ZURb1226 Public relations

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Tomandl (přednášející)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 Studio 527
Předpoklady
! ZUR228 Public Relations && ZUR105 Úvod do žurnalistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy public relations v teoretické i praktické rovině. Kurz vzniká ve spolupráci s praxí, studenti řeší konkrétní situace reálných klientů.
Výstupy z učení
Předmět připravuje prostřednictvím nabytých znalostí budoucí novináře na styk s profesionály public relations v žurnalistické praxi, ale také studentům přináší základní informace pro uplatnění přímo v public relations. V širší perspektivě pak pomáhá studentům jakožto občanům vidět vliv public relations na společenské procesy a politický život. Po úspěšném absolvování předmětu jsou studenti schopni uplatnit nabyté znalosti v praxi.
Osnova
  • Osnova je orientační. 1) Public relations (PR) jako součást komunikačních studií a marketingového mixu. Definice oboru, jeho historie a rozvoj. Cíle a metody PR. Zájmové skupiny. Publicita, image, reputace, goodwill. Étos PR, potenciální společenská prospěšnost. 2) Komunikační proces PR. Průzkum, plánování, komunikace, evaluace. Agenturní praxe. Klient, volba strategie, tvorba cen. Metody měření účinku. 3) PR a moc. PR-izace politiky. Management zviditelňování. Negativní pohledy na roli PR. Vliv PR na zpravodajství. Parazitování, anebo symbióza? 4) Oborová etika. Hranice a meze PR. Propaganda, manipulace, doublespeak, spin doctoring, astroturfing. Etické kodexy. 5) Media relations I. Tisková zpráva. Tisková konference. Online press room. Jazyk a styl. Příklady. 6) Media relations II. Praxe tiskového mluvčího. Práce s tématem a zpravodajskými hodnotami. 7) Specifika PR v různých oblastech. Byznys, kultura, sport, správa a samospráva, neziskový sektor, ekologie. 8) Krizová komunikace I. Královská disciplína PR. Pravidla, metody, strategie, taktické varianty. 9) Krizová komunikace II. Krizový scénář, krizový tým. Případové studie z české a zahraniční praxe. 10) Nemediální složky PR. Interní komunikace. Business-to-business. Public affairs. Community relations. Společenská zodpovědnost. Issues management. Publikace a copywriting. Eventy, veletrhy a výstavnictví. 11) PR 2.0. Nové trendy. Využití webu, SEO, sociální sítě. Sociální marketing. 12) PR hacking. Alternativní a levné cesty k publicitě. 13) Rekapitulace a vyhodnocení praktických úkolů.
Literatura
    povinná literatura
  • Marketingová komunikace a public relations : výklad pojmů a teorie oboru. Edited by Jan Halada. První vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 118 stran. ISBN 9788024630755. 2015. URL info
  • HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing. 250 stran. ISBN 9788024750224. 2015. URL info
  • TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press. 296 s. ISBN 9788025134573. 2011. info
    doporučená literatura
  • KŘEČEK, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vyd. 1. Praha: Grada. 169 s. ISBN 9788024735368. 2013. URL info
  • TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. 1. vyd. Zlín: VeRBuM. 152 s. ISBN 9788087500286. 2012. info
  • FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 3., rozš. vyd. Praha: Grada. 214 s. ISBN 9788024739267. 2012. URL info
  • BERNAYS, Edward L. Public relations. Oklahoma: Norman. x, 374. ISBN 1419173383. 2010. info
  • FTOREK, Jozef. Public relations a politika : kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. První vydání. Praha: Grada. 184 stran. ISBN 9788024733760. 2010. URL info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 239 s. ISBN 9788024728667. 2009. URL info
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál. 338 s. ISBN 9788073675967. 2009. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, případové studie, týmová tvorba samostatných prací a praktických projektů s přímým napojením na praxi. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na přednáškách (prezence nejméně 75 procent) a průběžná práce na zadávaných praktických úkolech. Každý student musí během semestru zpracovat týmový praktický úkol, vždy v konkrétní spojitosti s praxí (například analýza komunikace konkrétního subjektu, návrh vhodných komunikačních kanálů, text tiskové zprávy, scénář tiskové konference, návrh krizové komunikace atd.). Úkol je hodnocen vyučujícím i klientem z praxe a následně případně doplněn či přepracován.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.