FF:FAVBPa110 Filmovědný výzkum - Informace o předmětu
FAVBPa110 Paradigmata filmovědného výzkumu
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Terézia Porubčanská, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Veinhauer (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 17. 9. 12:00–13:40 C34, Út 24. 9. 12:00–13:40 C34, Út 1. 10. 12:00–13:40 C34, Út 8. 10. 12:00–13:40 C34, Út 22. 10. 12:00–13:40 C34, Út 29. 10. 12:00–13:40 C34, Út 5. 11. 12:00–13:40 C34, Út 12. 11. 12:00–13:40 C34, Út 3. 12. 12:00–13:40 C34, Út 17. 12. 12:00–13:40 C34
- Předpoklady
- FAVBPA100 Historiografický výzkum && FAVBPA010 Úvod do studia filmu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář se soustřeďuje na systematickou přípravu studentů ke kladení a zodpovídání výzkumných otázek, a to jak všeobecně při navrhování badatelského projektu, tak v rámci určitých paradigmat filmovědného výzkumu.
Pro tyto účely budou posluchači vybaveni příslušnými metodologickými nástroji, jejich užitečnost si otestují v bezprostřední realizaci „cvičného“ výzkumu.
Cíle předmětu představuje: zajištění diferenciace a specializace výuky, nácvik formulování a realizace výzkumných projektů, zkvalitnění a rozšíření kompetencí studentů, příprava na realizaci stylisticky, heuristicky a analyticky kvalitní absolventské práce. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- zhodnotit metodologickou náročnost a specifičnost výzkumných témat z různých oblastí dějin kinematografie,
- orientovat se v základní teoretické a metodologické literatuře k prezentovaným výzkumným oblastem,
- připravit výzkumný projekt z oblasti kulturních, estetických a hospodářských dějin kinematografie. - Osnova
- Studenti budou během semestru vždy na ploše tří výukových bloků seznámeni s širším portfoliem výzkumných přístupů: kulturní dějiny kinematografie, hospodářské dějiny kinematografie, dějiny filmového stylu a dějiny recepce.
- Tyto oblasti výzkumu budou postupně představeny pedagogy (Radomír D. Kokeš, Pavel Skopal, Michal Večeřa), kteří se zaměřují na hospodářské, kulturní a estetické dějiny. Výuka bude přitom probíhat v rámci jednotlivých výzkumných přístupů trojfázově: (a) metodická příprava, (b) realizace "cvičného" výzkumu podle zadaných parametrů odpovídajících vzorovému, tj. již publikovanému výzkumu, (c) komparace výsledků "cvičného" výzkumu se vzorovým výzkumem.
- Zvýší se tak u studentů schopnost formulování a efektivizace práce při řešení výzkumného problému, rozšíří se jejich metodologické kompetence a napomůže se standardizaci úrovně akademického psaní při formulování záměrů a výstupů výzkumu.
- Literatura
- doporučená literatura
- ALLEN, Robert C. a Douglas GOMERY. Film History: Theory and Practice. McGraw - Hill, 1985. info
- BURKE, Peter. Co je kulturní historie? Praha: Dokořán, 2011
- STAIGER, Janet: Media Reception Studies. New York: NY University Press, 2005
- Explorations in New Cinema History. Edited by Richard Maltby, Daniel Biltereyst, Philippe Meers. Oxford: Wiley Blackwell, 2011.
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- Understanding media economics. Edited by Gillian Doyle. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2002, vii, 184 p. ISBN 076196875X. info
- Výukové metody
- 1) Přednáška: teoretická příprava ve formě metodologické propedeutiky
2) Domácí studium předepsané literatury
3) Seminář: diskuze nad předepsanou literaturou, zadání cvičného projektového výzkumu, realizovaného pomocí poskytnutých metodologických nástrojů a v souladu s předepsanými parametry
4) Domácí vypracování a odevzdání zadaného projektového úkolu
5) Seminář: komparace výsledků cvičného výzkumného projektu se zpětně poskytnutnou podobou vzorového výzkumu
Seminární práce bude probíhat v rámci počtově omezených seminárních skupin, což posiluje didaktický efekt, protože vyučujícímu se umožňuje soustřeďovat na konkrétní problémy, s nimiž se jednotliví studenti potýkali. - Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení se bude odvíjet od celkového součtu bodů udělovaných vyučujícími jednotlivých okruhů, a to na základě různorodých parametrů:
(a) práce se zadanou literaturou,
(b) schopnost kritického uvažování nad probíranou látkou v hodině,
(c) zpracování cvičného projektového výzkumu,
(d) schopnost kritického zhodnocení vlastní práce v komparaci se vzorovým výzkumem. - Informace učitele
- Výuka kursu bude podporována pomocí ELF.
Course will be supported by ELF. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVBPa110/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno k absolvování ve 3. semestru studia. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVBPa110