PETRŽELKA, Josef. Poznání idejí - teorie nebo praxe? In Problém hraníc medzi filozofiou, umením a vedou. prvé. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied. s. 189-194. ISBN 978-80-8083-461-6. 2007.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Poznání idejí - teorie nebo praxe?
Název anglicky Cognition of Ideas - Theory or Practice?
Autoři PETRŽELKA, Josef (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání prvé. Banská Bystrica, Problém hraníc medzi filozofiou, umením a vedou, od s. 189-194, 6 s. 2007.
Nakladatel Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/07:00041662
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-8083-461-6
Klíčová slova anglicky Plato; ideas; Aristotle; theory; practice; cognition
Štítky Aristotle, cognition, ideas, Plato, practice, theory
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Změněno: 5. 4. 2011 23:28.
Anotace
Článek se zabývá otázkou, zda poznání idejí v rámci Platónovy filosofie může být označeno jako "teorie" nebo "praxe" z aristotelského hlediska. Tato otázka se zkoumá v souvislosti s anamnésí (Menón, Faidón, Faidros), dialektikou (Ústava, Parmenidés, Filébos) a (racionální) intuicí (Symposion, Sedmý list). Závěr zní, že Platón nerozlišoval dva rozdílné cíle našeho poznání - pravdu a dobro, a proto také neodlišil dva typy poznání (nebo věd) - "teoretické" a "praktické".
Anotace anglicky
The paper asks the question whether the cognition of ideas in Plato's philosophy could be marked from Aristotelian point of view as "theory" or "practice". The subject of the inquiry is recollection (as proposed in Meno, Phaedo and Phaedrus), dialectic (Republic, Parmenides, Philebus) and (rational) intuition (Symposium, Seventh letter). The conclusion is that Plato did not recognize two distinct aims of our knowledge - truth and good - and accordingly did not differentiate two types of knowledge (or of sciences) - the "theoretical" one and the "practical" one.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 12:57