u žáků s TP.
• Student je schopen vysvětlit specifika somatopedické diagnostiky vzhledem k věkovým obdobím.
Osnova
  • • Pojetí speciálněpedagogické diagnostiky somatopedické, cílová skupina (vybrané druhy tělesného postižení a onemocnění).
  • • Diagnostika v jednotlivých období vývoje (raný věk, předškolní věk, školní věk, dospělost).
  • • Diagnostické metody a nástroje (klinické, obecné, záznamové archy).
  • • Oblasti diagnostických domén u žáků s tělesným postižením.
  • • Specifika školní zralosti, odklad školní docházky.
  • • Specifika předprofesní přípravy žáků s tělesným postižením.
  • • Poradenské služby, mezioborová spolupráce.
  • • Prezentace kompenzačních pomůcek – diskuse.
  • • Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 292 s. ISBN 978-80-210-3977-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 792 s. ISBN 978-80-262-0899-0. info
  • TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 174 s. ISBN 978-80-210-8036-2. info
  • SVOBODA, Mojmír, Pavel HUMPOLÍČEK a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 487 s. ISBN 978-80-262-0363-6. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
Výukové metody
Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
Metody hodnocení
Ústní zkouška- obhajoba případové studie Diagnostika žáka s TP (dle diagnostických domén)
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím doplněna.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.