PdF:SZ6061 Aktivizující výukové metody - Informace o předmětu
SZ6061 Aktivizující výukové metody
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6061/01: Čt 14:50–16:30 učebna 36, V. Neužilová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 59 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu:
• Poskytnout studentům ucelený teoretický přehled výukových metod.
• Porozumět jejich významu a místu v procesu výuky a dopadu na učení žáka.
• Nabídnout praktickou zkušenost a vytvořit dovednost aktivizující metody používat.
• Vést studenty k vlastní promyšlené přípravě na vyučování a k aplikaci v praxi.
• Reflektovat vlastní výuku, analyzovat vhodnost použitých metod z pohledu didaktického, osobnostního a sociálního, hledat alternativní postupy. - Výstupy z učení
- Výstupy z učení:
• Porozumí problematice koncipování výuky a jednotlivým krokům procesu výuky.
• Analyzuje vazby mezi hlavními prvky procesu výuky.
• Kriticky posoudí vhodnost metody z pohledu učebního stylu žáka, vyučovacího stylu učitele a obsahu učiva.
• Vyjmenuje a popíše výukové metody, klasifikuje je z různých pohledů.
• Aplikuje ve vlastní praxi zvolený metodický postup v souladu s obsahem výuky a učebním stylem žáka.
• Ověřuje vhodnost výběru výukové metody ve vlastní praxi.
• V procesu reflexe zvažuje dopad zvolené metody na žákovo učení a hledá alternativní postupy pro další kroky ve vlastní výuce. - Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- I. Teoretická východiska
- 1. Koncepce a proces výuky.
- 2. Pojetí výukové metody ve vyučování a učení.
- 3. Klasifikace a volba metody.
- 4. Vztah metody k obsahu učiva.
- II. Aktivizující výukové metody
- 1. Metody diskusní.
- 2. Metody řešení problémů.
- 3. Metody dramatické výchovy.
- 4. Metody osobnostně sociální výchovy.
- 5. Metody kritického myšlení.
- 6. Skupinová a kooperativní výuka.
- 7. Projektová výuka.
- III. Aplikace metody ve vlastní praxi a hledání alternativ
- Literatura
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Doplňující informace:
Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu:
1) aktivní účast na semináři,
2) písemná příprava metod do výuky, realizace ve vlastní praxi, prezentace,
3) písemná sebereflexe
Kritéria hodnocení a sebehodnocení:
• Analyzuji vazby mezi hlavními prvky procesu výuky
• Definuji cíle ve všech rovinách rozvoje osobnosti žáka.
• Naplánuji metodický postup souladu s cíli výuky.
• Aplikuji metodický postup při realizaci vlastní výuky.
• Adekvátně reaguji na potřeby žáků ve výuce.
• Reflektuji vhodnost zvolené výukové metody – pohled didaktický, sociální a osobnostní. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6661 School Education Seminary
!NOWANY(SZ6061)
- SZ6661 School Education Seminary
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SZ6061