CJJ32 Jazykové hodnocení a testování

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V semináři se budeme zabývat tím, jak je možné hodnotit a testovat jazyk. Pozornost bude věnována jak češtině jako jazyku mateřskému, tak češtině jako jazyku druhému/cizímu. Seznámíme se s možnostmi experimentálního výzkumu jazyků. Pozornost budeme věnovat různým typům zkoušek a testů - jejich tvorbě a ověřování jejich validity. Načrtneme si, jaké možnosti hodnocení máme k dispozici u různých cílových (nejen věkových) skupin a u rozdílných jazykových kompetencí (čtení, psaní, mluvení, poslech). Podrobněji se budeme věnovat různým typům zkoušek z češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti i dospělé (maturita z ČJL, zkouška k získání trvalého pobytu, státního občanství ČR, certifikovaná zkouška z češtiny apod.). V neposlední řadě na různé typy testů a zkoušek nahlédneme skrz optiku Společného referenčního rámce pro jazyky. Důraz bude kladen také na možnosti sebehodnocení, viz např. Evropské jazykové portfolio.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jazykového testování a hodnocení;
- využít těchto znalostí při výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka jak pro děti, tak pro dospělé;
- umět rozlišit češtinu jako druhý a češtinu jako cizí jazyk;
- mít přehled o existujícíh zkouškách z češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti i dospělé v rámci ČR;
- umět připravit studenty na vybrané zkoušky z češtiny jako druhého/cizího jazyka.
Osnova
  • 1. Úvod.
  • 2. Jazyková diagnostika – mateřský jazyk.
  • 3. Jazyková diagnostika – druhý/cizí jazyk.
  • 4. Typy testovacích nástrojů a jejich tvorba.
  • 5. Možnosti hodnocení.
  • 6. Vstupní diagnostika a hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem (MŠ, ZŠ, SŠ).
  • 7. Certifikovaná zkouška z češtiny pro mládež.
  • 8. Certifikovaná zkouška pro dospělé.
  • 9. Zkouška z češtiny pro udělení trvalého pobytu.
  • 10. Zkouška z češtiny pro získání státního občanství ČR.
  • 11. Sebehodnocení (EJP).
  • 12. Závěr.
Literatura
  • Kostelecká, Y. et al.: Žáci-cizinci v základních školách. Fakta, analýzy, diagnostika. Praha, 2013.
  • Cvejnová, J. et al.: Diagnostika úrovně znalosti českého jazyka (diagnostická příručka).
  • Doleží, L., Vyšínová, P., Nikolai, T.: Diagnostika jazykových a obecně kognitivních funkcí a culture-fair testy. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha 2015.
  • Vodičková, K.: Jazykové hodnocení: Testování a zkoušky. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha 2016.
  • Pečený, P. et al.: Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny, úroveň B1 (CCE B1). Karolinum, Praha 2016.
  • Cvejnová, J. et al.: Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR. Nový formát testu A1. NÚV, Praha 2016.
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada. 199 s. ISBN 9788024731810. 2011. URL info
Výukové metody
Prezentace, diskuze, nácvik.
Metody hodnocení
Aktivní účast, skupinový projekt (tvorba testu), závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.