FI:PB009 Základy počítačové grafiky - Informace o předmětu
PB009 Základy počítačové grafiky
Fakulta informatikyjaro 2013
- Rozsah
- 2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Grman (cvičící)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 10:00–11:50 D3
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PB009/02: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 B311, J. Byška, J. Chmelík
PB009/03: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 B311, J. Byška, M. Grman
PB009/04: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 B311, J. Byška, M. Grman
PB009/05: každý sudý čtvrtek 18:00–19:50 B311, M. Grman, J. Chmelík
PB009/06: každý lichý čtvrtek 18:00–19:50 B311, M. Grman, J. Chmelík - Předpoklady
- Znalost základů maticového počtu, lin.algebry a geometrie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout přehled o základních algoritmech a metodách používaných při tvorbě modelů a jejich vykreslování. Posluchači získají znalosti, které jim umožní orientaci v širokém spektru úloh řešených v počítačové grafice včetně nezbytného matematického základu. Získají praktické dovednosti při modelování prostorových těles ve složitých scénách pomocí moderního profesionálního software. Umí realizovat krátké animované sekvence a rozumí relevantním problémům vykreslování, vyhlazování a osvětlování.
- Osnova
- Kresba grafických primitiv, rastrové algoritmy.
- Ořezávání. Vyplňování.
- Křivky a plochy. Hermite, Bézier, NURBS.
- Barva, barevné modely.
- Úpravy rastrového obrazu.
- Modely těles.
- Rovnoběžné a perspektivní promítání.
- Viditelnost v prostoru obrazu.
- Osvětlovací modely.
- Stínovací techniky, odrazy světla. Sledování paprsku.
- Literatura
- FOLEY, James D. Computer graphics :principles and practice. 2nd ed. Reading: Addison-Wesley Publishing Company, 1990, 1174 s. ISBN 0-201-12110-7. info
- ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005, 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. info
- Výukové metody
- Teoretické přednášky o základních principech, metodách a algoritmech. Cvičení zaměřená na použití profesionálního modelovacího SW (Cinema 4D). 2 domácí úlohy modelování a animace modelované scény. Studijní materiály: Slajdy a video záznamy přednášek, velký výběr knih o základech počítačové grafiky.
- Metody hodnocení
- 2 domácí úlohy jsou nezbytné pro udělení zápočtu a jsou podmínkou pro písemnou zkoušku. Předmět je hodnocen na základě písemné zkoušky.
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~sochor/PB009
Materiály jsou publikovány na intranetu. The lecture materials are available on intranet. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2013/PB009