BTPE051c Základy edukace a pedagogiky - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Zdeňka Homolová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 6. 11. 7:00–8:40 F01B1/316, Út 13. 11. 7:00–8:40 F01B1/316, Út 20. 11. 7:00–8:40 F01B1/316, Út 27. 11. 7:00–8:40 F01B1/316, Út 4. 12. 7:00–8:40 F01B1/316, Út 11. 12. 7:00–8:40 F01B1/316, Út 18. 12. 7:00–8:40 F01B1/316
Předpoklady
BTPY041p Psychologie a dět. psychologie && BKSC041 Sociologie
BTPY041p && BKSC041
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Umožnit studentovi procvičit své znalosti a dovednosti, které získal v přednáškách daného předmětu v rámci modelových situací s přihlédnutím na studovaný program. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročí ve své klinické praxi. Vypracování seminární práce zaměřené na problematiku edukace pacienta, případně rodinného příslušníka a její prezentace.
Výstupy z učení
Student je schopen posoudit pacienta/klienta a projektovat, realizovat, zhodnotit edukační proces u něho vzhledem k jeho věkovým i individuálním zvláštnostem. Student je schopen vypracovat a použít edukační materiál při edukaci.
Osnova
  • Cvičení: Vypracování seminární práce a její prezentace zaměřenou na problematiku edukace pacienta, klienta, případně rodinného příslušníka. STRUKTURA EDUKAČNÍ PRÁCE - práce bude odevzdána v písemné podobě a vyvěšena na ISU - materiál bude obsahovat maximálně 2 soubory na ISU Struktura práce: 1. Úvodní strana: - jméno a příjmení - ročník - akademický rok - studijní obor - forma studia - název edukační práce - cílová skupina (rodina, pacient, zdravotník, veřejnost,…) – u dětí je nutno uvést věk - hlavní cíl edukace 2. Dlouhodobý edukační plán na zvolené téma: - rozpracování dlouhodobého edukačního plánu pro danou problematiku na jednotlivé edukační jednotky (lekce) – minimálně tři - každá edukační lekce bude obsahovat : a) název problematiky b) časový údaj jak dlouho bude edukační jednotka trvat c) edukační cíl pro zvolené téma d) metodu edukace (přednáška, rozhovor,…) e) formu edukace (skupinová, hromadná, individuální,…) f) kdo bude edukovat (lékař, sestra, nutriční terapeut,…) g) kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…) h) pomůcky, které budou použity i) osnova edukační lekce j) formulář pro záznam edukace (nevyplněný, pro všechny edukační lekce jeden) k) použitá literatura (nutno dodržet citační etiku, citace dle norem) 3. Edukační lekce - podrobné rozpracování jedné edukační jednotky: a) název problematiky b) časový údaj jak dlouho bude edukační jednotka trvat c) edukační cíl d) formu edukace (skupinová, hromadná, individuální,…) e) kdo bude edukovat (lékař, sestra, dietní sestra,…) f) kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…) g) pomůcky, které budou použity h) metodu edukace – zpracování vlastního obsahu zvolené metody (podrobně) i) edukační materiál – který bude Vámi zpracován DLE POKYNŮ (viz příloha) za edukační materiál není považována Power Pointová prezentace
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
  • POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.