LF:VLTZ0732 Teoret.zákl.klinické med.II-s - Informace o předmětu
VLTZ0732 Teoretické základy klinické medicíny II - seminář
Lékařská fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/3/0. 45. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MUDr. Martin Ambroz (cvičící)
MUDr. Martina Ambrozová (cvičící)
MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Bruzlová (cvičící)
Mgr. Lenka Divišová (cvičící)
Mgr. Jan Dvořáček, DiS. (cvičící)
Mgr. Milada Dvořáčková, Ph.D., MBA (cvičící)
MUDr. Dominik Fabián (cvičící)
MUDr. Kamila Greplová (cvičící)
Mgr. Petra Hájková (cvičící)
MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Martin Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Matěj Hrunka (cvičící)
Ing. Lenka Hýblová, DiS. (cvičící)
doc. MUDr. Petr Jabandžiev, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Marek Jeřábek (cvičící)
MUDr. Marek Jiříček (cvičící)
Mgr. Bc. Veronika Justrová (cvičící)
MUDr. Eva Klabusayová, DESAIC (cvičící)
MUDr. Marek Kovář (cvičící)
MUDr. Tomáš Kratochvíl (cvičící)
MUDr. Lucie Litzmanová (cvičící)
doc. MUDr. Martin Pail, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Růžičková (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tamara Skříšovská, Ph.D., DESAIC (cvičící)
MUDr. Marek Škorňa (cvičící)
MUDr. Martin Štork, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Štěpán Tuček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jana Unar Vinklerová, Ph.D., MBA (cvičící)
MUDr. Václav Vafek (cvičící)
MUDr. Tereza Vafková (cvičící)
MUDr. Michaela Veškrnová (cvičící)
doc. MUDr. Eva Vlčková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ondřej Zahradníček (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Mikrobiologický ústav – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta (14,75 %), Interní hematologická a onkologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (8,20 %), Interní gastroenterologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (14,75 %), Klinika nemocí plicních a tuberkulózy – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (8,20 %), Všeobecná interní klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (14,75 %), Pediatrická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (14,75 %), Klinika dětské anesteziologie a resuscitace – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (13,11 %), Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta (4,93 %), Klinika komplexní onkologické péče – Společná pracoviště s Masarykovým onkologickým ústavem – Lékařská fakulta (6,56 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VLTZ0732/01: St 20. 9. 13:30–16:20 F37/366, St 4. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 18. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 1. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 15. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 29. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 13. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/02: St 20. 9. 13:30–16:20 F37/366, St 4. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 18. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 1. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 15. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 29. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 13. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/03: Po 25. 9. 13:30–16:20 F37/366, Po 9. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 23. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 6. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 20. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 4. 12. 13:30–16:20 F37/366, Po 18. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/04: Po 25. 9. 13:30–16:20 F37/366, Po 9. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 23. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 6. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 20. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 4. 12. 13:30–16:20 F37/366, Po 18. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/05: Po 18. 9. 13:30–16:20 F37/366, Po 2. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 16. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 30. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 13. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 27. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 11. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/06: Po 18. 9. 13:30–16:20 F37/366, Po 2. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 16. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 30. 10. 13:30–16:20 F37/366, Po 13. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 27. 11. 13:30–16:20 F37/366, Po 11. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/07: Út 19. 9. 13:30–16:20 F37/366, Út 3. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 17. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 31. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 14. 11. 13:30–16:20 F37/366, Út 28. 11. 13:30–16:20 F37/366, Út 12. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/08: Út 19. 9. 13:30–16:20 F37/366, Út 3. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 17. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 31. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 14. 11. 13:30–16:20 F37/366, Út 28. 11. 13:30–16:20 F37/366, Út 12. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/09: Pá 22. 9. 13:30–16:20 F37/366, Pá 6. 10. 13:30–16:20 F37/366, Pá 20. 10. 13:30–16:20 F37/366, Pá 3. 11. 13:30–16:20 F37/366, Pá 1. 12. 13:30–16:20 F37/366, Pá 15. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/10: Pá 22. 9. 13:30–16:20 F37/366, Pá 6. 10. 13:30–16:20 F37/366, Pá 20. 10. 13:30–16:20 F37/366, Pá 3. 11. 13:30–16:20 F37/366, Pá 1. 12. 13:30–16:20 F37/366, Pá 15. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/11: Čt 21. 9. 13:30–16:20 F37/366, Čt 5. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 19. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 2. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 16. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 30. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 14. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/12: Čt 21. 9. 13:30–16:20 F37/366, Čt 5. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 19. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 2. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 16. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 30. