FF:PG22A44 Soc. vzdělání a školy - Informace o předmětu
PG22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 7:30–9:05 L31
- Předpoklady
- PG11A16 Základy sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (4)
- Cíle předmětu
- Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy a opírá se o klasické i současné sociologické teorie. Na jejich základě potom interpretuje školu jako sociální systém, školní procesy a roli účastníků těchto procesů. Student získá schopnost aplikovat sociologické teorie na pedagogické procesy a na jejich základě je interpretovat.
- Osnova
- (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata (3) Způsoby výzkumu v sociologii výchovy (4) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (5) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (6) Škola jako sociální systém (7) Školní procesy (8) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (9) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (10) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (11) Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě (12) Analýza českého vzdělávací systému z hlediska rovných vzdělávacích příležitostí
- Literatura
- ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
- HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
- ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
- GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
- GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
- BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- seminární práce, ústní zkouška
- Informace učitele
- Literatura: Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Praha, 1989. Bláha, I. A.: Sociologie dětství. Brno, 1946. Funkční gramotnost dospělých. Národní zpráva z projektu SIALS. Praha 1998. Kap.3: Dosahují u nás děti vyššího vzdělání než jejich rodiče? Galla, K.: Úvod do sociologie výchovy. SPN, Praha, 1967. Galla, K.: Sociologie výchovy, její vývoj a problémy. SPN, Praha, 1986. Giddens, A.: Sociologie. (kapitola 15, Vzdělání). Argo, Praha 1999. Golding, W.: Pán much. Naše vojsko, Praha, 1968. Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Univerzita Karlova, Praha, 1993. Havlík, R., Halászová, V., M., Prokop, J.: Kapitoly ze sociologie výchovy. Univerzita Karlova, Praha, 1996. Matějů, P.: "Za další rozvoj vzdělání...?" Pokus o vstřícnou polemiku s nejmenovaným ekonomem. Sociologické aktuality, č. 14, 1990. Matějů, P.: Kdo získal a kdo ztratil v socialistické redistribuci. Sociologický časopis, č. 1, roč. 27, 1991. Ondrejkovič, P.: Sociologické aspekty výchovy a vzdělávání mládeže. Pedagogická revue, č. 4, 1990. Ondrejkovič, P.: Štúdie zo sociologie výchovy. Teoretické základy sociologie výchovy a mládeže. IUVENTA, Bratislava 1994. Ondrejkovič, P.: Úvod do sociológie výchovy. Veda, Bratislava 1998. Rabušicová, M.: K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno, 1991. Rabušicová, M.: Otázky rovnosti a nerovnosti vzdělávacích příležitostí. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, I 26, 1992. Rabušicová, M.: Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, U 1, 1996. Rabušicová, M., Pol, M.: Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1), (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. Šíma, J.: Sociologie výchovy. Česká grafická unie, Praha, 1938. Sociologický slovník. SLON 1996. Vzdělání a sociální spravedlnost v zemích OECD. OECD 1997. Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Academia 1998. Kap. 7: Sociální mobilita a změny v životních šancích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/PG22A44