PdF:SP2002 Strategie podpory v učení a pr - Informace o předmětu
SP2002 Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Moravčíková (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2002/KombiSem01: So 20. 9. 8:00–11:50 C2 učebna, Pá 10. 10. 13:00–16:50 C2 učebna, H. Moravčíková
SP2002/PrezSem01: St 16:00–17:50 C2 učebna, H. Moravčíková - Předpoklady
- Absolvování předmětu SP2001 Strategie podpory funkční gramotnosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si problematiku závislostí u dětí a dospívajících v kontextu školního prostředí. Studentům představí základní typy závislostí a specifika jejich vývoje. Věnuje se možnostem prevence na úrovni školy a možnostem intervence při podezření na užívání návykových látek.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: -popsat základní druhy závislostí a jejich specifika u dětí a dospívajících -charakterizovat formy prevence závislostí ve školním prostředí a navrhnout odpovídající preventivní opatření -identifikovat varovné znaky u žáků ohrožených závislostí a uplatnit postupy vhodné intervence -orientovat se v systému adiktologických služeb
- Osnova
- 1. Závislosti - substanční a behaviorální závislosti, závislost jako nemoc, vznik závislosti, rizikové faktory pro rozvoj závislosti, aktuální trendy, závislosti u dětí
- 2. Prevence závislosti ve škole - primární (specifická, nespecifická), sekundární a terciární prevence (harm reduction), specifické preventivní aktivity
- 3. Intervence při podezření na závislost u žáka - varovné znaky závislosti u žáka, poradenský rozhovor, screening, motivační rozhovory, limity speciálního pedagoga
- 4. Žák pod vlivem návykové látky ve škole - první pomoc, oznamovací povinnost, návyková látka ve škole
- 5. Navazující péče pro žáky ohrožené závislostí - adiktologické služby (ambulantní a pobytové služby), služby psychické pomoci, spolupráce s OSPOD
- Literatura
- doporučená literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vydání osmé, v Portále s. Praha: Portál, 2016, 147 stran. ISBN 9788026211471. info
- KALINA, Kamil. Klinická adiktologie. Vydání 1. Praha: Grada publishing, 2015, 696 stran. ISBN 9788024743318. URL info
- neurčeno
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- ČERVENKA, Karel; Věra VOJTOVÁ a Petra RÖDEROVÁ. Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 196 s. ISBN 978-80-280-0247-3. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; Lenka DOLEŽALOVÁ; Ilona FIALOVÁ; Radka HORÁKOVÁ; Barbora CHLEBORADOVÁ; Veronika JÁNSKÁ; Petr KACHLÍK; Petr KOPEČNÝ; Michaela KRISTLOVÁ; Štěpánka LAUKOVÁ; Martina MALENOVÁ; Ivana MÁROVÁ; Jiří MARTINEC; Jarmila MÁTLOVÁ; Eva MATULOVÁ; Dagmar OPATŘILOVÁ; Kristýna PIPALOVÁ; Jarmila PIPEKOVÁ; Pavla PITNEROVÁ; Petra RÖDEROVÁ; Dita ŠIMÁČKOVÁ; Dagmar TRCHALÍKOVÁ; Mária VINDIŠOVÁ; Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 250 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
- PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, 2014, 624 stran. ISBN 9781408523148. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška, diskuse, skupinová práce, reflexe, prezentace úkolu
- Metody hodnocení
- Typ výuky: ukončení kolokviem; k úspěšnému absolvování předmětu je nutné aktivní zapojení do týmového úkolu, zpracování tématu do posteru/prezentace v týmu a jeho prezentace.
- Navazující předměty
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SP2002
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SP2002