SZ6087 Practice Teaching Assistant

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Zuzana Dvořáková (lecturer)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Zuzana Dvořáková
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
During the whole semester (60 hours in total incl. preparation), the students carry out teaching practice, which entails individual tutoring of elementary school pupils including socially disadvantaged pupils. The students are going to perform their tutoring in the pupil’s family, in the school or in another institution (e.g. a non-profit organisation). The purpose is to apply the gained knowledge and skills in practice.
Learning outcomes
A student will be able to: 1) plan and realized individual learning plan 2) describe learning difficulties of pupils from social disadvantage families 3) focus own teaching process individual way
Syllabus
  • • Organisation of the cooperation (pupil selection, negotiating the terms of cooperation). • Tutoring plan. • As part of the course, the students will have the opportunity to attend lessons, mainly from the field of social and special education, focused on dealing with specific situations encountered during their practice (e.g. work with a pupil with special educational needs, communication with parents, etc.). • Tutoring – 26 hours of work with a pupil, 34 hours of lesson planning (worksheets, teaching aids), continuous record-keeping of the pupil’s progress, educational needs - administration • Submitting completed documents about tutoring in the appropriate homework vault of the e-learning course.
Literature
  • GULOVÁ, Lenka, Markéta SEDLÁKOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ, Jan BUCHTA, Veronika KOLAŘÍKOVÁ, Margita RÁCOVÁ, Radim ŠÍP and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum (Application of Mechanisms of Social Education in Social Work and Teaching; Practice and Research). první. Brno: MUNIPRESS. 180 pp. ISBN 978-80-210-8159-8. 2015. info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Martina VODIČKOVÁ. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin prostřednictvím vzdělávacích programů (The Activation of Socially Disadvantaged Groups by means of Educational Programmes). In Lenka Gulová et al. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. p. 196-209. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-6030-2. 2012. info
  • Sociální znevýhodnění jako stigma rodin a dětí. In Vyžádaná přednáška v rámci konference "Rodinná politika v centru pozornosti krajů a obcí". Jihlava, Kraj Vysočina. 2011. info
  • GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují) (Research withing Romology students (Cultural differences can enrich us)). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Brno, MU: Nakladatelství Masarykovy univerzity. p. 153 170, 18 pp. ISBN 978-80-7315-219-2. 2011. info
  • GULOVÁ, Lenka. Asistent pedagoga, řízená diskuse a reflexe asistentů a výzkumníků (Assistant teacher, guided discussion and reflex assistants and researchers). In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. p. 95-99, 4 pp. ISBN 978-80-210-5148-5. 2010. info
  • GULOVÁ, Lenka. Integrace a segregace v závěrečné reflexi (Integration and segregation in the final reflection). In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. p. 114-117. neuvádím. ISBN 978-80-210-5148-5. 2010. info
  • OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ, Monika TANNENBERGEROVÁ and Lenka GULOVÁ. Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení (Rebuilding of the qualities of an ideal teacher as a condition affecting the student teachers expectations and evaluation). In Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS. p. 110 - 121. ISBN 978-80-210-5342-7. 2010. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Sociální znevýhodnění a přístup ke vzdělání (Social disadvantage and approach to the education). In Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním 3. konference výzkumného záměru. 2009. info
  • GULOVÁ, Lenka. Aktivity a programy směřující k rozvoji vzdělávacích perspektiv romského dítěte (Activities and programs aimed at the developement of educational perspectives of Roma children). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.Education of Pupils with Special Educational Needs II. první. Brno: Paido. p. 320-324, 8 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-170-6. 2008. info
  • KALEJA, Martin. Jaké je současné pojetí multikulturní výchovy v kontextu romské komunity a většinové společnosti? In GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MSD. p. 57-62. ISBN 978-80-210-4724-2. 2008. info
  • NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. (Education of socially disadvantaged pupils. Romany pupil in preparatory class from teachers point of views.). In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. ISBN 978-80-7315-150-8. 2007. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Volnočasová zařízení a organizace pro romské děti a mládež v rámci města Brna. In GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy PdF MU. ISBN 80-8633-14-4. 2004. info
Teaching methods
Skill training, theoretical preparation by means of a lecture together with self-study of academic sources, group discussion.
Assessment methods
Regular cooperation with the pupil being tutored, submitting documents about the practice.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Note related to how often the course is taught: individuální.
Information on the extent and intensity of the course: 60 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SZ6087