Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Sceptical teacher and silent students: a case study of teacher changes during a teacher professional development programme. Journal of Education for Teaching. TAYLOR & FRANCIS, 2024. ISSN 0260-7476. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/02607476.2023.2296459.

    2023

    1. DOSTÁLOVÁ, Nicol and Roman ŠVAŘÍČEK. Diagnostika dyslexie s využitím eye trackingu a umělé inteligence (Diagnosing dyslexia using eye tracking and artificial intelligence). 2023.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman, Nicol DOSTÁLOVÁ, Čeněk ŠAŠINKA and Jan SEDMIDUBSKÝ. Diagnostika dyslexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence - souhrnná výzkumná zpráva (Diagnostics of Dyslexia Using Eye-Tracking and Artificial Intelligence - Research Report). Brno: Masarykova univerzita, 2023, 26 pp.
    3. LINTNER, Tomáš, Tomáš DIVIÁK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Roman ŠVAŘÍČEK. Dynamic social network perspective on interaction in collaborative learning in elementary classrooms. In 20th Biennial EARLI Conference; 22.-26.8.2023, Greece. 2023.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman and Nicol DOSTÁLOVÁ. Eye movements during reading in children with dyslexia : An eye-tracking study. In ATEE Annual Conference 2023 TEACHER EDUCATION ON THE MOVE; 27.-30.8.2023, Budapešť. 2023. ISBN 978-94-646685-1-3.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman, Nicol DOSTÁLOVÁ, Čeněk ŠAŠINKA, Jan SEDMIDUBSKÝ and Pavel ZEZULA. Manuál k diagnostické platformě DYSLEX určený pro Pedagogicko-psychologické poradny (Manual for the DYSLEX Diagnostic Platform Designed for Educational-Psychological Counseling Centers). Brno, 2023, 18 pp.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman and Ingrid ČEJKOVÁ. Metaforický svět učení (Metaphorical world of learning). In Strouhal, Martin; Štech, Stanislav. Vzdělání a dnešek : Pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Vydání druhé. Praha: Karolinum, 2023, p. 124-145. ISBN 978-80-246-5750-9.
    7. LINTNER, Tomáš, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Karolína MALÍKOVÁ, Ivo ROZMAHEL, Jakub VLČEK and Barbora NEKARDOVÁ. Relational and interactional dynamic network data from Czech lower-secondary school students. Data in Brief. ELSEVIER, 2023, vol. 51, No 109641, p. 1-7. ISSN 2352-3409. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.dib.2023.109641.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman and Hana VONKOVÁ. Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání (Conference Proceedings of the 31st annual conference of the Czech Association for Pedagogical Research). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023. ISBN 978-80-280-0359-3.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman. Úloha slepých uliček ve vzdělávání učitelů (The role of impasses in teacher education). In Studentská soutěžní konference Mozaika poznání. 2023.
    10. DOSTÁLOVÁ, Nicol, Čeněk ŠAŠINKA, Jiří ČENĚK and Roman ŠVAŘÍČEK. UNRAVELING THE SECRETS OF DYSLEXIA WITH ADVANCED EYE-TRACKING DATA ANALYSES. In 16th International Conference of Education, Research and Innovation. 2023. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/iceri.2023.

    2022

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman, Ingrid PROCHÁZKOVÁ, Jeffrey Alan VANDERZIEL and Klára ŠEĎOVÁ. Developing Beginner University Teachers’ Pedagogical Competencies Through a Professional Development Program. Online. In Johnson Neisler, Otherine. The Palgrave Handbook of Academic Professional Development Centers. Cham: Palgrave, 2022, p. 613-627. Palgrave Studies on Leadership and Learning in Teacher Education. ISBN 978-3-030-80967-6. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-80967-6_39.
    2. SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE (DIALOGIC TEACHING : THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION). In XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 29. srpna – 31. srpna 2022, Babice. 2022.
    3. SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ: DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE (DIALOGIC TEACHING: THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION). In XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
    4. DOSTÁLOVÁ, Nicol, Roman ŠVAŘÍČEK, Čeněk ŠAŠINKA and Jiří ČENĚK. Eye movements of dyslexic children during the reading of syllables and consistent text : An eye-tracking study. In European Conference on Educational Research ECER 2022. 2022.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman and Nicol DOSTÁLOVÁ. How do the children with dyslexia read? : An eye-tracking pilot study. In The International Council on Education for Teaching (ICET), 64th World Assembly, 2022, Bath. 2022.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman. Ms. Sceptical and silent students : A case study of an impact of a teacher development programme on students participation. In The International Council on Education for Teaching (ICET), 64th World Assembly, 2022, Bath. 2022.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman and Hana VOŇKOVÁ. Sborník příspěvků XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu (Conference Proceedings of the 30th annual conference of the Czech Association for Pedagogical Research. Transformation of education and its reflection in educational research). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022, 342 pp. ISBN 978-80-280-0090-5.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman. Self-perception of professional identity of university teachers. In Symposium „Leading and Learning in Teacher Education: Contributing to ICET’s Mission of Disseminating Current Teacher Education Research at the Global level“. The International Council on Education for Teaching (ICET), 64th World Assembly, 2022. 2022.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman. Využití akčního výzkumu v pedagogických vědách : Metodologický workshop pro doktorské studenty oborových didaktik (Action research in educational sciences). 2022.

