LJ951 Didaktika latiny I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je ukončení bakalářského studia oboru Latinský jazyk a literatura
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představení a reflexe základních přístupů k didaktice cizího jazyka a specifikům výuky latiny jako mrtvého jazyka. Kurz má studentům poskytnout vhled do možných cílů výuky latiny (např. výuka zaměřená na odbornou terminologii, na četbu textů, na kulturně-historické pozadí) a v obecné rovině ukázat možné didaktické postupy k jejich dosažení.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- popsat a okomentovat různé didaktické přístupy k výuce cizího jazyka;
- shrnout základní poznatky o efektivních způsobech osvojování informací;
- převést teoretické poznatky z obecné pedagogiky a didaktiky do výuky latiny;
- popsat komplexní metody výuky a naplánovat jejich konkrétní aplikaci; - představit různé cíle výuky latiny a uvést argumenty, kdy jsou vhodné;
- popsat možné přístupy k výuce latiny a zhodnotit jejich klady a zápory.
Osnova
  • 1. různé přístupy k výuce cizího jazyka, specifika latiny jakožto mrtvého jazyka;
  • 2. definování různých cílů výuky latiny s ohledem na zaměření školy (odborné školy, gymnázia), věku žáků či studentů, hodinové dotace pro výuku apod.;
  • 3. možné přístupy k výuce latiny a jejich porovnání („tradiční“ metoda a alternativní přístupy různého typu);
  • 4. badatelsky orientovaná výuka v praxi – vypracování konkrétního mezioborového tématu včetně sdílené reflexe (společně se studenty učitelství anglického, francouzského a španělského jazyka a literatury pro střední školy);
  • 5. teoretické pozadí komplexních metod výuky a možnosti jejich aplikace ve výuce latinského jazyka a literatury;
  • 6. praxe výuky latiny u nás i v zahraničí a její reflexe v komunitě klasických filologů;
  • 7. učebnice a výukové materiály pro jednotlivé metody, portály s elektronickými materiály;
  • 8. latina jako nástroj rozvoje čtenářských a analytických dovedností;
  • 9. latina jako jazyk našeho kulturního prostoru;
  • 10. projektová výuka v praxi – vypracování konkrétního mezioborového tématu včetně sdílené reflexe (společně se studenty učitelství anglického, francouzského a španělského jazyka a literatury pro střední školy);
  • 11. tzv. živá latina a možnosti a limity jejího využití ve výuce;
  • 12. motivace pro rozšiřování znalostí latinského jazyka, literatury a kultury
Literatura
  • BOSS, S., LARMER, J. Project Based Teaching. How to Create Rigorous and Engaging Learning Experiences (e-book) ASCD. 2018.
  • ČINÁTL, K., NAJBERT, J., RIPKA, V. Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab. Historie – Otázky – Problémy, 13, 2021, č. 2, s. 50–70.
  • HAVLŮJOVÁ, H. – NAJBERT, J. Proměna cílů historického vzdělávání v čase nových médií. In: Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny historylab.cz (online). Ed. J. Najbert. https://metodika.historylab.cz/
  • ČINÁTL, K., NAJBERT, J., RIPKA, V. Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab. Historie – Otázky – Problémy, 13, 2021, č. 2, s. 50–70.
  • GROSSMAN, P., HERRMANN, Z., SCHNEIDER KAVANAGH, S., PUPIK, C. G. Core Practices for Project-Based Learning: A Guide for Teachers and Leaders. Core Practices in Education Series. Harvard Education Press 2013.
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a její směřování v teorii a ve výzkumu. Online. In Jana Duchovičová, Denisa Gunišová, Nina Kozárová, Rebeka Štefánia Koleňáková. Inovatívne trendy v odborových didaktikách v kontexte požiadaviek praxe. 1. vyd. PdF UKF v Nitre, Slovensko: Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre, 2018, s. 30-38. ISBN 978-80-558-1277-9. URL info
  • PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • LARMER, John, John R. MERGENDOLLER a Suzie BOSS. Setting the standard for project based learning : a proven approach to rigorous classroom instruction. Alexandria, VA: ASCD, 2015, xii, 240. ISBN 9781416620334. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana, Tomáš SVATOŠ a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství : příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vydání první. Zlín: vydala Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014, 163 stran. ISBN 9788074544651. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, četba odborných didaktických textů, práce ve skupinách se sekundární literaturou, analýza simulované výuky, příprava a prezentace referátu, badatelská výuka, projektová výuka.
Metody hodnocení
Referát na základě četby odborného textu, společná diskuse nad referátem, 75% účast na hodinách. Všechny písemné výstupy z kurzu se zakládají do studentského portfolia.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.