Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
21. 3.
2006

Správce souborů - principiální změna

Dosud nehodnoceno.
Novinky
V posledních letech se vývoj Informačního systému Masarykovy univerzity zaměřuje vedle studijní adminstrativy výrazně také na komunikační a e-learningové agendy.
Novinkou v této oblasti je spuštění nové verze Správce souborů, která integruje značné množství nástrojů do graficky kompaktního manageru, podobného oblíbeným Windows Commanderům, a odráží další nabyté zkušenosti z dvouleté existence původního Správce souboru, který vznikl v únoru 2004 současně s první verzí úložiště souborů e-learningu.
Realizace takového software v prostředí webu je poměrně náročná. Ukázalo se však, že vzrůstající skupina uživatelů IS MU nejsou jen pasivními příjemci dat, ale že si sami vytvářejí a spravují informační obsah, a proto pokročilé funkce využijí.

    Hlavní nové vlastnosti:

  • zjednodušení nejobvyklejších úkonů tak, že je zvládne skutečně každý;
  • propracovanější vazba s editorem HTML pro tvorbu jednoduchých stránek přímo v IS MU;
  • zálohování odstraněných souborů v Popelnici v Úschovně, kde později vyexpirují;
  • volitelné přehlednější zobrazování složek/souborů na stránce, výhodné pro větší počet souborů;
  • změna vhodného formátu adres pro zobrazení složky/souboru a její automatické generování;
  • seřazování složek/souborů vzestupně/sestupně;
  • hromadné manipulace nastavení a operací se zaškrtnutými/zvolenými soubory/složkami;
  • přehledné zobrazení počtů nepřečtených souborů, velikostí složek, fotografií vkládajících osob, přístupových práv, dat expirace ap.;
  • rozlišení přečtených a nepřečtených složek/souborů;
  • vyčlenění zvlášť separátních funkcí ke složce/souboru, pro změnu jednoho atributu, vlastnosti;
  • intuitivní ovládací principy, informace jsou k dispozici "přejetím" myší.
    Výhledové funcionality:

  • různé režimy Odevzdávárny pro sběr souborů od studentů;
  • kopírování podstromu složek/souborů;
  • pokročilý import/export do zipu s možností přenášet nejen soubory, ale i průvodní informace k nim.

Správce souborů - Dokumentový server

Správce souborů se používá v agendách:

Dokumentový server
Úložiště dokumentů pro veřejnost nebo skupinu osob (fakultu, kolegium děkana, akademický senát, ...). Typickým obsahem serveru mohou být vyhlášky, směrnice, pokyny, zápisy z jednání ap.
Studijní materiál
Prostor pro vystavení různých typů studijních materiálů učitelem (světu, uživatelům IS, studentům předmětu). Učitelé zde ukládají své přednášky, podklady k předmětu, nebo sbírají elektronické práce studentů.
Archiv závěrečných prací
Pro ukládání a prohlídku bakalářských, diplomových, disertačních prací.
Úschovna
K předávání souborů uživatelům, zejména umožňuje přijímat velké soubory, které e-mail odmítne. Využívá se pro krátkodobé vystavení souborů osobám ze školy nebo z Internetu, rovněž pro odložení si vlastních souborů na omezenou dobu a následné vyzvednutí.

Podrobnosti o Správci souborů naleznete v IS MU: Osobní administrativa -> Nápověda -> E-learning: Správce souborů.

22. března 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
21. 3.
2006

Nové i dřívější možnosti u zobrazování mé osoby

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Každá osoba na univerzitě má v Informačním systému Masarykovy univerzity svoji stránku v sekci Lidé. Na této stránce se uživatel může dovědět, jak vypadá jeho učitel nebo student, jaké předměty učí nebo jaký studuje obor a jiné informace.

Nově přibyla drobná funkcionalita pro editaci údajů: změna volby preference zobrazování pracoviště, která slouží zejména pracovníkům univerzity mající více pracovních aktivit na univerzitě (například učí na více fakultách/katedrách a současně jsou aktivní ve výzkumném projektu). Od loňského roku se například také zobrazuje u pedagoga seznam doktorských studentů.

