22. 2.
2010
Dosud nehodnoceno.
Odpovědníky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) jsou komplexním nástrojem především pro vytváření testů do výuky. Nabízejí velkou škálu otázek a nespočet možností pro vytvoření zajímavých a netypických testů. Aby však vyučující tyto specifické testy mohli naplno zařadit do výuky, potřebují vytvořit desítky otázek a to nemusí být zrovna jednoduché.
Již od roku 2007 působí na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity celouniverzitní pracoviště s názvem Servisní středisko pro e-learning, na které se vyučující všech fakult mohou obracet se svými požadavky a nápady pro obohacení výuky e-learningovými prvky v IS MU. Na požadavky, které se týkají zjednodušení práce s Odpovědníky, zejméma při vytváření velkého počtu testových otázek, odpověděli pracovníci střediska vytvořením dvou specializovaných nástrojů: GEM a Multiquest. Oba spojuje stejný princip fungování – vyučující zadá parametry a text, nástroj mu vygeneruje kód otázek, který stačí jen zkopírovat a vložit do Sady otázek v IS MU.
GEM
slouží k jednoduchému generování kódu multimedií. Pro zařazení audio či video souboru do Odpovědníku je třeba vybrat umístění souboru a správně nastavit parametry. V případě zařazení obrázku do textové otázky je například častým požadavkem přidání popisku a správné nastavení obtékání. Přitom právě obrázky nebo video soubory jsou stále oblíbenějším a žádaným prvkem ve výuce. Nástroj GEM vkládání usnadňuje, generuje kód, který lze vložit také do Interaktivních osnov či webových stránek, a pro každé multimédium (obrázek, video, ...) jsou připravena ukázková data.
Obr. 1: Vyučující zadá potřebné parametry.
Obr. 2: Nástroj vygeneruje kód nejen pro Odpovědník, ale i pro Interaktivní osnovu.
Multiquest
vytváří z jednoho zadání sadu mnoha podobných otázek s náhodnými parametry. Nejčastější využití nalezne Multiquest v předmětech, ve kterých vyučující potřebuje vytvořit mnoho procvičovacích testů pro ověření znalosti výpočtu podle vzorce. Příkladem je výpočet pH roztoku kyseliny o určité koncentraci, výpočet objemu za zadaného tlaku a teploty či výpočet celkových nákladů firmy v účetnictví. Nástroj umožňuje vytvoření originálního příkladu pro každého studenta a pomáhá tak zamezit opisování (například při využití Odpovědníků jako domácích úkolů).
Obr. 3: Náhled vygenerovaných otázek, kde jsou vidět rozdílné parametry v zadání (oranžově označené).
Obr. 4: Náhled příkladu v Odpovědníku.
Při příležitosti zveřejnění nových nástrojů pracovníci střediska inovovali i jeden starší nástroj s názvem Oživený text. Tento nástroj oceňují především vyučující jazyků, zjednodušuje totiž práci při přípravě nejčastějších otázek (přiřazení odpovědi ze seznamu nabízených odpovědí, výběr správné varianty, vypsání správné odpovědi).
Obr. 5: Vyučující zapisuje otázku pomocí jednoduché syntaxe.
Obr. 6: Nástroj umožňuje zobrazení náhledu vzhledu otázky.
Všechny tři nástroje jsou doplněny ucelenou nápovědou i přímými popisky umístěnými u ovládacích prvků. V případě potíží mohou vyučující Masarykovy univerzity kontaktovat pracovníky střediska, kteří je s nástrojem naučí pracovat nebo nástroj mohou upravit jejich konkrétním potřebám.
Informační stránka o zajímavých nástrojích pro tvorbu výukových materiálů: Nástroje pro výuková multimédia.
Více informací o Odpovědnících v IS MU naleznou uživatelé v Nápovědě Osobní administrativa → Nápověda → E-learning .. Odpovědníky.
22. února 2010