    2021

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Diskuse ve třídě (Classroom Discussion). In Kurz Kritického myšlení pro učitele. Zvaná přednáška v rámci ročního vzdělávacího programu pro učitele středních škol. 2021.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvantifikace dat v kvalitativním výzkumu (Quantifying data in qualitative research). In Konference "Aktuální aspekty v didaktice mateřského jazyka a literatury". 2021.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman and Hana VOŇKOVÁ. Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. In Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: MSD Brno, 2021, p. 1-512. ISBN 978-80-7392-367-9.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Students’ Participation and Equality of Treatment in Classroom Discourse. In ATEE Annual Conference 2021: (RE)IMAGINING & REMAKING TEACHER EDUCATION. 2021.
    5. STACHOŇ, Zdeněk, Michal ČERNÝ, Hana ŠVEDOVÁ, Zuzana JUŘÍKOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Čeněk ŠAŠINKA. Výuka zeměpisu v kolaborativním imerzivním virtuálním prostředí (Teaching geography in a collaborative immersive virtual environment). 2021.

    2020

    1. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Dialogické vyučování. Workshop profesního vzdělávání učitelů (Dialogic Teaching. Teacher professional development workshop). In Letní škola základních škol Heuréka. 2020.
    2. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Martin SEDLÁČEK. Getting Dialogic Teaching into Classrooms. Making Change Possible. Heidelberg: Springer, 2020, 184 pp. Understanding Teaching-Learning Practice. ISBN 978-981-15-9242-3. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-9243-0.
    3. BROM, Cyril, Jiří LUKAVSKÝ, David GREGER, Tereza HANNEMANN, Jana STRAKOVÁ and Roman ŠVAŘÍČEK. Mandatory Home Education During the COVID-19 Lockdown in the Czech Republic: A Rapid Survey of 1st-9th Graders' Parents. Frontiers in Education. 2020, July 2020, No 5, p. 1-8. ISSN 2504-284X. Available from: https://dx.doi.org/10.3389/feduc.2020.00103.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman, Jana STRAKOVÁ, Cyril BROM, David GREGER, Tereza HANNEMANN and Jiří LUKAVSKÝ. Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol (Cooperation Between Family and School During the Shutdown of Primary Schools). Studia paedagogica. 2020, vol. 25, No 3, p. 9-41. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-1.

    2019

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi bohaté na argumenty (Argumentation in education : A case study of the role of a teacher in shaping an epistemic climate in an argument-rich discussion). In Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. 9. 2019, Liberec. 2019.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Assessment of the quality of arguments in classroom discourse : An attempt at applying philosophical analysis to a qualitative analysis of student arguments in classroom discourse. In Symposium on Better Learning through Argumentation, 11.2.2019, Brno. 2019.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman. Dialogicity and non-verbal communication. In Vyžádáná přednáška na Department of Teacher Education, UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ, 15.10.2019. 2019.
    4. ŠEĎOVÁ, Klára, Martin SEDLÁČEK, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin MAJCÍK, Jana NAVRÁTILOVÁ, Anna DREXLEROVÁ, Jakub KYCHLER and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction. Elsevier, 2019, vol. 63, October, p. 1-10. ISSN 0959-4752. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101217.
    5. SEDEN, Kinlay and Roman ŠVAŘÍČEK. English as a Foreign Language (EFL) Teachers’ Perceptions of Fair Assessment. Neveléstudomány. Budapest: Etvos Lorand University, 2019, vol. 2019, Education Sciences Journal, p. 20-30. ISSN 2063-9546. Available from: https://dx.doi.org/10.21549/NTNY.25.2019.1.2.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman. Etika a výzkum v sociálních vědách (Ethics and Research in Social Sciences). In Seminář o etice ve výzkumu pro členy etických komisí, 4.4.2019, Praha. 2019.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Indicators and principles of dialogic teaching. In Vyžádáná přednáška na Department of Teacher Education, UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ. 2019.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman. The Role of the Teacher in Supporting Students’ Epistemic Thinking in Dialogic Argumentation. A Case Study. Studia paedagogica. 2019, vol. 24, No 4, p. 143-171. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-4-7.
    9. VLČKOVÁ, Kateřina, Jana STRAKOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Cyril BROM. Všechno, co jste kdy chtěli vědět o tom, jak napsat úspěšný projekt GA ČR. In XXVII. konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci. 2019.
    10. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK and Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace (Classroom Discourse). Brno: Muni press, 2019, 175 pp. 1. ISBN 978-80-210-9529-8.
    11. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK and Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace (Clasroom Discourse). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 pp. ISBN 978-80-210-9529-8.
    12. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK and Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace (Classroom Discourse). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 pp. 1. ISBN 978-80-210-9529-8.
    13. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. What does the silence mean? Student non participation in classroom discourse – reasons and effects. In EARLI Conference, 12. - 16.08.2019, Aachen. 2019.

