LF:VSLP7X1 Lék. psychol. a psychosomatika - Informace o předmětu
VSLP7X1 Lékařská psychologie a psychosomatika - přednáška
Lékařská fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Ivana Rosi (zástupce)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
Vlasta Břicháčková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Předpoklady
- VSNV041p Neurovědy - přednáška && VSPF0622c Patol. fyziologie II - cvičení && ( VLCP0622c Chir.propedeutika II - cvič. || STCP0622c Chir.propedeutika II - c ) && VSIP0622c Interní propedeutika II -cvič. && VLFA0621c Farmakologie I - cvičení
Výuka je v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu: - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví - Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe - Poskytnout teoretický kontext/pole pro možnost integrace doposavad získaných informací o fungování těla s principy fungování psychiky - Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe prezentujeme na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů. - Seznámit studenty se základními psychologickými a psychoterapeutickými principy, jejichž pochopení je nezbytné nejen pro chápání psychosociálních souvislostí zdraví a nemoci ale také pro komunikaci s pacienty v těchto stavech - Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci - Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty - Přestavit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza - Seznámit studenty se základními komunikačními algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích medicínské praxe. - Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny
- Výstupy z učení
- - Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví (bio-medicínský, bio-psycho-sociální, holistický, autoregulační, alostatický) - Student rozumí definic zdraví a je schopen chápat zdraví v různých kontextech jako mnohoúrovňový fenomén - Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví - Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci - Student zná faktory, které chrání před stresem a rozumí konceptu Resilience - Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření - Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech. Zná vícedimenzionální povahu bolesti a úlohu psychologických faktorů při vnímání bolesti. Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení - Student rozumí důležitosti vztahu chování a zdraví, umí vysvětlit různé modely chování vůči zdraví a dovede tyto modely uplatnit v klinické praxi - Student se seznámí s psychosociálními souvislostmi chronických a nevyléčitelných onemocnění, naučí se používat klíčové psychosociální intervence, které lidem pomáhají se chronickým onemocněním přizpůsobit a zvládat ho, seznámí se s psychologickými souvislostmi paliativní péče, seznámí se s rozporem mezi úsilím pomáhat a snahou pomoci pacientovi dobře umřít, bude znát procesy normální reakce na ztrátu a procesy patologického zármutku - Student se seznámí s hlavními změnami v psychosociálním vývoji, k nimž dochází v dětství, bude umět vysvětlit stabilitu a změny tělesných a kognitivních schopností během období starší dospělosti a stáří a bude rozumět tomu, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem - Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru, seznámí se se základními strategiemi, jak při klinickém rozhovoru reagovat na silné emoce pacienta, jako je zlost, úzkost, smutek, emoční napětí, atd., osvojí si psychoterapeutické zásady nutné pro sdělování nepříznivých práv - Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi - Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů - Student se seznámí s psychosomatickým paradigmatem v medicíně, bude rozumět konceptu lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty, seznámí se základními nosologickými koncepty psychosomatické medicíny a bude znát základní výkladové modely popisující vztah mezi psychosociálním proměnnými a onemocněním - Studen se seznámí s možnostmi a limity psychologického vyšetření
- Osnova
- - Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi - Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním - Motivace, emoce a zdraví - Stress a zdraví - Symptomy nemoci a nemoc - Zdraví a chování - Chronická nemoc, smrt a umírání - Vývojová psychologie v medicínském kontextu - Vedení klinického rozhovoru - Psychoterapeutické směry, obecné psychoterapeutické intervence v praxi profesionála ve zdravotnictví - Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace - Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění - Psychologické vyšetření
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je absolvování povinné výuky v plném rozsahu. Závěrečná zkouška - ústní forma
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/predmet/med/VSLP7X1?lang=cs&obdobi=6904
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Výuka probíhá blokově. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2018/VSLP7X1