3.6 Metody učení
Při výuce choreografie se prakticky nikdy nevyužívá pouze jedné z uvedených metod, vždy jde o kombinaci několika metod, které instruktor vybírá podle vhodnosti pro danou choreografii, podle vyspělosti cvičenců (Velínská, 2004).
1. Lineární progrese
Tzv. volný styl, plynulý přechod od jednoho prvku ke druhému, prvky mezi sebou mají souvislost, následující vychází z předchozího, ale výsledkem nejsou bloky, které by se opakovaly.
-
A, B, C, D…
Např.:
side to side
leg curl
leg curl double
step touch
step touch double
grapewine
step touch double
step touch
Tato metoda učení se dnes používá minimálně, lze ji využít např. pro warm up.
2. Add on
Řetězová metoda, spočívající v přidávání vždy jednoho nového prvku za již naučené,
-
A + B, A + B + C, A + B + C + D…
Např.:
naučíme step touch (A)
naučíme grapewine (B)
spojíme A + B
naučíme leg curl (C)
spojíme A + B + C
naučíme march front (D)
spojíme A + B + C + D.
3. Block building
Bloková metoda je založená na spojování vždy dvou prvků (nebo vazeb prvků, většinou v rámci 8 dob) a jejich napojení k další dvojici,
-
A + B = AB, C + D = CD, AB + CD = ABCD
Např.:
naučíme tap front (A)
naučíme V – step (B)
spojíme AB
naučíme grapevine (C)
naučíme step knee up (D)
spojíme CD
spojíme AB + CD
Velmi rozšířená metoda učení, při jejímž použití stejnou měrou procvičíme prvky na začátku i na konci choreografie.
4. Layer substitute
Vrstvení, postupné změny pohybového základu, prvku, vazby nebo i celého bloku od nejjednodušší podoby k těžším variantám.
-
A, A´, A´´,A´´´
Např.:
step tap (A)
step knee up ( A´)
step knee up + paže ( A´´)
step knee up + paže front/back (A´´´)
Naučené prvky, vazby nebo bloky můžeme obohatit o některé z těchto elementů:
-
práce paží
-
změna rytmu
-
změna směru
-
změna intenzity
-
změna stylu
Layering je metoda, která bez problémů umožňuje přizpůsobit choreografii schopnostmi cvičenců, pokud na lekci přijdou začátečníci, instruktor naučí pouze 1–2 vrstvy, pro mírně pokročilé využije 3. Vrstvu a s vyspělými cvičenci zvládne i nejobtížnější variantu.
5. Pyramiding
Metoda vztahující se k počtu opakování jednotlivých prvků, jde o postupné zvyšování počtu opakování v souladu s hudebním doprovodem.
-
1–2-4–8, 1–3…
Např.:
step knee up (1)
step knee up repeater (3)
6. Reverse pyramiding
Metoda je založená na postupném ubírání počtu opakování v souladu s hudebním doprovodem.
Např.:
učíme grapewine 1 – 32 4×
učíme march front/back 1–32 4×
spojíme grapewine 1–16 2× + march front/back 1–16 2×
spojíme grapewine 1–8 1× + march front/back 1–8 1×
7. Holding pattern removal
Vzorec držení, vložení neutrálního prvku mezi učení náročnějších částí.
Jako neutrální prvek slouží základní, jednoduchý prvek (step touch, march) v aerobiku, cvičenci vědí, že neutrální prvek bude vypuštěn.
-
A + HP + B + HP – HP = AB
Např.:
march front, turn 180° 1–8 (A)
step touch (HP)
mambo, pivot turn 1–8 (B)
step touch 1–8 (HP)
-
HP
march front, turn 180° + mambo, pivot turn
Metoda je používaná hlavně tehdy, jestliže po sobě následují dva nebo více náročnější prvky.