ŠIBOR, Jiří a Hana CÍDLOVÁ. Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti. In Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 5 s. ISBN 80-210-3612-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti
Název česky Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti
Název anglicky Paper, Small Wooden Sticks, Plasticine as Materials Supporting Space Imagination
Autoři ŠIBOR, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana CÍDLOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. 5 s. 2004.
Nakladatel Masarykova univerzita v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/04:00030968
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 80-210-3612-5
Klíčová slova anglicky Stereochemistry; Models; Modeling; Space imagination; Didactics of chemistry.
Štítky Didactics of chemistry., modeling, models, Space imagination, stereochemistry
Změnil Změnila: doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr., učo 761. Změněno: 11. 4. 2011 18:08.
Anotace
Člověk, již záhy po svém narození, začne chápat svět kolem sebe jako trojrozměrný. Svými psychosomatickými předpoklady, které jsou u každého jednoho jedince různě vyvinuté, to zvládá hůře či lépe. Pro správné pochopení struktury a chování molekul je nutností, aby i tyto viděl jako tělesa a nikoli jako planární útvary, k čemuž (snad s výjimkou možností e-learning) je bezděčně veden (tabule, učebnice, ...). Přestože existují modely, které jsou více či méně při výuce chemie využívány, nebývá na základních a středních školách obvykle možnost, aby je mohli používat všichni žáci a stále (třeba při domácí přípravě). Papír, špejle a plastelína mohou být finančně nenáročným materiálem, který umožní rozvíjet prostorovou představivost a tím také chápat trojrozměrnost molekul a jejich změn, velmi dobře. Lze jich použít k modelování struktury atomů, molekul a změn, kterým podléhají během chemických reakcí. Výhodou je, že každý žák má možnost tvořivě a nenásilně (tváří se jako hra) brouzdat v oblasti života, jež je pro něj pouhým okem nepostřehnutelný, a utvořit si náležitou představu o jeho jednoduchosti i složitosti.
Anotace anglicky
To understand structure and properties of molecules, it is necessary to be able tu view them as three-dimensional objects and not only as planar pictures. The materials mentioned in the name of this article can be used instead of expensive model-brick-boxes.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 15:57