    2018

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman, Jeffrey Alan VANDERZIEL and Petr SUCHÁČEK. Beginning University Teachers and Their Approaches to Teaching and Professional Self-Perception. In Teaching for Learning. University Perspective. Conference in Tartu, Estonia 23 – 25 January, 2018. 2018.
    2. SEDEN, Kinley and Roman ŠVAŘÍČEK. English as a Foreign Language Teachers’ Perception of Effective Feedback. Journal of the International Society for Teacher Education. 2018, vol. 22, No 2, p. 36-46. ISSN 1029-5968.
    3. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. How to use qualitative research to solve the mysteries of quantitative research. Mixed methods research of classroom discourse. In EERA Summer School 2018. Qualitative and Mixed Methods Research Designs. From designing to publishing, 9 - 13 July 2018, Brno. 2018.
    4. SMITH, Kari, Roman ŠVAŘÍČEK and Milan POL. O překračování hranice známého v doktorském studiu zaměřeném na učitelské vzdělávání: rozhovor s Kari Smith. Studia paedagogica. 2018, vol. 23, No 3, p. 165-174. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2018-3-8.
    5. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. On the Relationship between Student Participation in Classroom Discourse and Student Achievement. In EARLI SIG 26 - Argumentation, Dialogue and Reasoning, 9th - 12th of October, 2018, Israel. 2018.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman and Petr SUCHÁČEK. Praxe inkluzivního vzdělávání založená na důkazech (The practice of inclusive evidence-based education). 2018.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Research Ethics in Education : Ethical naivety, sensitivity and practice. In EERA Summer School 2018. Qualitative and Mixed Methods Research Designs. From designing to publishing, 9 – 13 July 2018, Brno. 2018.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman. Re-thinking Teacher Professional Education: Using Research Findings for Better Learning. 61st World Assembly ICET 2017. Yearbook of Teacher Education. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9103-0.
    9. SEDEN, Kinley and Roman ŠVAŘÍČEK. Teacher Subjectivity Regarding Assessment: Exploring English as a Foreign Language Teachers’ Conceptions of Assessment Theories that Influence Student Learning. Center for Educational Policy Studies Journal. 2018, vol. 8, No 3, p. 119-139. ISSN 1855-9719. Available from: https://dx.doi.org/10.26529/cepsj.500.
    10. VANDERZIEL, Jeffrey Alan, Roman ŠVAŘÍČEK, Ingrid ČEJKOVÁ and Petr SUCHÁČEK. Teaching University Teachers to Teach Better: Program, Prospects and Challenges. In Towards Better University Teaching. 2018.
    11. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. To speak or not to speak? Student participation patterns in classroom discourse. In Lecture: To speak or not to speak? Student participation patterns in classroom discourse. 2018.

