UZPG42A79 Andragogy

Faculty of Arts
Spring 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Zuzana Šimberová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Mon 18:20–19:55 L31
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will achieve knowledge of basements of andragogy and of principles of adults learning generally. They will understand specifics of using teaching methods in the process of adult education. Factors influencing effectiveness of learning process will be discussed and also methods and forms of adult learning. Special attention will be focused on the personality and techniques of lecturer's work.
Syllabus
  • 1. Andragogy – disciplinary frameworks, characteristics.
  • 2. Adult education today, contexts and documents for Czech republic and European community.
  • 3. Adult education theories.
  • 4. Adult learner in andragogy.
  • 5. Adult education in national and international perspectives, Czech and European educational policy.
  • 6. Adult education institutions. Professions in adult education. Adult education financing.
  • 7. Didactics of adult education.
  • 8. Contemporary adult education concepts. Lifelong learning. Formal, nonformal and infomal learning and education.
  • 9. In-company training. Individual and organizational development.
  • 10. Self-education concepts – reflexive practice, Kolb's learning cycle etc.). Self-education support.
Literature
    required literature
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení (Workplaces as learning spaces). In Pracoviště jako prostor k učení. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 pp. ISBN 978-80-210-4918-5. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. (Workplace Learning. Possibilities to apply the concept of workplace learning in the Czech environment.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 pp. ISBN 978-80-210-5116-4. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice (Do We Learn Through All Our Lives? On adult education in the Czech Republic). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 pp. ISBN 978-80-210-4779-2. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
    not specified
  • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
  • Strategy of human resources development for the Czech Republic. Praha: Úřad vlády ČR, 2003, 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu (Literacy: the old topic in a new perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 pp. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
  • BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, 110 s. ISBN 80-86432-40-8. info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999, 88 s. ISBN 8021103124. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
  • BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA and Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 111 s. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
Assessment methods
Lecture and seminar. Final written test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/~novotny/
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2010/UZPG42A79