PV203 IT Services Management

Fakulta informatiky
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Ing. Vladimír Vágner (přednášející), Ing. Leonard Walletzký, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Leonard Walletzký, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
Út 14. 2. až Út 9. 5. Út 16:00–17:50 A217
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV203/CIC_Visit_1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Vágner
PV203/CIC_Visit_2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Vágner
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 73 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This subject shows the emergence of service science, a new multidisciplinary area of study, to address the challenge of becoming more systematic about innovating in services. The subject points out solutions and proccesses mainly used in area of IT services.
Výstupy z učení
At the end of the course students should be able:
to understand the paradigm shift from goods economy to service economy;
to undestand outsourcing and data centers services;
to formulate a Service Level Agreement;
to understand the SaaS - Software as a Service approach.
Osnova
  • Service science
  • IS/IT outsourcing
  • Delivery center model
  • Customer Support Center
  • Server System Operations & Desktop Client Support
  • Practical exercise
  • Network Services Delivery
  • Information Technology Infrastructure Library
  • Outsourcing Infrastructure Services, Customer Support Services
  • Further development of IS/IT outsourcing services
Literatura
    doporučená literatura
  • THEJENDRA B. S. 2008, 2014. Practical IT Service Management. A concise guide for busy executives. ISBN 1st ed.: 978 1 905356 40 9. ISBN 2nd ed.: 978 1 84928 547 6
  • ST. AMANT, Kirk. 2010. IT Outsourcing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (4 Volumes). East Carolina University, USA. ISBN 978-1-60566-770-6
  • SPARROW, Elizabeth. 2003. Successful IT Outsourcing. From Choosing a Provider to Managing the Project. ISBN eBook: 978-1-4471-0061-4. ISBN HC: 978-1-85233-610-3
  • Internet: ITSMF Czech Republic http://www.itsmf.cz
  • Internet: AXELOS (ITIL) https://www.axelos.com/best-practice-solutions/itil
  • Information Resources Management Association (USA). 2014. Cloud Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (4 Volumes). ISBN: 978-1-46666-539-2
  • Internet: IT Service Management forum http://www.itsmfi.org
  • PERSEE, James. 2012. The IT Service Management Process Manual. Van Haren Publishing. ISBN eBook : 978-90-8753-018-1
  • BERNARD, Pierre. 2014. IT Service Management based on ITIL 2011 Edition. Van Haren Publishing. ISBN HC: 978 94 018 0017 4. ISBN eBook: 978 94 018 0556 8
  • ASHLEY, Ed. 2008. Outsourcing For Dummies. Viley Publishing. ISBN: 978-0-47022-687-2
  • Internet: IBM https://www-935.ibm.com/services/cz/cs/outsourcing/index.html?lnk=mhse-czcs
  • OSHRI, Ilan. 2015. The Handbook of Global Outsourcing and Offshoring 3rd edition. ISBN 978-1-137-43744-0
    neurčeno
  • HURWITZ, Judith. 2009. Service Management for Dummies. ISBN: 978 0 470 44058 2
Výukové metody
lectures, class discussion, presentations by professionals in the domain
Metody hodnocení
The exam is the test containing 23 questions. It is required to achieve at least 51% success in answering.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.