RJ_09 Ruština pro slavisty a neruštináře III

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Alena Danyiová (přednášející)
Mgr. Tereza Bojanovská (pomocník)
Mgr. Bc. Zbyněk Michálek (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
RJ_02 Ruština pro neruštináře II || RJ_04 Ruština pro slavisty II || RJ_02Eng Russian for Beginners II
Předpokladem pro účast v kurzu je dobré zvládnutí azbuky (samostatné čtení, psaní), znalost gramatiky a slovní zásoby v rozsahu učebnice ORLOVA, Natalia, Marta VÁGNEROVÁ a Miroslava KOŽUŠKOVÁ. Klass! Ruština pro střední školy: učebnice a pracovní sešit. 2. Praha: Klett, 2011. 186 s. ISBN 978-80-7397-066-6. Student je povinen mít na hodinách svou učebnici a pracovní sešit (v jakékoliv podobě).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 65 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na zlepšení vyjadřovacích a komunikačních schopností v ústní i písemné podobě a na rozšíření slovní zásoby tohoto východoslovanského jazyka. Student si také prohloubí svoje znalosti ruských reálií (historie, umění, zeměpis). Úroveň výstupu studenta by po úspěšném ukončení kurzu měla být B1 podle SERR.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu:
– zlepší svoje vyjadřovací schopnosti v ruštině na základní témata v mluvené i psané podobě (na úrovni B1);
– obecně rozšíří svoje řečové schopnosti na všech úrovních (čtení, psaní, poslech, mluvení);
– rozšíří svoji slovní zásobu;
– rozšíří svoje znalosti ruských reálií (historie, umění, zeměpis).
Osnova
  • 1. Slovní zásoba, téma: Češi, Česká republika, Praha; gramatika: superlativ adjektiv, dativ singuláru substantiv maskulin zakončený na měkkou souhlásku, dativ singuláru tvrdých adjektiv, genitiv plurálu substantiv maskulin zakončených na tvrdou souhlásku, genitiv plurálu tvrdých adjektiv a adj. хороший; fonetika: opakování redukce nepřízvučných samohlásek;
  • 2. slovní zásoba, téma: pocity, popis osoby, seznamování, zevnějšek člověka; gramatika: věty Он не должен быть…, У меня нет…, instrumentál singuláru tvrdých adjektiv, podmiňovací způsob, infinitivní věty; fonetika: opakování výslovnosti tvrdých souhlásek ж, ш, ц, opakování výslovnosti zvratné částice -ся;
  • 3. slovní zásoba, téma: zaměstnání, profese, pracovní pohovor; gramatika: časování sloves искать, хотеть, мочь, помочь, vedlejší věty s который a потому что, přivlastňovací zájmena его, её, их, slovesná vazba работать кем; fonetika: výslovnost сж, зж, чн, щ;
  • 4. slovní zásoba, téma: ekologie a ochrana životního prostředí a přírody; gramatika: časování sloves быть, забыть, экономить, časování sloves typu -овать, -ировать, vazba sloves пользоваться чем, участвовать в чём, souvětí se spojkou чтобы; fonetika: opakování výslovnosti měkkého лʼ;
  • 5. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 1–4; zdokonalení řečových dovedností;
  • 6. slovní zásoba, téma: Moskva a její památky, M. V. Lomonosov, cestování; gramatika: dativ posesivních zájmen твой, ваш v maskulinu a femininu, akuzativ singuláru osobních zájmen он, она, komparativ adjektiv a vyjádření srovnání, dativ plurálu substantiv a adjektiv, neurčitá zájmena typu -нибудь; fonetika: opakování výslovnosti měkkého зʼ, сʼ, opakování intonace otázek s tázacím slovem;
  • 7. slovní zásoba, téma: média, práce na počítači; gramatika: genitiv a akuzativ substantiv a adjektiv v maskulinu, transformace принимающий → vedlejší věta s который, neurčitá zájmena a příslovce typu -то, komparativ adjektiv typu более; fonetika: výslovnost сш, зш, výslovnost přejatých slov;
