Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1  ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »
18. 12.
2010

Odpovědníky obohacené o další funkce pro učitele

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Aplikace Odpovědníky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) je komplexní nástroj určený především pro procvičování a zkoušení studentů, ale i pro ankety a průzkumy. Protože jsou Odpovědníky mezi uživateli IS MU často využívanou možností pro prověřování znalostí, vývoj aplikace se nikdy nezastavil a aplikace je stále vylepšována. Cílem inovací jsou nové funkcionality poptávané uživateli a zjednodušování práce s aplikací. O novinkách v Odpovědnících jsme již tento rok informovali v novince Novinky v Odpovědnících - realizujeme podněty z Podnětoven. Dnes představujeme další realizované podněty.

Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí

Všichni zkoušení studenti bezesporu oceňují díky Odpovědníkům, jak rychle znají výsledek testu v IS MU poté, co své odpovědi uloží. Povolí-li autor testu prohlídku odpovědí, mají i odpovídající možnost vidět, které otázky odpověděli správně, které špatně a které nechali bez odpovědi. V prohlídce odpovědí je jednoduché se zorientovat i díky barvám. Dosud zelená značila správnou odpověď, červená chybu. Nově byla doplněna oranžová barva označující otázky nezodpovězené nebo částečně zodpovězené správně.

Obr. 1: Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí.

Správné odpovědi se nezveřejňují a student má omezený počet pokusů odpovídat

Praktické zkušenosti učitelů reflektují další funkce. V prohlídce odpovědí se nově může nastavit, že správné odpovědi student uvidí pouze u těch otázek, které zodpověděl správně. Ke správné odpovědi u nezodpovězených nebo špatně zodpovězených otázek se studenti už nedostanou tak lehce a jsou nuceni se nad chybami znovu zamyslet. S touto možností souvisí i omezení počtu znovuotevření Odpovědníků. Učitel tohoto chování testu dosáhne jediným kliknutím v nastavení (v popisu Odpovědníku) a student bude muset vynaložit více úsilí k úspěšnému splnění testu.

Kontrola databáze otázek na duplicity

Učitelé, kteří používají pro zkoušení více sad otázek, ocení možnost porovnat sady vzájemně mezi sebou a odstranit duplicitní otázky. Je důležité eliminovat možnost, aby student při zkoušce odpovídal na dvě stejné otázky. Inovace zjednodušuje odstranění shodných otázek v sadách, což je vhodné hlavně pro pedagogy, kteří mají v sadách velké množství otázek a nelze vyloučit, že se jim tam některá otázka vloudila vícekrát.

Obr. 2: Porovnání sad otázek na duplicity.

Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku

Častým podnětem učitelů k vyhodnocování elektronických testů, v nichž jsou vedle testových otázek (tyto vyhodnocuje IS automaticky) i otázky, které musí vyhodnotit učitel (student odpovídá volně do textového pole), byl snadnější zápis hodnocení do poznámkového bloku. Učitel mohl takové testy opravovat a své hodnocení okamžitě zapisovat do poznámkového bloku v aplikaci Obtížnost, ale neviděl přitom hodnocenou odpověď v kontextu celého testu. Nově učitel najde možnost zapisovat hodnocení do poznámkového bloku (odkaz „Chci hodnotit do poznámkového bloku“) přímo v Odpovědníku, kde vidí uložené odpovědi studentů.

Obr. 3: Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku.

Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech

O zjednodušení práce s Odpovědníky i při složitějších úkonech jako je vkládání obrázků, již v minulosti pojednávala novinka Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Nyní byla vylepšena i aplikace podporující tisk obrázků ve skenovací písemce, jejíž výstupem jsou zadání písemek v PDF formátu. Před inovací bylo možné vygenerovaná zadání obsahující obrázky tisknout pouze přímo z prohlížeče, což znemožňovalo tisknout oboustranná zadání, příp. více stránek na jeden list.

Obr. 4: Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech.

18. prosince 2010

Not read yet0 commentspermalink
27. 10.
2010

Multimediální prvky v ostrém elektronickém testování

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přináší novinku pro učitele využívající multimediální prvky v ostrém elektronickém testování pomocí Odpovědníků. Nyní je mohou používat bez obav, že by si studenti audio nebo video spustili dříve než až u zkoušky.

