FF:RLS006 Řecká syntax II - Informace o předmětu
RLS006 Řecká syntax II
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Veronika Hrůšová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Veronika Hrůšová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ( RLS005 Řecká syntax I || KR005 Řecká syntax I ) && KR006 Řecká syntax II
Předpokládá se znalost řecké verbální syntaxe v probírané v rámci předmětu Řecká syntax I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je systematické představení verbální syntaxe (druhá část) a nominální syntaxe klasické řečtiny. Uvádí studenta do obecné problematiky verbální a pádové syntaxe: dokončuje výklad o významných typech vedlejších vět a probírá všechny významnější funkce jednotlivých pádů. Po úspěšném ukončení kurzu bude student schopen uplatnit probírané gramatické jevy při aktivním i pasivním překladu starořeckého textu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat systematicky souvětnou skladbu řeckého textu a funkční ekvivalenci jednotlivých typů konstrukcí;
- transformovat vybrané větné struktury na polovětné a naopak;
- překládat autentické řecké texty obsahující probrané jevy;
- překládat do řečtiny modelové české věty. - Osnova
- 1.-2. Příslovečné propozice časové.
- 3. Příslovečné propozice podmínkové.
- 4. Příslovečné propozice přípustkové.
- 5.-6. Opakování.
- 7. Vztažné věty.
- 8. Propozice způsobové.
- 9.-12. Pádová syntax
- 13. Opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- Muchnová, D. (2006). Syntax klasické řečtiny I: Vedlejší věty. Praha: Karolinum.
- Bartoněk, A. (2008). Řecko-latinská syntax v evropském kontextu. Brno: Masarykova univerzita.
- neurčeno
- Horáček, F. - Chlup, R. (2012). Učebnice klasické řečtiny. Praha: Academia.
- Adrados, F. R. (1992). Nueva sintaxis del griego antiguo. Madrid: Gredos.
- Crespo, E. - Conti, L. - Maquieira, H. (2003). Sintaxis del griego clásico. Madrid: Gredos.
- Smyth, H. W. (1956). Greek Grammar. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Goodwin, W. W. (1998). Syntax of the Moods and Tenses of the Greek Verb. London: Bristol Classical Press.
- Menge, H. - Thierfelder, A. - Wiesner, J. (1999). Repetitorium der griechischen Syntax. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
- Lindemann, H. - Färber, H. (2003). Griechische Grammatik, Teil II: Satzlehre, Dialektgrammatik und Metrik. Heidelberg: Carl Winter.
- Rijksbaron, A. (2002). The Syntax and Semantics of the Verb in Classical Greek. Chicago: The University of Chicago Press.
- Bornemann, E. - Risch, E. (1986). Griechische Grammatik. Frankfurt am Main - Berlin - München: Diesterweg.
- Humbert, J. (2004). Syntaxe grecque. Paris: Klincksieck.
- Duhoux, Y. (2000). Le verbe grec ancien: Élements de morphologie et de syntaxe historiques. Louvain-la-Neuve: Peeters.
- Basile, N. (2001). Sintassi storica del greco antico. Levante: Bari.
- Meier-Brügger, M. (1992). Griechische Sprachwissenschaft I: Bibliographie - Einleitung - Syntax. Berlin - New York: Walter de Gruyter.
- Výukové metody
- Přednášky, četba a cvičení v hodině, domácí úkoly.
- Metody hodnocení
- Znalosti studenta se ověřují dvěma písemnými testy. První je zaměřen na obsahové propozice, druhý na příslovečné propozice probrané v rámci daného semestru. Maximální délka trvání každého testu je 90 minut, k úspěšnému ukončení předmětu je nutná minimálně 70% úspěšnost v každém z testů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/RLS006