SZ6076 Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 1/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/20
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět prohlubuje poznatky a zkušenosti studentek/studentů získané v předmětu Školní pedagogika, v oborových didaktikách a v praxi na ZŠ. Připravuje studentky/studenty na efektivní práci s učebnicí při přípravě a realizaci vlastní výuky. Náplň předmětu je zaměřena na rozšíření znalostí kvalit a principů fungování učebnice, reflexi současných technologických a metodických trendů v oblasti učebnicové tvorby (zejména v souvislosti s elektronickými učebnicemi a zdroji), vytvoření repertoáru aktivit s učebnicí a získání přehledu o aktuální nabídce učebnic na trhu. V semináři bude také možné diskutovat zkušeností studentek/studentů s pozvaným odborníkem z praxe (např. autoři tištěných a elektronických učebnic/zástupci nakladatelství učebnic ad.).
Výstupy z učení
Na konci kurzu:
(a) student/ka s porozuměním používá základní odbornou terminologii teorie učebnic;
(b) charakterizuje kritéria kvality pro výběr a fungování učebnic;
(c) reflektuje využití tištěných učebnic v porovnání s elektronickými
(d) aplikuje aktuální poznatky z výzkumu a metodiky učebnic při hodnocení a používání učebnic;
(e) aplikuje současné metodické trendy při přípravě výuky dle vybrané učebnice.
Osnova
  • Hlavní témata:
  • 1) úvod do teorie učebnic - efektivita komponent, kvality, aktuální poznatky výzkumu učebnic
  • 2) výběr vhodné učebnice
  • 3) metody výuky s využitím učebnice
  • 4) metodická a elektronická podpora učebnice
  • 5) tištěná vs. elektronická učebnice
  • 6) prezentace aktivit (microteaching) s vybranou učebnicí.
Literatura
    doporučená literatura
  • PEŠKOVÁ, Karolína. Dnešní učebnice pohledem výzkumníků a studentů učitelství. Komenský. 2018, roč. 143, č. 1, s. 25-30. ISSN 0323-0449. URL info
  • SIKOROVÁ, Zuzana. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. 2007. ISBN 978-80-7368-412-9. info
  • SIKOROVÁ, Zuzana. Výběr učebnic na základních a středních školách. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004, 150 s. ISBN 8070423730. info
    neurčeno
  • The Cambridge handbook of multimedia learning. Edited by Richard E. Mayer. Second edition. New York: Cambridge University Press, 2014, xvii, 930. ISBN 9781107035201. info
  • JANKO, Tomáš. Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Online. 1. elektron. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 142 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, Sv. 30. ISBN 978-80-210-6400-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6400-2013. Čítárna Munispace info
  • PEŠKOVÁ, Karolína. Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 205 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 32. ISBN 978-80-210-6399-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6399-2013. Čítárna Munispace info
  • JANKO, Tomáš. Didaktický obraz ve školní výuce: žákovské hodnocení kvalit nonverbálních prvků v učebnicích. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 4 s. Komenský, roč. 137, č. 1. ISSN 0323-0449. info
  • PEŠKOVÁ, Karolína. Vizuální prostředky pro výuku reálií: výsledky analýzy učebnic němčiny. Pedagogická orientace. 2012, roč. 22, č. 2, s. 243-265. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243. URL info
  • KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Dominik DVOŘÁK, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Peter GAVORA, Libuše HRABÍ, Patrícia JELEMENSKÁ, Věra JEŽKOVÁ, Dana HUBELOVÁ, Drahoslava CHÁROVÁ, Dušan KLAPKO, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ, Mária NOGOVÁ, Jan PRŮCHA, Zuzana SIKOROVÁ a Jana STARÁ. Učebnice: z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 196 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. ISBN 978-80-7315-174-4. info
  • MAŇÁK, Josef, Dušan KLAPKO, Jan PRŮCHA, David GREGER, Tomáš JANÍK, Petr KNECHT, Alena JŮVOVÁ, Eva JANOUŠKOVÁ, Jana KUBRICKÁ a Veronika NAJVAROVÁ. Učebnice pod lupou. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 123 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 4. ISBN 80-7315-124-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
Výukové metody
skupinová diskuse, problémové učení, microteaching s učebnicí, samostatné studium odborné literatury, prezentace, reflexe zkušeností, plnění průběžných úkolů
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem. Pro úspěšné zakončení předmětu je požadováno:
- aktivní zapojení do výuky, průběžné plnění úkolů dle zadání vyučující,
- vlastní prezentace ukázky výuky dle vybrané učebnice (microteaching)
- resumé reflektující poznatky ze semináře v rozsahu cca 1 NS - hodnocení vybrané učebnice a její elektronické podpory
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6076