    2017

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří CHMELÍK. EduCoM 1.0. Mobilní aplikace pro sběr dat o výukové komunikaci (EduCoM 1.0. Mobile app for data collection in the field of classroom discourse). 2017.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Jak fungují etické komise? Etické dimenze pedagogického výzkumu (How do ethics committees for research work? Ethical dimensions of educational research). In Odborný seminář na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání, PedF UK v Praze. 2017.
    3. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování (How teachers learn. Professional development as a way to dialogic teaching). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 325 pp. ISBN 978-80-210-8462-9.
    4. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Martin SEDLÁČEK. Kolektivita a účelnost v dialogickém vyučování (Collectivity and Purposefulness in Dialogic Teaching). In XXV. Konference České asociace pedagogického výzkumu, 13.-14. 9. 2017, Hradec Králové. 2017.
    5. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. On the path to dialogic teaching: Learnings from action research. In EARLI 2017. 2017.
    6. ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Roman ŠVAŘÍČEK. Problém účelnosti v dialogickém vyučování (The Problem of Purposefulness in Dialogic Teaching). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2017, vol. 67, No 3, p. 247-278. ISSN 0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.768.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Re-thinking Teacher Professional Education : Using Research Findings for Better Learning. 61st World Assembly. ICET 2017. 2017.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman. Re-thinking Teacher Professional Education: Using Research Findings for Better Learning. 61st World Assembly ICET 2017. Book of Abstracts. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 46 pp. ISBN 978-80-210-8612-8.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman. Re-thinking Teacher Professional Education: Using Research Findings for Better Learning. 61st World Assembly ICET 2017. Book of Abstracts. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 46 pp. ISBN 978-80-210-8611-1.
    10. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Martin SEDLÁČEK. Teachers’ Emotions in Teacher Development: Do They Matter? Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 22, No 4, p. 77-110. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-4-5.
    11. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. The Relationship between Indicators and Principles in Dialogic Teaching. In AERA 2017, 27. 4.-1. 5. 2017. 2017.

    2016

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Analýza videosekvencí a reflektivních rozhovorů jako nástroj ve výzkumu výchovně vzdělávacího procesu (Analysis of videos and reflective interviews as a tool in educational research). In Faktory rozvoja prosociálneho správania v školskom prostredí. Vědecké kolokvium. 10. 11. 2016 Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogických studií. 2016.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Conceptual and Practical Tools in Teacher Development Programme. In Symposium Closing the Gap across International Contexts. International Council on Education for Teaching (ICET), 60th ICET World Assembly. The University of the West Indies Kingston, Jamaica, 18.-21. 6. 2016. 2016.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman. Editorial. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2016, vol. 21, No 4, p. 5-12. ISSN 1803-7437.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Improving Teacher Feedback In Dialogic Education. In International Council on Education for Teaching (ICET), 60th ICET World Assembly. The University of the West Indies Kingston, Jamaica, 18.-21.6.2016. 2016. 2016.
    5. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování (How teachers learn. Professional development as a way to dialogic teaching). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 pp. ISBN 978-80-210-8462-9.
    6. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování (How teachers learn: Professional development as a way to dialogic teaching). Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 pp. ISBN 978-80-210-8462-9.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Jak se učitelé učí? Role videonahrávky v procesu změny (How teachers learn? The role of videorecordings in a process of change). In Konference ČAPV 2016, Fakulta pedagogická Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 14.-16. 9. 2016. 2016.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman and Ingrid ČEJKOVÁ. Metaforický svět učení (Metaphorical world of learning). In Strouhal, Martin; Štech, Stanislav. Vzdělání a dnešek. Pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Vydání první. Praha: Karolinum, 2016, p. 124-145. ISBN 978-80-246-3558-3.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman. Od deskripce k akci. Akční výzkum výukové komunikace (From description to action. Action research of classroom discourse). In Zvaná přednáška na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze, 3. 3. 2016. 2016.
    10. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Jana SEDLÁČKOVÁ, Ingrid ČEJKOVÁ, Anna ŠMARDOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Jiří ZOUNEK. Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů (Beginning university teachers and their approaches to teaching and professional self-perception). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 21, No 1, p. 9-34. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-2.
    11. ŠEĎOVÁ, Klára, Martin SEDLÁČEK and Roman ŠVAŘÍČEK. Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon Press, 2016, vol. 57, July, p. 14-25. ISSN 0742-051X. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.005.
    12. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ and Martin SEDLÁČEK. Teacher Professional Development as a Path to Dialogic Teaching. In International Council on Education for Teaching (ICET), 60th ICET World Assembly. The University of the West Indies Kingston, Jamaica, 18.-21.6.2016. 2016. 2016.
    13. ŠVAŘÍČEK, Roman. Video as the Mediator of a Teacher-Researcher Relationship in Action Research: Improving Teacher Feedback in Dialogical Education. In Assunçāo Flores, Maria; Al Barwani, Thuwayba. Redefining Teacher Education for the Post-2015 Era. Global Challenges and Best Practices. 1st ed. New York: Nova Science Publishers, 2016, p. 233-254. Teacher. ISBN 978-1-63484-495-6.

