PGB002 Obecná pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:40 B2.43, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se skládá ze tří částí, jejichž cílem je studenty uvést do studia pedagogických věd. První, adaptační část, bude probíhat na začátku semestru v prostorách Filozofické fakulty MU formou jednodenní blokové výuky (zvlášť pro studenty oboru Pedagogika a pro studenty Sociální pedagogiky a poradenství – přesná data a další informace jsou od srpna dostupné na webových stránkách Ústavu pedagogických věd a na FB). Účast na adaptační části je povinná. Cílem adaptační části je seznámení s Ústavem pedagogických věd a jeho zaměstnanci, porozumění nárokům vysokoškolského studia, orientace v možnostech, které Filozofická fakulta nabízí (knihovní služby, týmové studovny, technologie a informační systém). Druhá a třetí část probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Druhá část je orientována především na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice). Osvojení dovedností a klíčových znalostí je ověřováno testem v průběhu semestru, jehož splnění je podmínkou úspěšného ukončení předmětu. Třetí část předmětu vede k základní orientaci v aktuální situaci ve výchově, vzdělávání a pedagogických vědách. Druhá a třetí část se skládá z prezenční výuky a povinné četby textů ke každému tématu umístěných v ELFu. Pro studenty je každý týden připraven povinný úkol, který ověřuje a rozšiřuje znalosti získané během prezenční výuky.
Výstupy z učení
I. Adaptační část
- student se orientuje ve studijních podmínkách Ústavu pedagogických věd, vnímá možnosti během studia a možnosti uplatnění ve zvoleném oboru -student ví, kam se obrátit o pomoc v různých situacích
II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
- student rozlišuje mezi normativními, hodnotovými, a deskriptivními výroky v pedagogických textech,
- student rozliší a zařadí do příslušných disciplín pedagogická témata,
- student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu, je schopen posoudit kvalitu jednotlivých zdrojů,
- student dokáže vysvětlit logiku kvantitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvantitativního charakteru,
- student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvalitativního charakteru,
- student zná základní způsoby propojování kvalitativních a kvantitativních dat a rozumí jejich přednostem.
III. Část zaměřená na orientaci v aktuálních otázkách výchovy, vzdělávání a pedagogických věd
- student se orientuje v klíčových institucích věnujících se rozvoji výchovy a vzdělávání, zná základní aktuální strategické dokumenty, rozumí trendům na jednotlivých úrovních vzdělávacího systému
Osnova
  • I. Adaptační část
  • II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
  • 1. Pedagogika jako empirická věda
  • 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny
  • 2. Práce s odbornou pedagogickou literaturou
  • . 3. Empirický výzkum v pedagogice (kvantitativní přístup)
  • 4. Empirický výzkum v pedagogice (kvalitativní přístup)
  • 5. Smíšený výzkumný design a příklady jeho aplikace
  • 6. Pedagogické terminologie
  • (cíle výchovy, činitelé výchovy, pedagogické principy)
  • III. Aktuální otázky výchovy a vzdělávání 1. Kurikulum, klíčové kompetence, RVP, ŠVP. 2. Strategie 2030+ 3. Proměny vysokoškolského vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Nová beseda, z. s., 2015, 97 stran. ISBN 9788090608924. info
    doporučená literatura
  • HAMPLOVÁ, Dana, Tomáš KATRŇÁK, Petra ANÝŽOVÁ, Tomáš DOSEDĚL, Petr FUČÍK, Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA, Aleš KUDRNÁČ, Lukáš LINEK, Martina MYSÍKOVÁ, Klára PLECITÁ a Jiří ŠAFR. Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018, 227 s. Sociologická řada, sv. č. 17. ISBN 978-80-7325-457-5. web nakladatele info
  • BIESTA, Gert. The beautiful risk of education. Boulder: Paradigm Publishers, 2013, xii, 165. ISBN 9781612050270. info
  • HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze, 1946, 156 s. URL info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933, 280 s. URL info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, skupinová práce, četba, zkušenostní učení.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na adaptační části (100 %), splnění znalostního testu z druhé části (minimálně 60 %), splnění závěrečného písemného testu (minimálně 60 %), splnění všech povinných úkolů v Elfu.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/
Kurz má e-learningovou podporu v systému ELF.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGB002