DESB17 Virtuální realita: teorie a praxe

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
The only prerequisity is a basic technical skill enabling setting up and running a provided VR headset. The students will receive support by the course's tutor.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The main objective of the course is to get familiar with VR technology, relevant hardware, and a minimum number of recommended applications. Both research-based theoretical background and practical implementation of the VR technology will be discussed. VR will be presented as an example of innovation and the students will be encouraged to explore the cases in which this particular innovation is functional.
Výstupy z učení
After the course, students should be able to:
- control the virtual environment and the necessary hardware
- understand the basics of cognitive processes employed within VR
- search and find VR apps suitable for various purposes and target groups
- identify cases from their practice in which VR has a high potential.
Osnova
  • Lectures: 1) VR and its application - overview of the up-to-date implementations and research 2) VR and reason - where does VR make sense and why?
  • Individual work: - Getting to know the technology
  • - Testing recommended applications
  • - Designing an example VR implementation in students' future or current practice
Literatura
    doporučená literatura
  • Ellern, G. D., & Cruz, L. (2021). Black, White, and Grey: The Wicked Problem of Virtual Reality in Libraries. Information Technology & Libraries, 40(4), 1–18. https://doi.org/10.6017/ital.v40i4.12915
  • Fromm, J., Radianti, J., Wehking, C., Stieglitz, S., Majchrzak, T. A., & vom Brocke, J. (2021). More than experience? - On the unique opportunities of virtual reality to afford a holistic experiential learning cycle. The Internet and Higher Education, 50
  • Vogel, J., Schuir, J., Koßmann, C., Thomas, O., Teuteberg, F., & Hamborg, K.-C. (2021). Let’s Do Design Thinking Virtually: Design and Evaluation of a Virtual Reality Application for Collaborative Prototyping. Proceedings of the European Conference on In
Výukové metody
Mostly individual work introduced by a common lecture and closed by a colloquium in VR.
Metody hodnocení
Within the final colloquium, students will present their reflections on selected VR apps and discuss their potential use in various contexts.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.