    2015

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Action Research as a Means to Change Classroom Discourse. In International Council on Education for Teaching (ICET), 59th World Assembly, Challenging disparities in education, Naruto University of Education, 19.-22. 6. 2015, Tokushima, Japan. 2015.
    2. WALL, Kate, Roman ŠVAŘÍČEK and Klára ŠEĎOVÁ. Akční výzkum je věcí profesní odvahy: Rozhovor s Kate Wall (Action research is a matter of professional courage: An interview with Kate Wall). Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 2, p. 127–133. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-7.
    3. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Akční výzkum: Učitel a žáci v dialogickém vyučování (Action Research: Teacher and pupils in dialogic teaching). In Týden humanitních věd na FF MU. 2015.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Analýza dat v kvalitativním výzkumu. Workshop (Data analysis in qualitative research. Workshop). In Zvaná přednáška pro Fakultu veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 30. 11. 2015, Opava. 2015.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman. Building a New Center at a Large University (Lecture at Symposium Faculty Development Centers: Confronting the disparities in the quality of classroom practice globally). In Symposium Faculty Development Centers: Confronting the disparities in the quality of classroom practice globally at International Council for Education for Teaching Conference, Naruto, Japan. 2015. 2015.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman, Otherine NEISLER, James O’MEARA and Mairette NEWMAN. Faculty Development Centers : Confronting the disparities in the quality of classroom practice globally (Symposium Faculty Development Centers: Confronting the disparities in the quality of classroom practice globally at International Council for Education for Teaching Conference, Tokushima, Japan. 2015). 2015.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Chybějící metafora (Missing Metaphor). In Konference VZDĚLÁNÍ A DNEŠEK. Konference k 50. výročí úmrtí prof. Otokara Chlupa Katedra pedagogiky FF UK. 2015.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman. Principy a zásady kvalitativního výzkumu Aneb od plánu výzkumu k analýze dat (Principles and rules of qualitative research or From research plan towards data analysis). In Zvaná přednáška pro studenty Fakulty veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 1. 12. 2015, Opava. 2015.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Sympozium : Akční výzkum výukové komunikace (Symposium : Action research of classroom discourse). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    10. ŠVAŘÍČEK, Roman. Základy analýzy dat v kvalitativním výzkumu (Qualitative research data analysis). In Praha, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta. 2015.

    2014

    1. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Analýza kvalitativních dat (Qualitative Data Analysis). In Pedagogická fakulta MU, Brno. 2014.
    2. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Analýza kvalitativních dat: jádrová tvrzení, datové fragmenty a interpretace (Qualitative Data Analysis). In Pedagogická fakulta MU, Brno. 2014.
    3. ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEK. Hledání skrytých kvalit: rozhovor s Fredem Korthagenem (In Search of Hidden Qualities: An Interview with Fred Korthagen). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 1, p. 125-135. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-7.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Improving Teacher Feedback During Action Research Projects. In Symposium on dialogic teaching, Brno, 13. 10. 2014. 2014.
    5. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Od plánu kvalitativního výzkumu k analýze dat (From a qualitative research plan to data analysis). In Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem, 27. 2. - 28. 2. 2014. 2014.
    6. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. On the Way to Dialogic Teaching: Action Research as a Means to Change Classroom Discourse. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 4, p. 9-43. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-4-2.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Proměna učitelské zpětné vazby vlivem participativního akčního výzkumu (The transformation of teacher feedback dueparticipatory action research). In Konference ČAPV 2014 v Olomouci. 2014.
    8. TRNKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK and Jiří ZOUNEK. Psaní odborných textů. Průvodce tvorbou ročníkové práce na Ústavu pedagogických věd FF MU (Academic writing). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 106 pp. ISBN 978-80-210-6863-6.
    9. ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ and Roman ŠVAŘÍČEK. Troubles with dialogic teaching. Learning, Culture and Social Interaction. 2014, vol. 3, No 4, p. 274-285. ISSN 2210-6561. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2014.04.001.
    10. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ and Martin SEDLÁČEK. Troubles with Dialogic Teaching. How to Situate Dialogue Back in Classrooms. In European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Porto, Portugal, 1-6 September 2014. 2014. 2014.
    11. ŠVAŘÍČEK, Roman. Verbal and Visual Strategies of Teachers' Work on Identity. New Educational Review. Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014, Neuveden, No 38, p. 141-151. ISSN 1732-6729. Available from: https://dx.doi.org/10.15804/tner.14.38.4.10.
    12. ŠVAŘÍČEK, Roman. Výzkum výukové komunikace (Research of educational communication). In Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, 02 12 2014. 2014.
    13. ŠVAŘÍČEK, Roman. Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky (Foundations of Education). In Základní diskurzy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšlení, odborné literatuře, teorii a praxi. 2014.