Aplikace patří k jedněm z nejpoužívanějších v IS MU a v současné podobě zajišťuje zobrazování informací ke studentovi nebo zaměstnanci univerzity.
Některé údaje se zobrazují automaticky, povinně, ale rozlišuje se jejich zobrazování na veřejném a autentizovaném webu (jméno, zařazení k pracovišti nebo aktivní studium). Určitou skupinu informací může uživatel sám editovat, vybrat režim zobrazování (pro veřejnost z Internetu, pro autentizované uživatele, potlačit zobrazování) a také má možnost dát k dispozici další doplňkové informace například z oblasti zájmu, profese nebo soukromí (alternativní kontakt, konzultační hodiny, zájmy, koníčky, odkaz na webové stránky, reference, apod.).

"Jak mně vidí uživatel" ukazují anonymizované ilustrační snímky obrazovky (z pohledu uživatele z Internetu a z pohledu autentizovaného uživatele IS MU):

22. března 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
21. 3.
2006

Evidence závazku studenta MU ke knihovně

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Činnost studijního oddělení na každé vysoké škole spočívá z největší části v péči o studenta. Stará se při nástupu ke studiu, v průběhu studia, ale i v situaci, kdy student končí své úspěšně (i neúspěšné) studium, a zařizuje mnoho záležitostí se zakončením studia spojených.

Pracovníkům studijních oddělení velmi zjednodušuje jejich práci funkční administrativní informační systém, jejichž služeb na Masarykově univerzitě studijní oddělení hodně využívají.
Nyní přibyla služba, která umožňuje zjistit přímo v Informačním systému MU, zda student v okamžiku, kdy opouští svoji Alma Mater, vrátil všechny knihy z knihovny a vyrovnal finanční závazky. Nemít tyto závazky patří například mezi podmínky vydání vysokoškolského diplomu a dříve bylo zvykem přinést potvrzení přímo z knihovny. Univerzita nemá s ohledem na svou početnou strukturu pracovišť centrální knihovnu, ale disponuje devíti ústředními knihovnami fakult a dále další stovkou dílčích knihoven. Nicméně elektronické katalogy těchto knihoven napomohly přejít na centrální automatizovaný knihovní systém Aleph, kde jsou evidované knihy i výpůjčky.

Aplikace v IS MU umožňuje pracovníkovi studijního oddělení kontrolu knihovních závazků hromadným dotazem Kdo má závazky vůči knihovnám a následně zjistit v aplikaci IS MU: Osobní administrativa -> Studijní -> Závazky osoby vůči knihovnám aktuální stav.
Studenty s nevyřízenými závazky lze pak např. obeslat e-mailem. Každý uživatel může také sám ověřit v IS MU: Osobní administrativa -> Personální -> Moje výpůjčky v knihovnách, zda má nebo nemá zapůjčenou knihu.
Agenda si při takovém požadavku zpřístupní tuto informaci on-line právě ze systému Aleph, který spravuje Ústav výpočetní techniky MU. Komunikace s tímto systémem je jedním z příkladů spojení IS MU s dalšími externími systémy (personalistika, ekonomika, intranet, ...).

22. března 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
28. 2.
2006

Skenováním písemek se zjednodušuje zkoušení

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Mnoho vysokých škol má trvalý zájem rozšiřovat počet studentů, zejména ty, které zvládají administrativu spojenou se studiem elektronicky. Uchazeči, absolvují-li úspěšně přijímací řízení, tak mají často velkou šanci k přijetí ke studiu. Není tedy neobvyklé, že jsou poměrně naplněné bakalářské studijní programy na mnoha oborech a v prvních ročnících studují řádově stovky studentů. V předmětech s velkým počtem studentů zažívají pedagogové nezřídka náročné zkouškové období. I když jsou studenti zkoušeni písemně, zabírá zejména oprava písemek mnoho času, protože nezahrnuje jen samotnou opravu, ale učitel dává například opravené písemky studentovi k nahlédnutí. A v neposlední řadě kvantum těchto písemek zabírá místo učiteli na stole, ve skříni, na zemi, ...

