UZPHK2205 Základy psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
10 hodin konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět je určen jen pro studenty s imatrikulací do jaro 2019, včetně.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout posluchačům teoretické i praktické informace, poznatky a metody pro výuku základů psychologie na středních školách.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu Základy psychologie
- student ovládá postupy pro zodpovědnou přípravu učitele na vyučování
- bude student schopen udělat a zdůvodnit přípravu na vyučovací hodinu na vybrané téma z psychologie
- bude student schopen aplikovat teoretické poznatky z psychologických a pedagogických disciplín při vyučování psychologie na středních školách - s ohledem na profilaci výuky psychologie podle typů středních škol a jejich studijního zaměření
Osnova
  • Návrhy témat pro přípravy na vyučovací hodinu psychologie na střední škole:
  • 1. Místo psychologie v obecném systému věd, psychologie jako jedna z věd o člověku a její místo v životě člověka.
  • 2. Psychologické obory a jejich význam a uplatnění ve společnosti.
  • 3. Základní psychické jevy: psychické procesy - psychické vlastnosti - psychické stavy.
  • 4. Psychologie osobnosti: pojem a struktura (aktivačně motivační - vztahově postojové - výkonové – dynamické - regulační).
  • 5. Činitelé a zákonitosti psychického vývoje. Charakteristika některých vývojových období.
  • 6. Základní metody poznávání druhých a sebepoznání: pozorování a sebepozorování, rozhovor, experiment, analýza výsledků činnosti, metoda biografická a sociometrická.
  • 7. Základní druhy lidské činnosti: hra, učení, práce.
  • 8. Učení: pojem - druhy - zákony - osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Metody a styly učení žáků a studentů.
  • 9. Člověk v sociálních vztazích: socializace a začleňování do společnosti - komunikace - umění jednat s lidmi - řešení nedorozumění a konfliktů.
  • 10. Partnerské vztahy: vztahy mezi děvčaty a chlapci - láska a zamilovanost - jak si vybrat partnera - manželství a rodina - první manželská krize: příčiny a možnosti řešení - předpoklady souladu v manželském soužití.
  • 11. Psychologický rozbor výchovných obtíží: lhaní, podvody, záškoláctví, krádeže, sexuální přestupky, agresivita, šikana, sebevražedné pokusy atd.
  • 12. Závislost na psychoaktivních látkách – jiné druhy závislosti: alkoholismus, tabakismus, a jiné drogy – počítače, automaty. Prevence, zvládání, možnosti léčby.
  • 13. Náročné životní situace: jak jim předcházet, čelit a jak se s nimi vyrovnávat - různé obranné strategie vůči zátěžovým situacím.
  • 14. Agrese – agresivita: původ lidské agresivity – projevy a příčiny dětské agresivity – specifické druhy agrese (vandalismus, šikanování). Možnosti zvládání agrese a její náprava.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠUTOVÁ, Maria a Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
    doporučená literatura
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
    neurčeno
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
Výukové metody
Přednáška, konzultace, domácí příprava. Studenti se musí aktivně účastnit výuky a diskutovat na aktuální téma.
Metody hodnocení
Zkouška: Písemná příprava na vyučování jednoho tématu z předmětu psychologie zvoleného studentem a aktivní vystoupení s tímto tématem v rámci konzultací, odevzdání přípravy v tištěné i elektronické podobě do odevzdávárny předmětu v infomačním systému MU.
Termíny - viz informace učitele.
