RLA12 Dějiny religionistiky

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/0/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:50–17:25 J22
Předpoklady
RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje posluchačky a posluchače bakalářského studia religionistiky s dějinami religionistiky. Nastiňuje hlavní linie vývoje religionistiky jako samostatného vědeckého oboru od druhé poloviny devatenáctého století až do současnosti. Soustředí se přitom na stěžejní souvislosti a argumentaci jednotlivých proudů. Absolventky a absolventi budou po úspěšném ukončení kurzu schopni reprodukovat přehled dějin oboru; vysvětlit principy a východiska jednotlivých metodologických přístupů ke studiu náboženství; interpretovat diskuze mezi zastánci rozdílných religionistických teorií a aplikovat získané poznatky při vlastní odborné práci.
Osnova
  • Informační hodina
  • Sylabus ke kurzu.
  • Srovnávací mytologie a zrod religionistiky
  • Klasický kulturní evolucionismus a difuzionismus
  • Daniel L. Pals, „1/ Animismus a magie: E. B. Tylor & J. G. Frazer”, in Osm teorií náboženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 35-77.
  • Fenomenologie náboženství a hermeneutika náboženství
  • Daniel L. Pals, „6/ Skutečnost posvátna: Mircea Eliade”, in Osm teorií náboženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 256-301.
  • Psychologie náboženství
  • Daniel L. Pals, „2/ Náboženství a osobnost: Sigmund Freud”, in Osm teorií nábo-ženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 78-118.
  • Test I. – nultý termín
  • Výuka se v tomto týdnu nekoná, pouze psaní testu.
  • Sociologie náboženství I.
  • a) Daniel L. Pals, „3/ Společnost jako posvátno: Émile Durkheim”, in Osm teorií náboženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 119-160.
  • b) Daniel L. Pals, „4/ Náboženství jako odcizení: Karl Marx”, in Osm teorií nábo-ženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 161-199.
  • Sociologie náboženství II.
  • Daniel L. Pals, „5/ Pramen sociálního jednání: Max Weber”, in Osm teorií nábožen-ství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 200-255.
  • Antropologie náboženství I.
  • Daniel L. Pals, „7/ Sociální ‘výtvor srdce’: E. E. Evans-Pritchard”, in Osm teorií ná-boženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 302-342.
  • Antropologie náboženství II.
  • Daniel L. Pals, „8/ Náboženství jako kulturní systém: Clifford Geertz”, in Osm teo-rií náboženství, Daniel L. Pals (Praha: Ex Oriente, 2015), 343-383.
  • Nedávný vývoj a kognitivní věda o náboženství
  • Tomáš Hampejs a Aleš Chalupa, „Kognitivní věda o náboženství: Východiska, cíle a krátká historie “, Pantheon 9/1 (2014), 10-43.
  • Test II. – nultý termín
  • Výuka se v tomto týdnu nekoná, pouze psaní testu.
Literatura
    povinná literatura
  • PALS, Daniel L. Osm teorií náboženství. Translated by Lucie Valentinová. Vydání první. Praha: ExOriente, 2015, 483 stran. ISBN 9788090521124. info
  • CHALUPA, Aleš a Tomáš HAMPEJS. Kognitivní věda o náboženství: Východiska, cíle a krátká historie. Pantheon : religionistický časopis. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014, roč. 9, č. 1, s. 10-43. ISSN 1803-2443. info
Výukové metody
Přednášky, domácí průběžná četba.
Metody hodnocení
Požadavky k průběhu kurzu
Součástí domácí přípravy na přednášky je četba zadaných textů. Jejich prostudování je povinné a tyto texty a jejich obsahy budou tématem testů, seminární práce a ústní zkoušky.
Podmínky ukončení kurzu
Kolokvium
Úspěšné absolvování:
(a) písemného testu I;
(b) písemného testu II.
Vstupní předpoklady zkoušky (testy + seminární práce)
(1) úspěšné absolvování testů I. a II.
(2) přijatá seminární práce
TESTY
Nulté termíny testů se budou konat ve vyznačených datech v průběhu semestru (v případě neúspěchu není student nijak hodnocen), další termíny vždy ráno v den, kdy bude vypsán termín ústní zkoušky. V případě neúspěchu při jakémkoliv z testů (vyjma nultých termínů) je student hodnocen stupněm F a není připuštěn k řádnému (případně opravnému nebo druhému opravnému) zkušebnímu termínu ústní zkoušky.
SEMINÁRNÍ PRÁCE
V povinné literatuře kurzu je zadáno 9 textů. Po přečtení všech si pro účely seminární práce vyberte podle vlastního uvážení tři z nich. „Vlastní uvážení“ podřiďte hlavnímu cíli seminární práce, kterým je kontrastní srovnání tří různých přístupů ke zkoumání náboženství. Tento cíl naplňte vyzdvihnutím:
a) hlavních spojujících a rozdělujících bodů východisek teorií (v čem navazují na své předchůdce, v čem je kritizují)
b) hlavních spojujících a rozdělujících bodů cílů teorií (jaké řeší problémy a otázky)
c) hlavních spojujících a rozdělujících bodů metod, které představitelé volí k dosažení svých cílů.
Rozsah práce: 5-6 normostran. Termín přijetí: minimálně 3 dny před termínem konání ústní zkoušky.
Zkouška
Probíhá v ústní formě a soustřeďuje se na:
(A) ověření znalostí a souvislostí;
(B) ověření interpretačních a argumentačních schopností v dané oblasti.
Posluchači religionistiky povinně ukončují zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Posluchači religionistiky povinně ukončují zkouškou.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2022.