Aplikace Odpovědníky je uživatelům IS MU k dispozici už od roku 2005. Využívají ji zejména učitelé, kteří pro studenty připravují elektronické testy pro průběžné procvičování a ev. kontrolují průběžnou přípravu během semestru, nebo pro závěrečné či zápočtové „ostré“ testy. K dispozici je široká paleta testových otázek a jejich možné variace. Díky tomu může učitel vytvořit zadání přesně podle svých představ a nemusí se omezovat jen na textové otázky. Otázky lze podle potřeby a pro větší názornost doplnit multimediálními prvky – obrázky, audio nebo video ukázkami.

Technické řešení dosud nedovolovalo spouštět video a audio ze složky testbank v Odpovědnících. Připomeňme, že do složky testbank se ukládají sady otázek a popisy testů a přístup do ní má pouze učitel. Složka je zabezpečena tak, aby nedošlo ke zveřejnění zadání dříve, než o tom rozhodne učitel. Učitelé předtím tedy situaci řešili tak, že videa a audia umísťovali mimo složku testbank a nastavovali přístupová práva s časovým omezením, aby si zvídaví studenti video či audio nepřehráli ještě před spuštěním samotného testu.

Obr. 1: Složku testbank najde učitel ve studijních materiálech každého předmětu. Nově ji lze využít k zabezpečení videí a audií.

Nově implementované řešení umožňuje učitelům video nebo audio použité v ostrém testu umístit do složky testbank, a studentům se jej podaří spustit až v okamžiku, kdy to učitel považuje za žádoucí. Starost se zabezpečením videí a audií tím učiteli odpadá.

Obr. 2: Využití otázek s video nebo audio ukázkami je široké. Oblíbené jsou tam, kde lze informaci předat pouze obrazem nebo hlasem.

O možnosti vkládat multimédia do Odpovědníků jsme informovali již před rokem v novince Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Tato změna potěší všechny vyučující, kteří multimédia v Odpovědnících používají především pro závěrečné testování a doposud se obávali podvodů. Studenti totiž video a audio dříve než u zkoušky nespustí.

Učitelé, kteří by rádi multimediální Odpovědníky vytvořili a nevědí, jak na to, se mohou kromě návodu v novince z loňska obrátit na podporu e-learningu IS MU e-techniky.

27. října 2010

Not read yet0 commentspermalink
29. 9.
2010

Výsledky přijímacího řízení na Právnické fakultě do hodiny

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Odpovědníky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) našly další využití. Nový rychlejší způsob hodnocení přijímacích zkoušek vyzkoušela Právnická fakulta Masarykovy univerzity. 10. září 2010 zde proběhlo přijímací řízení do navazujícího magisterského studijního programu Veřejná správa pro rok 2010/2011 a přijímací řízení do celoživotního vzdělávání navazujícího studijního programu Veřejná správa pro rok 2010/2011. Vedení fakulty společně se studijním oddělením, které přijímací řízení organizuje, se rozhodlo, že k přijímacímu řízení využije ojedinělou aplikaci, kterou nabízí jen IS MU.

Jde o tzv. zkoušení se skenovatelnými odpovědními listy. Pro přípravu písemné zkoušky se využije e-learningová agenda IS MU Odpovědníky, kterou vývojový tým IS MU z Fakulty informatiky MU pro tento účel speciálně upravil a integroval přímo s aplikací Přijímací řízení. Aplikace sestaví a vytiskne originální zadání pro každého uchazeče tak, že z několika sad otázek vybere různé otázky, zamíchá nejen pořadí otázek, ale i pořadí nabízených odpovědí. Uchazeč o studium pak při zkoušce obdrží od dozorujícího personálu nejprve odpovědní list, do nějž následně vyplňuje své odpovědi, a těsně před zahájením zkoušky obdrží zadání ze zapečetěné obálky. Po absolvování zkoušky a odevzdání odpovědních listů zpět se celá dávka odevzdaných listů oskenuje a automaticky rozpozná do IS MU. Systém automaticky písemky opraví - přidělí body a zpřístupní naskenovaný list studenta do jeho e-přihlášky. Otázky a odpovědi se zveřejňují následně před datem přezkumného řízení, aby se student mohl podívat, které odpovědi měl dobře a které špatně.

Obr. 1: Možnost zobrazení naskenovaného listu a správných odpovědí v přihlášce.

Výhod oproti zkoušení přímo u počítače v učebně, které agenda pro elektronické testování taktéž umožňuje, je hned několik. Jednoznačně mezi nimi dominuje možnost vyzkoušet naráz mnohonásobně větší počet uchazečů, než je kapacita PC učeben. Ty se navíc nemusí připravovat před zkoušením (tzn. zkontrolovat funkčnost počítačů, zabezpečit proti opisování z Internetu, zamezit stahování nežádoucích dokumentů apod.) a zkoušení není závislé na výpadku počítačů nebo elektrického proudu v učebně v průběhu testu.

