ARTS015 Člověk mezi kulturou a přírodou: Základy interdisciplinárního výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Dočekal, Ph.D. (přednášející), Mgr. Iveta Šafratová (zástupce)
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kateřina Koppová (zástupce)
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (přednášející)
Dr. phil. Anna Michalík Kvíčalová, MA (přednášející)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18:00–19:40 B2.13
Předpoklady
! PROGRAM(B-AE_ ) || (PROGRAM(B-AE_ ) && ( ARTS001 Úvod do kognitivních věd || ARTS002 Přístupy k poznání jazyka || ARTS003 Současná kultura || ARTS004 Homér a evropská lit. || ARTS005 Život v kyberprostoru || ARTS006 The Fall of an Empire || ARTS007 Germánské literatury – nositelé Nobelovy ceny za literaturu || ARTS008 Argumentace a logika || ARTS009 ABC češtiny || ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší || ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse || ARTS012 Kulturní konstrukce jinakosti || ARTS013 Slovanské areály || ARTS014 Jak číst světovou literaturu. || ARTS016 Literární život univerzit || ARTS017 Život po smrti v evrop. umění || ARTS018 || ARTS019 Shakespearova systematika || ARTS020 Digitální humanitní vědy || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Cíle předmětu
Už jste někdy přemýšleli nad tím, proč jsou svaté texty hlavních světových naboženství posedlé omezováním ženské sexuality?

Napadlo vás, že pravěké umění mohlo sloužit k posilování soudržnosti skupin?

Proč se opice nikdy nenaučí lidský jazyk?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky o člověku, přírodě a kultuře nabízí kurz úvodu do interdisciplinárního studia člověka jako výsledku přírodních a sociokulturních vazeb. Výzkum člověka bude nahlížen perspektivou tří oborů (archeologie, lingvistika, religionistika), které integrují přírodní, sociální a humanitní vědy. Kurz představí čtyři vzájemně provázané tematické bloky ( biologická přirozenost, individuální psychologie, sociální vztahy, sféra kultury). Kurz připravuje budoucí vědkyně a vědce, kteří vnímají propojení humanitních a přírodních věd jako něco přirozeného.
Výstupy z učení
Student je po absolvovaném předmětu schopen propojit poznatky o vývoji lidského druhu, o mechanismech jeho chování a jazyka s poznatky o historické i současné kontextuální variabilitě. Důraz je kladen na mnohaúrovňová vysvětlení, metodologický pluralismus a porozumění práci s kvantitativními daty. Po absolvování kurzu student dovede využít a rozvinout interdisciplinární spolupráci.
Osnova
  • 1) Úvodní hodina

    A) BIOLOGICKÁ PŘIROZENOST

    2) Biologická a sociální povaha jazyka: rozdíl mezi lidskými jazyky a komunikačními systémy zvířat

    3) Náboženství a reprodukční úspěch: kulturní praktiky jako řešení biologických problémů

    4) Pravěký člověk a jeho strava: charakteristiky populací na příkladu stravy a jejího získávání

    B) INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE

    5) Mapování kognitivních kategorií na gramatické prostředky přirozených jazyků

    6) Jak lidská mysl umožňuje náboženství: náboženská víra a rituál ve světle individuálních psychologických mechanismů

    7) Koheze, kompetice, konflikt a komunikace v archeologických pramenech

    C) SOCIÁLNÍ VZTAHY

    8) Význam výrazů přirozeného jazyka jako rozeznání záměru mluvčího: pragmatické a formální koncepce významu

    9) Náboženství a skupinová soudržnost: kulturní jevy jako prodloužení sociálně-psychologických mechanismů

    10) Lidská společnost jako systém: kolapsy komplexních lidských společností z pohledu archeologie

    D) SFÉRA KULTURY

    11) Náboženství a smysly: kulturní formy jako produkt i tvůrce smyslové zkušenosti

    12) Krajina mezi přírodou a kulturou: perspektiva archeologie a antropologie
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Závěrečný písemný test se skládá z otázek, které se zaměřují na znalosti probrané problematiky v jednotlivých blocích a jejich interdisciplinárnímu propojení. K úspěšnému získání kolokvia musí student získat alespoň 60 bodů ze 100 možných.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/21-22/course/view.php?id=168
E-learningový kurz v ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.