RLB213 Magie ve středověkém křesťanství

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Iva Doležalová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 10:50–12:25 J21
Předpoklady
( RLA06 Křesťanství I || RLKA06 Křesťanství I ) && ( RLA07 Křesťanství II || RLKA07 Křesťanství II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz podává přehled křesťanských pohledů na magii ve středověkém období. Danou problematiku zasazuje především do kontextu sociálního a představuje ji jako výsledek mnoha vlivů. Podoby magie a její interpretace vycházejí z odlišných dobových postojů, v jejichž důsledku se její obraz proměňuje.
Pozornost bude věnována nejen pramenům, které reprezentují oficiální postoje křesťanské církve a učený obraz magie, ale také pramenům vypovídajícím o žité rovině středověkého křesťanství, v níž byly magické praktiky využívány.
Významnou součástí kurzu je problematika metodologie při studiu magie a její proměny, které spoluurčují výsledný obraz. Při interpretaci jsou využívány v historickém bádání především antropologické teorie.
Studenti kurzu si osvojí terminologii a vyjasní pojmy používané při studiu magie, seznámí se s jejími historickými proměnami a osvojí si pravidla kritické četby pramenů a zásady jejich interpretace v rámci religionistiky.
Osnova
  • 1. Úvod k probelamtice studia magie v dějinách křesťanství: Čarodějnici nedáš živu býti!
  • 2. Definice magie, křesťanský kulturní rámec a kulturní antropologie
  • 3. Magie v křesťanském náboženství/kultuře a její kořeny. Antika a předkřesťanská náboženství Evropy. Starověké křesťanství
  • 4. Magie v prostředí lidovém a dvorském. Démonizace heretiků
  • 5. I. seminární rozprava: Magie jako křižovatka
  • 6. Pronásledování čarodějnictví. Sociální, kulturní, klimatické a jiné podněty k reorientaci pozornosti na téma čarodějnictví
  • 7. Institucionalizace nástrojů k pronásledování. Typologie středověké magie
  • 8. II. seminární rozprava: Kladivo na čarodějnictví - prameny a jejich kritická analýza
  • 9. Sekta ďábelských čarodějnic. Žena: čarodějnice a svědkyně. Genderové aspekty protičarodějnických postojů a jejich právní rámec
  • 10. Magické praktiky v inkvizičních dokumentech: realita a reprezentace
  • 11. Sabat čarodějnic
  • 12. III. seminární rozprava: Stereotypy v obraze čarodějnického sabatu: konfrontace lidové kultury s kulturou učenců
  • 13. Magie/čarodějnictví na počátku novověku: Hony na čarodějnice
Literatura
  • KIECKHEFER, Richard. Magie ve středověku. Translated by Kateřina Jirsová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 252 s. ISBN 8072036602. info
  • DINZELBACHER, Peter. Světice, nebo čarodějky? : osudy "jiných" žen ve středověku a novověku. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003, 283 s. ISBN 8070216506. info
  • Witchcraft in Europe, 400-1700 : a documentary history. Edited by Edward Peters - Alan Charles Kors. 2nd ed. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2001, xiv, 451. ISBN 0812217519. info
  • JOLLY, Karen Louise, Catharina RAUDVERE a Edward PETERS. Witchcraft and magic in Europe : the middle ages. Edited by Bengt Ankarloo - Stuart Clark. 1st pub. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2002, xiv, 280. ISBN 0812217861. info
  • The witchcraft reader. Edited by Darren Oldridge. 1st pub. New York: Routledge, 2002, xiii, 448. ISBN 0415214939. info
  • LEHMANN, Arthur C. a James E. MYERS. Magic, witchcraft, and religion :an anthropological study of the supernatural. 2nd ed. Mountain View, Calif.: Mayfield Publishing Company, 1989, xi, 482 s. ISBN 0-87484-898-9. info
Metody hodnocení
Přednáška, seminář
Kolokvium
Požadavky pro kolokvium:
- aktivní účast v seminárních diskuzích na základě zadané četby a písemně zpracovaných komentářů k četbě
- písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, podzim 2007, podzim 2010, podzim 2015, podzim 2019.