Na Masarykově univerzitě dochází k výrazné elektronické podpoře výuky v Informačním systému Masarykovy univerzity. Možnost zjednodušit právě písemné zkoušení studentů skenováním písemek byla nabídnuta letos a tato služba doplňuje ostatní dosud vytvořené e-learningové agendy v ISu.

Existující aplikace pro testování, zkoušení a ankety studentů (agenda Odpovědník - Co jsou Odpovědníky? Odpovědník obsahuje otázky a umožňuje studentu aktivně odpovídat. Nápověda v IS MU: Osobní administrativa -> Učitel -> Odpovědníky) nabízí různé formy využití, učitelé ji dosud nejvíce použili pro aktivizaci studentů v samostudiu (autotesty), nebo právě pro zkoušení studentů. Takto bylo vyzkoušeno například 900 studentů přímo na počítači při rozřazovacím testu angličtiny (článek). Skenování písemek je však ještě dalším krokem ke zjednodušení administrativy zkoušení.

Jak probíhá zkouška skenováním písemek v IS MU?
Vytvoří-li učitel sadu otázek ke zkoušce, IS z ní umí "namixovat" originální zadání pro každého studenta (vybere dle kritérií otázky, zamíchá je a v otázce zamíchá i pořadí odpovědí). Student vyplňuje odpovědi do Odpovědního listu a po ukončení zkoušky odevzdá učiteli. Učitel ke všem odpovědním listům přiloží průvodku, jejíž identifikační číslo obsahuje informace o zkoušejícím, o předmětu aj.
Po oskenování jsou odpovědní listy automaticky vyhodnoceny ISem a oskenovaný odpovědní list je ihned každému studentovi k dispozici v jeho agendě Student -> Věci vztahující se k celému studiu -> Naskenované odpovědní listy.
Učitel může získané body udělit hromadně do Poznámkových bloků studentů.
Samotné technické snímání odpovědních listů s průvodkou probíhá na skeneru s nainstalovaným speciálním software (vyvinutým na CVT FI MU), který umí komunikovat s IS MU. Software je volně dostupný v rámci IS MU a může si jej stáhnout a použít každý uživatel, příp. každé fakultní pracoviště výpočetní techniky.
Učitel obdrží vždy informační e-mail z ISu o tom, že rozpoznávání písemek bylo zahájeno nebo ukončeno. Samotné "opravování" písemek skenováním spotřebuje asi 30 minut času na 150 odpovědních listů. Učiteli se všechny opravené odpovědní listy uloží do jeho úschovny.

Pokud učitel ve svém předmětu zkouší výhradně způsobem, kdy studenti tvoří "volné" odpovědi, může po ručním opravení těchto odpovědí využít agendy skenování pro zobrazení výsledků studentům a ušetří si tím čas a prostor k nahlížení do písemek ve své pracovně.

Nápovědu ke skenování pro učitele lze v IS MU nalézt v Osobní administrativa -> Nápověda -> Učitel -> Tipy pro zkoušení pomocí skenovatelných formulářů.
Student má možnost si v dostatečném předstihu ověřit, jak vypadá odpovědní list a jak se vyplňuje, na Osobní administrativa -> Nápověda -> Student -> Zkoušení se skenovatelnými odpovědními listy.

Praktické zkušenosti
Již v prvních dvou týdnech roku 2006 se ve zkouškovém období úspěšně uskutečnily písemné zkoušky ve několika předmětech pomocí skenovatelných formulářů pro 320 zkoušených studentů na FSS a pro 938 na FI. Učitelé, kteří vyzkoušeli skenování, jsou nejvíce nadšeni tím, že i při 230 zkoušených studentů naráz mají písemky opraveny již dvě hodiny po zkoušce. A student je spokojen, obdrží-li dvě hodiny po zkoušce výsledek zkoušky, na který dříve čekal týden, a může se věnovat buď oslavě úspěchu, nebo přípravě na další termín.

 

28. února 2006

Dosud nečteno0 komentářůpermalink