  • 8. slovní zásoba, téma: EU, cestování, psaní přátelům; gramatika: imperativ sloves 1. osoby plurálu, lokál singuláru tvrdých a měkkých adjektiv všech rodů, časování slovesa давать; fonetika: opakování výslovnosti ы, výslovnost сч, зч, kontrast mezi tvrdými a měkkými slabikami;
  • 9. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 6–8; zdokonalení řečových dovedností;
  • 10. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 1–9;
  • 11. opakovací lekce, doplňující materiály dle potřeb a zájmu studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • ORLOVOVÁ, Natálie, Marta VÁGNEROVÁ a Miroslava KOŽUŠKOVÁ. Klass!ruština pro střední školy : učebnice a pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Klett, 2011, 186 s. ISBN 9788073970666. info
    doporučená literatura
  • Rusko-český ilustrovaný slovník. Translated by Zuzana Pavlová. V Praze: Slovart, 2013, 360 s. ISBN 9788073916848. info
  • MAMONOVA, Julija. 1000 ruských slovíček : ilustrovaný slovník. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010, 136 s. ISBN 9788025126301. info
  • BELYNTSEVA, Olga a Adam JANEK. Učebnik sovremennogo russkogo jazyka. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2009, xii, 554. ISBN 9788025124420. info
  • Ruská písanka : ruština. Illustrated by Stanislav Korityák. 3. verze, vyd. 1. Hostinné: [Stanislav Korityák], 2008, [69] s. ISBN 9788025428504. info
  • LEPILOVÁ, Květuše. Rusky na cesty : základní slovní obraty pro dorozumění s cizincem. Vydání první. Brno: Computer Press, 2007, vi, 130. ISBN 9788025115633. info
  • MISTROVÁ, Veronika, Danuše OGANESJANOVÁ a Jelena TREGUBOVÁ. Cvičebnice ruské gramatiky : 12000 příkladů s řešením na protější straně. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2004, 569 s. ISBN 9788086195292. info
  • MICHLOVÁ, Světlana. Současná ruština pro školu a veřejnost : cvičení gramatická, pravopisná, lexikální : klíč. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 142 s. ISBN 8071688851. info
  • KORITYÁKOVÁ, Taťána a Stanislav KORITYÁK. Písanka: ruština pro jazykové a střední školy. Vyd. 1. Brno: Taťána Korityáková, Stanislav Korityák, 2000, 34 s. info
  • DAVIES, Helen, Blanka TOMÁŠKOVÁ a Hana ŽOFKOVÁ. Obrázkový rusko-český slovník. Illustrated by John Shackell. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 1997, 119 s. ISBN 8085784866. info
  • WILKES, Angela. Začínáme s ruštinou. Edited by Roger Priddy - Katarína Gogová, Illustrated by John Shackell. 1. české vyd. Plzeň: Fraus, 1997, 48 s. ISBN 8085784947. info
  • ČÁRA, Vladimír. Ruská mluvnice pro střední školy. 4. upravené vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 197 s. ISBN 8004248918. info
Výukové metody
Jazykový kurz ve své klasické podobě: práce s učebnicí a pracovním sešitem, občasné nutné teoretické výklady vyučujícího, domácí úkoly, doplňující materiály podle potřeb a zájmu frekventantů, videa, audio, online kvízy ověřující znalosti apod.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen bodovaným testem, který u studentů ověří nabyté znalosti; k udělení zápočtu je třeba získat alespoň 60 % bodů. K řádnému ukončení předmětu je také požadována pravidelná docházka – maximálně dvě absence, nepočítaje v to období změn v zápisu.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: Kurzy ruštiny pro neruštináře organizované Ústavem slavistiky FF MU neposkytují povinnou minimální jazykovou kompetenci požadovanou předpisy FF MU. K získání této kompetence jsou určeny výhradně kurzy organizované Centrem jazykového vzdělávání.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.