Informace učitele
Termíny v jarním semestru 2019:
Výběr tématu: na první konzultaci dne 22. 3. 2019, nejpozději do 28. 3. 2019 (e-mailem vyučující předmětu)
Aktivní vystoupení s tématem s prezentací v Powerpointu: 26. 4. 2019
Odevzdání písemné přípravy na vyučovací hodinu do odevzdávárny předmětu v IS: 24. 4. 2019
Odevzdání písemné přípravy na vyučovací hodinu v tištěné formě: 26. 4. 2018

Doporučená literatura k jednotlivým tematickým okruhům:
1. Místo psychologie v obecném systému věd
Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie, 1995, 2003
Nakonečný, M.: Základy obecné psychologie, 1997
Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele, 2001
2. Psychologické obory
viz literatura ad 1)
3. Základní psychické jevy
viz literatura ad 1)
4. Psychologie osobnosti
Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti, 1991
Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy, 1996
Mikšík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti, 2001
Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, 1997
5. Činitelé a zákonitosti psychického vývoje
Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy, 1996
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie, 1998
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství,dospělost, stáří, 2000
Vágnerová M.: Psychologie školního dítěte, 1997
6. Základní metody poznávání
Říčan, P.: Cesta životem, 1989
Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti, 2002
Smékal, V.: O lidské povaze, 2005
Svoboda, M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých, 1992
7. Základní druhy lidské činnosti
Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování, 1993
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi, 2001
Kohoutek, R.a kol.: Základy pedagogické psychologie, 1996
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník, 2004
8. Učení
Denig-Helmsová, K.: Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení, 1997
Lokšová, I.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, 1999
Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů, 1998
Tepperwein, K.: "Umění" lehce se učit, 1993
Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka, 1996
9. Člověk v sociálních situacích
Carnegie, D.: Jak získávat přátele a působit na lidi, 1993
Kohoutek, R. a kol.: Základy sociální psychologie, 1998
Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, 1997
Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme, 1988
Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi, 2002
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole, 1995
Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole, 1992
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace, 2000
Výrost, J., Slaměník, I.: Aplikovaná sociální psychologie, 1996
10. Partnerské vztahy
Brtníková, M.: Mladá manželství, 1975 Kratochvíl, S.: Manželská terapie, 2000
Plaňava, I.: Jak se nerozvádět, 1994
Plzák, M.: Klíč k výběru partnera pro manželství, 1973
Plzák, M.: Poznání a léčba poruch manželského soužití, 1973
Sobotková, I.: Psychologie rodiny, 2001
11. Psychologický rozbor výchovných obtíží
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova, 1994
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním, 1999
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku, 1997
12. Závislost na psychoaktivních látkách
Berger, J.: Toxikománie a osobnost, 1995
Janík, A.: Drogy a společnost, 1990
Kvaplík, J. a kol.: Člověk a alkohol, 1985
Nociar, A.: Alkohol, drogy a osobnost, 2001
Skála, J.: Alkoholismus, manželství a rodina, 1972
Skála, J.: Až na dno, 1985
Urban, R.: Toxikomanie, 1973
Kachlík, P., Matějová, H.: Pilotní školní intervenční projekt DDD drogy-důvod-dopad)viz web Pedagogické fakulty MU: http: //www.ped.muni.cz/wsedu /mu/DDD/DDD.htm,
Alkoholismus a drogové závislosti (Protialkoholický obzor - odborný časopis Ministerstva zdravotnictva SR)
13. Náročné životní situace
Čáp, J.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, 1968
Honzák, R., Novotná, V.: Krize v životě, život v krizi, 1994
Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví, 2001
Křivohlavý, J.: Jak zvládat stres, 1994
Míček, L.: Sebevýchova a duševní zdraví, 1988
Míček, L.: Učitel a stres, 1992
14. Agrese – agresivita
Antier, E.: Agresivita dětí, 2004
From, E.: Anatomie lidské destruktivity, 1997
Čermák, I.: Lidská agrese a její souvislosti, 1999
Čermák, I.: Dětská agrese, 1998
Holeček, V.: Agresivita a šikana mezi dětmi, 1997
Matoušek, O., Kroftová, A.: Mládež a delikvence, 1998
Matějček, Z,: Co děti nejvíce potřebují, 1994
Prekopová, J.: Malý tyran, 2000
Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi, 1995
Vávrová, O.: Učitel jako poradce, 1999
Matějček Z.: Šikana ve škole aneb jak to vidím já www.rodina.cz/clanek3981.htm ze dne 28.4.2004 Nebezpečná epidemie-šikana http://scio.cz/indiv/rodina a škola/brezen2000/epidemiehtm/.
Učebnice, učební texty psychologie pro střední školy. Rámcové vzdělávací programy pro gymnaziální vzdělávání. Školní vzdělávací programy.
Další komentáře
Informace o rozvrhu kurzu najdete zde: http://www.phil.muni.cz/wkfi/home/studium/rozvrh-ks.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.