    2013

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Akční výzkum výukové komunikace (Action Research of Educational Communication). In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 2013.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Dialogic Teaching: How to Situate Dialogue Back in Classrooms. In ICET 57th World Assembly: Innovations and Trends in Education, Sukhothai Thammathirat Open University (STOU), Nonthaburi, Thailand, 25-28 June 2013. 2013.
    3. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu (How to write qualitatively oriented research studies. Quality in qualitative research). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, vol. 23, No 4, p. 478-510. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Konec pedagogiky: kritický esej (The End of Educational Sciences: A Critical Essay). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 18, 2-3, p. 55-72. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-2-3-4.
    5. NOVOTNÝ, Petr and Roman ŠVAŘÍČEK. Nemíchejme politiky, výzkumníky a praktiky: rozhovor s Lejfem Moosem (Let’s not Mix Politicians, Researchers and Practitioners: An Interview with Lejf Moos). In Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 97-104. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-1-6.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman and Milan POL. O hledání začátku a nalézání nejednoznačnosti (On looking for a beginning and founding a ambiguity). Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 5-9. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-2-3-1.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Sedm pravidel kognitivně náročné výuky (Seven rules of higher cognitive level teaching). Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013, vol. 138, No 1, p. 11-17. ISSN 0323-0449.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman. Teorie a principy kvalitativního výzkumu (Theory and principles of qualitative research). In Seminář kvalitativního výzkumu. 2013.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Vizuální akty ve výukové komunikaci (Visual acts in instructional communication). Pedagogická orientace. Brno, 2013, vol. 23, No 1, p. 48-71. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-1-48.

    2012

    1. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Feedback in educational communication in Czech secondary schools. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Springer Netherlands, 2012, roč. 24, č. 3, p. 239-261. ISSN 1874-8597. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/s11092-012-9144-8.
    2. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman. Konec pedagogiky (The End of Education). In Kam se ubírá teorie výchovy? Trendy a perspektivy rozvoje oboru, Praha. 2012.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Narrative and Social Construction of Expert Teacher Professional Identity. In Lecture at Department of Education, Aarhus University, Copenhagen. 2012.
    5. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ and Jiří ZOUNEK. Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci. In ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, p. 19-39, 20 pp. ISBN 978-80-262-0085-7.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman. The Structure of Teacher’s Nonverbal Communication in a Classroom. In Lecture at Department of Education, Aarhus University, Copenhagen. 2012.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. The Visual in Educational Communication. In The European Conference on Educational Research 2012, Cádiz, 18 -21. September, 2012. 2012.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Vizualita ve výukové komunikaci (The Visual in Educational Communication). In XX. konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem Kvalita ve vzdělávání. 2012.
    9. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Zapomenuté hodnoty a sny ve výchově : rozhovor s Christophem Wulfem (Forgotten values and dreams of education : an interview with Christoph Wulf). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 17, č. 2, p. 109-116. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2012-2-7.

    2011

    1. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ and Jiří ZOUNEK. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools). Pedagogika. 2011, roč. 61, č. 1, p. 13-34, 21 pp. ISSN 0031-3815.
    2. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Editorial. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 1/16, No 1, p. 5-8, 35 pp. ISSN 1803-7437.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman. Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (The Function of Teacher Questioning in Educational Communication at Lower Secondary School). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 16, č. 1, p. 9-46, 35 pp. ISSN 1803-7437.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Ideálni model vyučování v didaktických materiálech pro učitele aneb Návod ke stavebnici (Ideal Model of Teaching in Instructional Resources for Teachers, DIY Kits for Teachers). In Kaščák, Ondrej, Pupala, Branislav. Škola - statický element v sociálnej dynamike. Bratislava: Iura Edition, 2011, p. 134-140. ISBN 978-80-8078-459-1.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman. Mikropolitika školy (School micropolitics). In Personální podmínky školy ve vztahu k inkluzi. 2011.
    6. POL, Milan and Roman ŠVAŘÍČEK. Pokus o teorii nepořádku: rozhovor se Stephenem J. Ballem (Attempting a Theory of Untidiness: An Interview with Stephen J. Ball). Studia paedagogica. 2011, roč. 16, č. 2, p. 159-170. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2011-2-12.
    7. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Power and communication processes in the classroom. In ECER 2011. 2011.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky (Structure and content of educational communication between teacher and pupils). In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
    9. ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky (Structure and content of educational communication between teacher and pupils). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 46-51. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-73.
    10. ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEK. Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci (Teacher’s belief on educational communication). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 52-56. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-54.
    11. ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEK. Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci (Teachers subjective theories on educational communication). In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
    12. ŠVAŘÍČEK, Roman. Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy (Teachers questions in educational dialogue in secondary school). In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Kvalitativní výzkum a vzdělávání, Olomouc. 2011.
    13. ŠVAŘÍČEK, Roman. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele (Critical Incidents in Forming the Professional Identity of the Teacher). PEDAGOGIKA.SK. Trnava: Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV, 2011, roč. 2, č. 4, p. 247-274. ISSN 1338-0982.

