FF:CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk - Informace o předmětu
CJBB178 Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 K21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V přednášce se studenti seznámí se všemi oblastmi, jichž se týká výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka. Pozornost bude věnována jak oblasti vzdělávání dospělých, tak dětí. Uvedeny budou statistické údaje a specifika výuky různých skupin cizinců, jichž se výuka může týkat (věk, mateřský jazyk, druh pobytu v ČR apod.). Důraz bude kladen také na výuku azylantů a držitelů mezinárodní ochrany v České republice a jejich dětí. Jednou ze základních perspektiv, z nichž budeme na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka nahlížet, je perspektiva psycholingvistická, konkrétně oblast jazykové akvizice. Nastíněno bude fungování dvou a více osvojovaných jazyků v myslích jedinců. Studenti se dále seznámí s výukovými metodami a učebními materiály pro různé cílové skupiny. Jedním z ústředních témat bude jazyková diagnostika, testování a hodnocení chyb. Student získá širší povědomí o roli češtiny ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky (SERRJ) a typech zkoušek, jež mohou cizinci skládat (certifikované zkoušky, trvalý pobyt, státní občanství). V neposlední řadě bude pozornost věnována začleňování dětí do českého vzdělávacího systému a jazykové podpoře, a to na všech úrovních škol. Přednáška „Úvod do výuky češtiny jako cizího jazyka“ slouží jako teoretické východisko a prerekvizita k navazujícím, prakticky zaměřeným seminářům, které budou otevřeny v následujícím semestru a které se budou týkat výuky dětí a dospělých.
- Osnova
- 1. Úvod a organizace 2. Cílové skupiny – koho se výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka týká 3. Azylanti a držitelé mezinárodní ochrany 4. Osvojování dvou a více jazyků – psycholingvistická perspektiva 5. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (SERRJ) a čeština 6. Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v ČR 7. Metody výuky cizích jazyků 8. Výukové materiály 9. Jazyková diagnostika, testování a hodnocení 10. Sociokulturní rozdíly 11. Shrnutí a závěr
- Literatura
- • RODGERS, Theodore S. a Jack C. RICHARDS. Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. viii, 171. ISBN 0-521-31255-8.
- • Hrdlička, Milan: Kapitoly z češtiny jako cizího jazyka. Plzeň, Západočeská univerzita, 2009.
- • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007.
- • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005. 207 s. ISBN 808690315X.
- • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370.
- HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
- HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
- HEDGE, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press, 2000, xvi, 447. ISBN 0194421724. info
- Spisovná čeština a jazyková kultura 1993 : sborník z olomoucké konference 23.-27.8.1993. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, s. 195-399. ISBN 8085899027. info
- CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- aktivní účast, kolokvium
- Informace učitele
- Tato přednáška je prerekvizitou k navazujícím, prakticky zaměřeným předmětům v dalším semestru (Výuka češtiny jako cizího jazyka pro dospělé, Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět si nezapisují studenti, kteří v minulosti absolvovali kurzu CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I či CJBB158 Čeština jako cizí jazyk II. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- CJBB181 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I
CJBB178 - CJJ28 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé I
(NOW(CJBB178)) || CJBB178 - CJJ30 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež II
CJBB181 && CJBB178 - CJJ32 Jazykové hodnocení a testování
CJBB178 - CJJ33 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé II
CJJ28 && CJBB178 - CJJ34 Jak učit češtinu jako cizí jazyk prostřednictvím online technologií
CJBB178
- CJBB181 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/CJBB178