Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

2.6 Spielberk Office Centre

Úvod do tematiky

Obce a města jsou složitými socioekonomickými systémy. Poskytují především sociální prostor pro uspokojování potřeb a zájmů občanů. Občané společně využívají území obce, přičemž se mezi nimi vytváří vztahy a vazby, z kterých těží i další subjekty. Základní funkce, které obce ve společnosti plní, jsou funkce: obytná – lidé v obcích žijí, bydlí; pracovní – je odvozena od toho, že v obci jsou soustředěny organizace, které nabízí pracovní místa, lidé v nich najdou práci; obslužná – souvisí s tím, že organizace lokalizované v obci nabízí určitý rozsah soukromých i veřejných statků a služeb, lidé zde mohou tyto statky a služby poptávat a využívat. Je třeba však zdůraznit, že tyto funkce plní různé obce rozdílnou měrou. (Hrabalová 2004)

Areál Spielberk Office Centre je kancelářský komplex postavený a provozovaný nizozemskou firmou CTP. Areál poskytuje všechny tři výše uvedené funkce. Nachází se v Brně mezi řekou Svratkou a další komerční zástavbou (Hornbach, M-palác). Tvoří jej čtyři samostatné menší budovy (tzv. Villa) a tři větší propojené budovy (IQ builing). Součástí centra jsou banky, restaurace, ochody, kavárny. Prostor mezi budovami vyplňují dvě jezírka ve starém holandském stylu. První část areálu byla uvedena do provozu v roce 2006. Jedná se o živý organismus, který bylo nutné začlenit do stávajících struktur města. Za centrem navazuje komerční zóna s hobby centrem a následně část s dominantou AZ Tower, která je svými 111 metry nejvyšší budovou v Brně i celé České republice.

Spielberk Office Centre
Obr. 2.6.1: Spielberk Office Centre Pramen: www.mapy.cz – Panorama

Scénář hodiny

Scénář

Pracovní list

Pracovní list
Spielberk Office Centre
Titulní obrázek listu
Pracovní list
Jména:

A. Plán Spielberk Office Centre

1. Vytvořte vlastní plán areálu, barevně rozlište budovy sloužící pro administrativu, komerční služby, případně bydlení a další činnosti. Do plánu si popište ulice, které areál vymezují a ohraničují.

2. Změřte nebo vypočítejte rozlohu vodních ploch v areálu – popište způsob měření/odhadu.

Rozloha v m2:

Způsob měření/výpočtu:

B. Významné budovy

1. Určete dvěma způsoby výšku tří nejvyšších budov – popište způsob měření/odhadu. Napište, jak se budovy nazývají (v případě neznalosti názvu si je pojmenujte, např. dle typického vizuálního prvku).

fotka budovy

Název budovy:

Výška v m (1):

Výška v m (2):

fotka budovy

Název budovy:

Výška v m (1):

Výška v m (2):

fotka budovy

Název budovy:

Výška v m (1):

Výška v m (2):

Postup měření:

2. Zjistěte názvy aspoň 10 významných firem, které se nacházejí v areálu. Pokud je to možné zjistěte, čím se zabývají a ve které budově sídlí.

Název firmyČinnostBudova

C. Funkce Spielberk Office

1. Spočítejte, kolik je v areálu parkovacích míst pro auta a pro kola. Jaká je cena parkování pro auta? Podle poznávacích značek určete, jaký je podíl aut z jiných krajů než z Jihomoravského.

Parkovací místa pro auta:

Cena parkování za hodinu:

Počet zaparkovaných aut:

z toho se značkou „B“:

z toho s jinou značkou:

Parkovací místa pro kola:

2. Odhadněte, kolik osob v areálu pracuje. Jaká věková kategorie převažuje jako zaměstnanci v areálu? (15–40 nebo 41 a více let).

Počet zaměstnanců:

Převaha mladých/starých, důvod:

3. Zjistěte, jaké typy MHD areál obsluhují, jaká je frekvence spojů v ranní špičce (6–9 hod.) a mimo dopravní špičku. Využijte jízdní řády na nejbližší viditelné zastávce.

Typy MHD:

Frekvence spojů ve špičce:

Frekvence spojů mimo špičku:

D. SW analýza

1. Prohlídku areálu shrňte v následujících bodech – jaké jsou klady a zápory areálu pro osoby, které se v nich dennodenně pohybují (pracují zde) nebo zajíždí na nákup, co byste navrhli změnit (max. 5)

Klady Zápory
Návrhy na změnu

E. Hornbach vs. Bauhaus

  1. Odhadněte, jaká je rozloha nákupních ploch obou nákupních center?
  2. Zvolte si výhodné, ale bezpečné místo, ze kterého můžete sledovat křižovatku mezi obchodními domy Hornbach a Bauhaus. Během 15 minut spočítejte (čárkovací metoda), kolik aut odbočí k Hornbachu a kolik k Bauhausu.
  3. Přesuňte se přímo před obchodní centrum a spočítejte, kolik lidí navštíví obchod ve stanoveném časovém rozmezí (15 minut), jak se na místo dopravili (auto, MHD, pěšky, jinak). Podle poznávacích značek určete, jaký je podíl nakupujících z jiných krajů než z Jihomoravského. Jaká je demografická struktura návštěvníků z hlediska věku a pohlaví.
Obchod Hornbach Bauhaus
Rozloha v m2
Počet přijíždějících aut v době:
Značky aut
Počet nakupujících v době (15 minut): mladá žena
mladý muž
mladá žena
mladý muž
stará žena
starý muž
stará žena
starý muž
ditě
dítě
Návrhy na změnu

Slovníček pojmů

cs en
Funkce města Function of the city
Kancelářský komplex Office centre
Hobby centrum Hobby centre
Frekvence dopravy Frequency of traffic
Plán Plan
SW analýza SW analysis