SO502 Individual Tutoring of the Socially Excluded Children

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Dominika Dvořáková (seminar tutor)
Mgr. Bc. František Georgiadis (seminar tutor)
Mgr. Martina Kornherrová (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
Adéla Urbanová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Individual tuition, whose target groups and especially Roma children (location Brno-centre, Židenice, Husovice) should be realized regularly every week for 2 hours in home of the selected child. The aim of the tuition is to improve the child´s school results and the to affect positively the child´s attitude to school and to support their self-consciousness and self-evaluation.
Syllabus
  • The individual tuition targets mainly on Roma children (location Brno-centre, Židenice, Husovice) and should be realized regularly every week for 2 hours in home of the selected child. These children come from socially excluded background and usually attend Primary schools Merhautova, Křenová a Náměstí 28 října. Their teacher´s assistants cooperates with the department and are contacted by parents interested in tuition for their child. The course lecturer manages the contacts and information, the students choose a child according to their possibilities, qualification etc. and then the first appointment is made. The teacher´s assistant or a social worker may be present there, too. The student is supposed to teach the child regularly, help him with home preparation to school and doing homework, explain the school work and possibly help with preparation for an entrance exams.
Literature
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Program Domácí učitel, Aktivní doučování, Asistentská praxe, Doučování dětí ze soc. znev. prostředí. In E-learningový kurz pro doučující studenty MU. 2016. info
  • GULOVÁ, Lenka. Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách jako součást přípravy učitele. In Implementace předmětu Sociální komunikace se žákem (Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách), Univezita Tarase Ševčenka. 2014. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování romských dětí z pohledu studentů Masarykovy univerzity (Tutoring Roma children from the perspective of students of Masaryk University). Prevence. Praha: Život bez závislostí, Coolish Press, 2012, roč. 9, č. 6, p. 15 - 18. ISSN 1214-8717. info
  • OBROVSKÁ, Jana, Olga KUSÁ, Zuzana LEHOTSKÁ, Ivana MARÁŠKOVÁ and Kateřina DOBEŠOVÁ. Školní a mimoškolní doučování metodika (Curricular and Extra-Curricular Tutoring). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 44 pp. ISBN 978-8086-85-3. URL info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (Evaluation of course tutoring children from socially disadvantaged backgrounds). In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1st ed. Brno: Muni PRESS, 2010, p. 56 - 91, 35 pp. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. E-learningová podpora výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. info
  • PAVLÍČKOVÁ, Radka. Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí (Remarks from Tutorage of Socially Disadvantaged(Roma)Children in their Home Environment). In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: MU, 2009, 11 pp. ISBN 978-80-7315-188-1. info
  • NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. (Tutoring or Social Support? Reflection on the project Home Tutor.). In Svět výchovy a vzděláví v reflexi současného pedagogického výzkumu - sborník abstrakt. 1. vyd. 2007, p. 96. ISBN 978-80-7040-987-9. info
Teaching methods
Theoretical preparation – lectures on Roma people and problems during the tuition, practical part – tuition, analysis - reflection
Assessment methods
The students keep a diary, in which they write down their experience and child´s progress, describe their emotions, how they there, the process of communication with the parents or teachers.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: doučování dětí v terénu.
Teacher's information
https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2016/SZ9BP_DSZ/index.qwarp
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Spring 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SO502