    2010

    1. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Pupils` willingness to communicate at secondary school). Pedagogická orientace: odborný čtvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2010, vol. 20, No 3, p. 24-48. ISSN 1211-4669.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru (Time, Memories and Figures of Speech in Interviews). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 15, No 1, p. 147-176. ISSN 1803-7437.
    3. MAKOVSKÁ, Zuzana, Jiří ZOUNEK, Klára ŠEĎOVÁ and Roman ŠVAŘÍČEK. Dialogical Structures in Educational Communication. In Konference ECER: Education and cultural change. 2010.
    4. PRŮCHA, Jan and Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex pro český pedagogický výzkum: zdůvodnění a návrh (The Ethical Code for Czech Educational Research: Substantiation and Proposal). In Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků XVII. ročníku celostátní konference ČAPV. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2010, p. 10-16. ISBN 978-80-7368-769-4.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní přístupy k poznávání kvality školy aneb otevírání černé skříňky a nastolování témat (Qualitative approaches to understanding the quality of schools or opening the black box, and raising issues.). Školní psycholog/Školský psychológ. 2010, vol. 12, 1-2, p. 32-38. ISSN 1212-0529.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman. Mikropolitika školy a její vliv na práci učitele (School Micropolitics and its impact on teacher's work). In Učitel v současné škole. První. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010, p. 249-261. ISBN 978-80-7308-301-4.
    7. ŠVAŘÍČEK, Roman. Neuvědomované obsahy her (Unconscious Contents of Games). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 15, No 2, p. 172-179, 7 pp. ISSN 1803-7437.
    8. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ and Jiří ZOUNEK. Výukový dialog v české škole (Educational Dialog in Czech Secondary School). In Konference České asociace pedagogického výzkumu. 2010.
    9. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci nadruhém stupni základní školy (Concealed Evaluation: Feedback in the Educational Communication at the Lower Secondary Schools). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 15, No 2, p. 61-86. ISSN 1803-7437.

    2009

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Editorial. Studia paedagogica. Brno: MU, 2009, vol. 14, No 1, p. 7-12. ISSN 1803-7437.
    2. PRŮCHA, Jan and Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu (The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research). Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, vol. 19, No 2, p. 89-105, 12 pp. ISSN 1211-4669.
    3. POL, Milan, Milada RABUŠICOVÁ and Roman ŠVAŘÍČEK. Grantové agentury podporující pedagogický výzkum v ČR (Grant agencies supporting educational research in Czech Republic). In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, p. 903-908. 37 - Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-7367-546-2.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta (Narrative and Social Construction of Expert Teacher Professional Identity). Brno: Masarykova univerzita, 2009, 396 pp. Dizertační práce.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman. Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy (Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy). Studia paedagogica. Brno: MU, 2009, vol. 14, No 1, p. 87-108. ISSN 1803-7437.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman. Úhly pohledu (Points of view). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2009, vol. 13, No 1, p. 169-174, 5 pp. ISSN 1211-6971.

    2008

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří ZOUNEK. E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu (E-learning in university-level teaching as seen through empirical research). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2008, vol. 13, No 1, p. 101-126. ISSN 1211-6971.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří ZOUNEK. Od tabule k monitoru. E-learning na Filozofické fakultě MU v roce 2007 pohledem empirického výzkumu (From Blackboard to Display. Elearning at Faculty of Arts). In SCO 2008, Sharable Content Objects, 5. ročník konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masaryk University, 2008, p. 43-48, 5 pp. ISBN 978-80-210-4613-9.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman. Významná představitelka akčního výzkumu v pedagogice hostem na FF (Outstanding leader of action research as a guest at Faculty of Arts). muni.cz. Brno: Měsíčník Masarykovy univerzity v Brně, 2008, vol. 4, leden 2008, p. 5. ISSN 1801-0806.