Úspěšnost akce, kdy po naskenování celkem 344 testů od uchazečů byly výsledky k dispozici do hodiny, potvrdila i proděkanka Právnické fakulty MU Jana Jurníková ve zveřejněné tiskové zprávě. Výsledky byly zavedeny do e-přihlášky každého uchazeče, který je vidí u své přihlášky, což šetří čas při komunikaci mezi ním a univerzitou.

Zkoušení se skenovatelnými odpovědními listy je na MU velmi rozšířené na všech devíti fakultách, zejména pak ve zkouškovém období. V přijímacím řízení ho s předchozími nástroji IS MU vyzkoušela také Filozofická fakulta, Fakulta sociálních studií nebo Fakulta sportovních studií. Hojně se využívá také zkoušení u počítače v předmětových zkouškách anebo v závěrečných státních zkouškách (Fakulta sociálních studií). Všechny e-learningové aplikace jsou plně integrovány do studijního informačního systému.

O e-learningových nástrojích pro testování se může čtenář dozvědět více v novinkách Novinky v Odpovědnících - realizujeme podněty z Podnětoven, Nové nástroje pro snadnější práci s Odpovědníky nebo Učitelé mohou zpřístupnit testy (Odpovědníky) veřejnosti.

29. září 2010

Not read yet0 commentspermalink
10. 9.
2010

Dril – nastavení práv

Not rated yet.
Novinky – e-learning

Aplikaci Dril jsme představili již loni příspěvkem „Dril - opakujme méně, vybavme si více“ a „Rozcestník k aplikaci Dril“. Od počátku se Dril těší oblibě uživatelů Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU), o čemž svědčí statistika (autentizováno). K dnešnímu dni je v IS MU více než 940 učebnic a učilo se z nich více jak 10 650 uživatelů.

Připomeňme si, k čemu Dril je a jak se používá
Dril je aplikace, která pomáhá uživateli při učení slovíček, termínů a jiných memorovacích jednotek. Počítač uživateli předkládá např. cizí slovíčka, která uživatel v duchu či nahlas překládá. Svou odpověď potom porovnává se správným řešením a svou znalost hodnotí. Na základě hodnocení „jak dobře správnou odpověď uživatel znal“ aplikace počítá čas, kdy předloží dané slovíčko uživateli znovu tak, aby si ho co nejlépe a nejrychleji zapamatoval.

A co je v Drilu nového?
Novou možností v této aplikaci je nastavování přístupových práv k učebnicím. Zatímco dříve mohl autor volit pouze mezi tím, zda se z učebnice chce učit sám, nebo zda ji zveřejní všem uživatelům IS MU, nyní smí nastavit:

  • kdo (od konkrétních osob po všechny přihlášené v IS MU) a jak dlouho se z učebnice může učit,
  • kdo do učebnice smí importovat kartičky,
  • kdo bude učebnici spravovat (např. upravovat přístupová práva).

Obr. 1: Nastavení přístupových práv u učebnice.

IS MU tak pokračuje ve své tradici nabízet uživatelům široké spektrum možností nastavení a nechává na nich, aby si aplikaci přizpůsobili svým potřebám. Studenti mohou například společně nezávisle na sobě tvořit jednu učebnici a učitelé mohou omezovat skupinu osob, která má k učebnici přístup (např. pokud jsou v učebnici zpracované materiály od jiných autorů, je vhodné přístup k ní omezit jen pro studenty předmětu). Vyjmenované příklady využití Drilu nejsou samozřejmě konečné a je na kreativitě a cíli každého uživatele, jak možností této aplikace využije.

Výukový nástroj Dril „neusíná na vavřínech“ a vývojový tým IS MU pracuje a rozšiřuje jeho funkcionality (i na základě podnětů, které se scházejí v autentizovaném diskusním fóru „Dril: vše o agendě pro opakování s prodlevami“).
Více informací o Drilu se čtenář dozví na rozcestníku Elportálu.
Uživatel IS MU nalezne podrobnosti k aplikaci v Nápovědě: Osobní administrativa → Nápověda → Dril - učení s prodlevami nebo Osobní administrativa → Nápověda → Dril - tvorba a úprava vlastní učebnice.

10. září 2010

Not read yet0 commentspermalink
« 1  ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »