PG22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 7:30–9:05 L31
Předpoklady
PG11A16 Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy a opírá se o klasické i současné sociologické teorie. Na jejich základě potom interpretuje školu jako sociální systém, školní procesy a roli účastníků těchto procesů. Student získá schopnost aplikovat sociologické teorie na pedagogické procesy a na jejich základě je interpretovat.
Osnova
  • (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata (3) Způsoby výzkumu v sociologii výchovy (4) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (5) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (6) Škola jako sociální systém (7) Školní procesy (8) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (9) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (10) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (11) Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě (12) Analýza českého vzdělávací systému z hlediska rovných vzdělávacích příležitostí
Literatura
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
  • GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Informace učitele
Literatura: Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Praha, 1989. Bláha, I. A.: Sociologie dětství. Brno, 1946. Funkční gramotnost dospělých. Národní zpráva z projektu SIALS. Praha 1998. Kap.3: Dosahují u nás děti vyššího vzdělání než jejich rodiče? Galla, K.: Úvod do sociologie výchovy. SPN, Praha, 1967. Galla, K.: Sociologie výchovy, její vývoj a problémy. SPN, Praha, 1986. Giddens, A.: Sociologie. (kapitola 15, Vzdělání). Argo, Praha 1999. Golding, W.: Pán much. Naše vojsko, Praha, 1968. Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Univerzita Karlova, Praha, 1993. Havlík, R., Halászová, V., M., Prokop, J.: Kapitoly ze sociologie výchovy. Univerzita Karlova, Praha, 1996. Matějů, P.: "Za další rozvoj vzdělání...?" Pokus o vstřícnou polemiku s nejmenovaným ekonomem. Sociologické aktuality, č. 14, 1990. Matějů, P.: Kdo získal a kdo ztratil v socialistické redistribuci. Sociologický časopis, č. 1, roč. 27, 1991. Ondrejkovič, P.: Sociologické aspekty výchovy a vzdělávání mládeže. Pedagogická revue, č. 4, 1990. Ondrejkovič, P.: Štúdie zo sociologie výchovy. Teoretické základy sociologie výchovy a mládeže. IUVENTA, Bratislava 1994. Ondrejkovič, P.: Úvod do sociológie výchovy. Veda, Bratislava 1998. Rabušicová, M.: K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno, 1991. Rabušicová, M.: Otázky rovnosti a nerovnosti vzdělávacích příležitostí. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, I 26, 1992. Rabušicová, M.: Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, U 1, 1996. Rabušicová, M., Pol, M.: Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1), (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. Šíma, J.: Sociologie výchovy. Česká grafická unie, Praha, 1938. Sociologický slovník. SLON 1996. Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. OECD 1997. Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Academia 1998. Kap. 7: Sociální mobilita a změny v životních šancích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.