    2007

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Dealing with Diversity. A Key Issue for Educational Management. Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2007, LVII, No 4, p. 400-402. ISSN 0031-3815.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Expert teacher as a proficient and a moral authority (Expert teacher as a proficient and moral authority). In International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts. 2006th ed. Ljubljana: Šola za ravnatelje, 2007, p. 25. ISBN 978-961-6637-03-9.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Jak se vyznat v babylonské krajině? Kritéria kvality kvalitativního výzkumu (How to orientate in Babylon? Criteria of quality in qualitative research). In Acta Universitatis Palackianae Olomoucensis Facultas Philosophica. 2007th ed. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, p. 289-299. ISBN 978-80-244-1813-1.
    4. ŠVAŘÍČEK, Roman. Jak vyučovat kvalitativní výzkum? Možné přístupy k výuce kvalitativní metodologie (How to teach qualitative research?). In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ and Kateřina ZAVADILOVÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 2007th ed. Brno: Konvoj, 2007, p. 71-79. ISBN 978-80-7302-133-7.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Konstruktivismus v e-learningové vysokoškolské výuce? (Constructivism in E-learning at University-Level Teaching?). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. U12. Brno: MU, 2007, p. 189-195. ISBN 978-80-210-4472-2.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
    7. ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. E-learningový kurz (Qualitative Research in Educational Sciences. E-learning Course). In Sojka,P., Kvizda, M. (ed.). Sborník čtvrtého ročníku konference o e-learningu SCO 2007; CD-ROM, Přehlídka kursů. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 1-7. ISBN 978-80-210-4296-4.
    8. ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (Qualitative Research in Educational Sciences: Game Rules). Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0.
    9. HLAVATÁ, Martina, Jiří ŠPRDLÍK and Roman ŠVAŘÍČEK. Omalovánky (Coloring Book). 2007th ed. Brno: Vlastním nákladem, 2007, 30 pp.
    10. ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří ZOUNEK. Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky (Teacher's belief as a key element of e-learning. Qualitative research of e-learning at university-level teaching). In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, p. 454-460. ISBN 978-80-7041-573-3.
    11. LUKAS, Josef and Roman ŠVAŘÍČEK. Reflexe problematiky zkoumání identity učitele (Reflection of teacher identity research). In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu - XV. konference České asociace pedagogického výzkumu s mezinárodní účastí pořádaná katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU. 2007.
    12. ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice (Curriculum for Qualitative Research in Education). První. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 176 pp. Skripta. ISBN 978-80-210-4359-6.

    2006

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Doktorský seminář Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (Qualitative Research in Educational Sciences: Workshop for PhD students). 2006.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Indukce v kvalitativní metodologii (Induction in Qualitative Methodology). In Študentské fórum : zborník príspevkov z 8. ročníka stretnutí. Bratislava: Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, Občianske združenie Výchova - Veda - Vzdelávanie - Výskum, 2006, p. 13-20. ISBN 80-969146-5-0.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů (Qualitative Research in Educational Sciences). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. U11. Brno: MU, 2006, p. 209-210. ISBN 80-210-4143-9.
    4. SEDLÁČEK, Martin and Roman ŠVAŘÍČEK. Rozmanitost jako klíčové téma školského managementu (Diversity as a Key Issue for Educational Management). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2006, LVI, No 2, p. 182-184. ISSN 0031-3815.
    5. ŠVAŘÍČEK, Roman. Rozvíjející se kvalitativní přístupy ke zkoumání edukační reality (Developing qualitative research methods in education). Aula : revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2006, vol. 14, No 4, p. 22-30. ISSN 1210-6658.
    6. ŠVAŘÍČEK, Roman. Životní historie učitele experta (Life History of Expert Teacher). In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV (CD-ROM). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006, p. 1-17. ISBN 80-7043-483-X.

    2005

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Je zakotvená teorie teorií? (Is the Grounded Theory a Theory?). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica U 10. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 133-145. ISBN 80-210-3891-8.

    2004

    1. ŠVAŘÍČEK, Roman. Zdroje a bariéry tvořivého procesu ve školní třídě (The sources and bariers of qualitative process at classroom). Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd. Ved. práce: Petr Novotný, 2004, 132 pp. Diplomová práce.
    2. ŠVAŘÍČEK, Roman. Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě (Sources of the creative process in the classroom). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Roč.LII, řada pedagogická U9. Brno: Filozofická fakulta MU, 2004, p. 169-178, 12 pp. ISBN 80-210-3452-1.
Display details
Displayed: 26/4/2024 21:38