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 14. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/13: St 27. 9. 13:30–16:20 F37/366, St 11. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 25. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 8. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 22. 11. 13:30–16:20 F37/346, St 6. 12. 13:30–16:20 F37/366, St 20. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/14: St 27. 9. 13:30–16:20 F37/366, St 11. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 25. 10. 13:30–16:20 F37/366, St 8. 11. 13:30–16:20 F37/366, St 22. 11. 13:30–16:20 F37/346, St 6. 12. 13:30–16:20 F37/366, St 20. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/15: Čt 12. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 26. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 9. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 23. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 7. 12. 13:30–16:20 F37/366, Čt 21. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/16: Čt 12. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 26. 10. 13:30–16:20 F37/366, Čt 9. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 23. 11. 13:30–16:20 F37/366, Čt 7. 12. 13:30–16:20 F37/366, Čt 21. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/17: Út 26. 9. 13:30–16:20 F37/366, Út 10. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 24. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 7. 11. 13:30–16:20 F37/366, Út 21. 11. 13:30–16:20 F37/346, Út 5. 12. 13:30–16:20 F37/366, Út 19. 12. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0732/18: Út 26. 9. 13:30–16:20 F37/366, Út 10. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 24. 10. 13:30–16:20 F37/366, Út 7. 11. 13:30–16:20 F37/366, Út 21. 11. 13:30–16:20 F37/346, Út 5. 12. 13:30–16:20 F37/366, Út 19. 12. 13:30–16:20 F37/366 - Předpoklady
- VLTZ0631 Teoret.zákl.klinické med.I- s.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL) (2)
- Cíle předmětu
- V posledních dvou semestrech tohoto třísemestrálního multioborového předmětu se ve výuce navazuje na již získaný patofyziologický základ ke všem vybraným tématům (TZKM I), a to řešením konkrétních klinických případů v podobě 14 virtuálních pacientů. Jednotlivé případy se řeší ve struktuře TBL (Team-Based Learning), která mj. zahrnuje samostatnou přípravu studiem preclass-reading materiálů, složení individuálního a týmového testu iRAT/tRAT (Readiness Assessment Test) a řešení aplikačního cvičení, při kterém týmy diskutují průběh diagnosticko-terapeutického procesu spojeného s jednou konkrétní kazuistikou. Studenti svá řešení konzultují s facilitátorem a klinickým expertem na probíranou látku. V jednotlivých tématech se tedy necílí na přehled celého klinického oboru, ale na rozvoj dovedností klinického usuzování (clinical reasoning), a to v konturách personalizované medicíny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování všech výukových jednotek během 2.-3. semestru předmětu TZKM studenti dokážou:
1. aplikovat základní znalosti z patofyziologie do řešení konkrétních klinických problémů vyplynuvších z 15 vybraných kazuistik – virtuálních pacientů;
2. zdůvodnit kroky klinického usuzování poznatky nabytými předchozím studiem v teoretických oborech medicíny;
3. používat principy medicíny založené na důkazech při rozhodování v péči o konkrétního – byť virtuálního – pacienta;
4. obhájit si své stanovisko k volbě dalšího kroku v diagnosticko-terapeutickém postupu konkrétní kazuistiky, a to oproti alternativním řešením kolegů. - Osnova
- Tematicky budou dva semestry předmětu TZKM II a III pokrývat následující oblasti:
- 1. Poruchy srážlivosti krve, plicní embolie
- 2. Metabolické poruchy kostí u geriatrického pacienta
- 3. Různé infekce s horečkou včetně těch tropického původu
- 4. Poruchy trávicího traktu
- 5. Chronická obstrukční plicní nemoc
- 6. Gastroezofageální refluxní nemoc
- 7. Karcinom prsu
- 8. Úvod do psychiatrie
- 9. Onemocnění jater a žlučových cest
- 10. Mnohočetný myelom
- 11. Potravinová otrava, anafylaktický šok
- 12. Poruchy vědomí, delirium, křeče, otravy
- 13. Meningitida
- 14. Bolesti hlavy
- Časový sled jednotlivých témat se může v jednotlivých akademických letech různit.
- Literatura
- Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce. V elektronické formě budou poskytnuty s dostatečným předstihem před každou lekcí.
- Výukové metody
- Kolaborativní učení – TBL (Team-based learning): studenti pracují rozděleni do 7 týmů u jednotlivých stolů v lekci strukturované do několika různých aktivit. Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce. Předem připraveni studenti se mohou během lekce více zaměřit na diskusi, kladení otázek a aplikaci konceptů místo základního výkladu. Znalosti z preclass-reading materiálů jsou ověřovány pomocí RAT testů, viz dále. RAT tests (Readiness Assessment Tests – iRAT/tRAT/gRA): tvoří úvodní část lekce, během které se skládá stejný test postupně třikrát, a to individuálně, v malém týmu okolo stolu a nakonec v celé skupině. Formát testu: 10 otázek typu single-best answer, closed-book. Výsledky týmových testů slouží během lekce jako formativní hodnocení jednotlivých týmů. Výsledky individuálních testů jsou shromažďovány a jejich průměrný výsledek bude použit pro stanovení sumativního hodnocení v TZKM II i TZKM III. Testy se skládají výhradně v aplikaci SIMUportfolio – je nutno mít s sebou vlastní chytrý a nabitý telefon nebo laptop s možností připojení na internet (sítě Eduroam/MUNI, anebo vlastní datové připojení). Aplikační cvičení: virtuální pacient, neboli interaktivní příběh smýšleného pacienta umožňuje nácvik dovedností klinického usuzování, kritického myšlení a rozhodování.
- Metody hodnocení
- Výsledky individuálních vstupních testů (iRAT – individual Readiness Assessment Test) jsou registrovány aplikací SIMUportfolio. Na konci každého semestru bude provedena analýza všech výsledků, přičemž pro udělení zápočtu v TZKM II postačí, pokud je studentův průměrný výsledek nad mediánem výsledku celé skupiny. Výuka probíhá kontaktní formou a je účast na všech lekcích je povinná. Výsledky z testů, které nemohl student z objektivních důvodů absolvovat (státní svátek nebo omluva z důvodu lékařem potvrzené nemoci), nebudou započítávány. Studenti, kteří absolvují méně než 5 lekcí (tj. iRAT testů) v TZKM II, neobdrží zápočet. Studenti, kteří absolvují méně než 10 lekcí (tj. iRAT testů) v TZKM II a III, budou v TZKM III klasifikováni jako X.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2023/VLTZ0732