ESF:DXH_MET1 Metodologie 1 - Informace o předmětu
DXH_MET1 Metodologie 1
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/24/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Martin Guzi, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Ondřej Krčál, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Štefan Lyócsa, PhD. (přednášející)
doc. Ing. Štěpán Mikula, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Ondřej Krčál, Ph.D.
Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Přikrylová
Dodavatelské pracoviště: Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- St 25. 9. 8:30–12:30 Akademický klub, Čt 3. 10. 8:30–12:30 MT205, Čt 14. 11. 8:30–12:30 MT205, Čt 21. 11. 9:00–12:00 MT205, Pá 22. 11. 9:00–12:00 MT205, Čt 5. 12. 9:00–12:00 MT205, Pá 6. 12. 9:00–12:00 MT205
- Předpoklady
- Jedná se o úvodní kurz, který nemá žádné specifické předpoklady. Od studentů se očekává, že budou schopni číst a psát v angličtině v oblasti své disertační práce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Business Economy and Management (program ESF, D-PEMA) (2)
- Economic Policy (program ESF, D-HOSPA) (2)
- Economics (program ESF, D-EKONA) (2)
- Ekonomie (program ESF, D-EKON) (2)
- Finance (program ESF, D-FIN) (2)
- Finance (program ESF, D-FINA) (2)
- Finanzwesen (program ESF, D-FINN) (2)
- Hospodářská politika (program ESF, D-HOSP) (2)
- Podniková ekonomika a management (program ESF, D-PEM) (2)
- Public Economics (program ESF, D-VEEKA) (2)
- Regional Economics (program ESF, D-REEKA) (2)
- Regionální ekonomie (program ESF, D-REEK) (2)
- Veřejná ekonomie (program ESF, D-VEEK) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje úvod do porozumění a provádění empirického výzkumu. Jeho cílem je poskytnout společný pracovní základ absolventům různých oborů, které se podstatně liší v učebních osnovách výzkumných metod. Cílem kurzu je seznámit studenty se základními složkami plánování a realizace výzkumu. Předkládaná teorie je aplikována na témata disertačních prací jednotlivých studentů.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou mít studenti základní znalosti kvantitativních výzkumných metod. Budou schopni napsat úspěšný jednoduchý návrh výzkumu, budou vědět, jak na základě návrhu provést studii, analyzovat a sepsat výsledky. V důsledku toho budou kompetentnějšími konzumenty výzkumu a kritickými kolegy.
- Osnova
- 1. Úvod do vědeckého publikování (Š. Lyócsa)
- 2. Kritická literární rešerše (M. Guzi)
- 3. Sběr dotazníkových dat (J. Procházka)
- 4. Randomizace a experimenty (O. Krčál)
- 5. Identifikace na observačních (např. administrativních) datech (Š. Mikula)
- Literatura
- povinná literatura
- Choi, B. C., & Pak, A. W. (2005). A catalog of biases in questionnaires. Preventing chronic disease, 2(1). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1323316/
- Vannette, D. L. (Eds.). (2017). The Palgrave handbook of survey research. Springer. Chapters 2 (pp 7-12), 4 (pp 19-22), 5(23-28), 7 (pp 43-50), 9 (pp 63-70), 13 (pp 95-101), 14 (pp 103-107). https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-54395-6#toc
- MOFFATT, Peter G. Experimetrics : econometrics for experimental economics. First published. London: Palgrave Macmillan, 2016, xv, 476. ISBN 9780230250239. info
- FRÉCHETTE, Guillaume R. a Andrew SCHOTTER. Handbook of Experimental Economic Methodology. Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-532832-5. info
- ANGRIST, J D. Empirical strategies in economics: Illuminating the path from cause to effect. Econometrica. The Econometric Society, 2022, roč. 90, č. 6, s. 2509-2539. ISSN 0012-9682. info
- doporučená literatura
- Beaton, D. E., Bombardier, C., Guillemin, F., & Ferraz, M. B. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, 25 (24): 3186–3191. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11124735/
- Boateng, G. O., et al. (2018). Best practices for developing and validating scales for health, social, and behavioral research: a primer. Frontiers in public health, 6, 149. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2018.00149/full
- Epstein, J., et al. (2015). A review of guidelines for cross-cultural adaptation of questionnaires could not bring out a consensus. Journal of clinical epidemiology, 68(4), 435-441.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0895435614004995
- Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. https://www.cambridge.org/core/books/psychology-of-survey-response/46DE3D6F7C1399BCDC78D9441C630372
- Kessler, J., & Vesterlund, L. (2015). The external validity of laboratory experiments: The misleading emphasis on quantitative effects. Handbook of experimental economic methodology, 18, 392-405.
- Levitt, S. D., & List, J. A. (2007). What do laboratory experiments measuring social preferences reveal about the real world?. Journal of Economic perspectives, 21(2), 153-174.
- List, J. A. (2020). Non est disputandum de generalizability? a glimpse into the external validity trial (No. w27535). National Bureau of Economic Research.
- Výukové metody
- Předmět se skládá z bloků, které představují různé stupně výzkumu nebo konkrétní metodické postupy. Metodické postupy budou demonstrovány na názorných příkladech výzkumu, typicky publikovaných článcích.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen na základě písemného testu obsahujícího 20 uzavřených otázek.
A dále písemného zpracování a následné ústní prezentace/obhajoby návrhu výzkumu s využitím 1 z představených výzkumných metod dle vlastního výběru. Návrh bude hodnotit komise tvořená vyučujícími předmětu.
Hodnocení bude následující: >=90 % A, 89-83 % B, 82-75 % C, 74-68 % D, 67-60 % E, méně než 60 % F. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2024/DXH_MET1