ZS1BP_PIV4 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PIV4/01: St 11:10–12:50 učebna 5a, T. Češková, M. Jireček
ZS1BP_PIV4/02: St 13:00–14:40 učebna 5a, T. Češková, M. Jireček
ZS1BP_PIV4/03: St 16:40–18:20 učebna 60, T. Češková, M. Jireček
ZS1BP_PIV4/04: St 21. 2. 14:50–16:30 učebna 24, St 28. 2. 14:50–16:30 učebna 38, St 7. 3. 14:50–16:30 učebna 24, St 14. 3. 14:50–16:30 učebna 24, St 21. 3. 14:50–16:30 učebna 24, St 28. 3. 14:50–16:30 učebna 38, St 4. 4. 14:50–16:30 učebna 24, St 11. 4. 14:50–16:30 učebna 38, St 18. 4. 14:50–16:30 učebna 24, St 25. 4. 14:50–16:30 učebna 24, St 2. 5. 14:50–16:30 učebna 4, St 9. 5. 14:50–16:30 učebna 24, T. Češková, M. Jireček
Předpoklady
ZS1BP_IVZ3 ZS1BP_PIV3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice národní a regionální historie, aktuálních politické a sociální problémů národních i globálních.
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
  • rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
  • popsat a charekterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
  • vysvětlit a plikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
  • v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
  • Výstupy z učení
    Student si osvojí základní znalosti z národních a regionálních dějin a základní poznatky z občanskovědní oblasti.
    Student dokáže charakterizovat základní rysy historického vývoje našeho národa.
    Student je schopen připravit výuku vlastivědného učiva vlastního regionu.
    Osnova
    • Region a regionální geografie
    • Územní vývoj českého státu
    • Lidská populace, chápání mikroregionu, vztah regionu a celostátních dějin
    • Kultura, kulturní regionalistika
    • Ekonomické aktivity
    • Administrativní členění České republiky
    • Volby a volební systém v ČR
    • Demografie - Český statistický úřad
    • Brno v proměnách 19. a 20. století
    • Vycházky v terénu - Brno, jako modelový příklad regionální výuky
    • Místně zakotvené učení
    Literatura
      povinná literatura
    • ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
    Výukové metody
    praktická cvičení, skupinová diskuse
    Metody hodnocení
    seminární práce: studentský projekt - regionální kabinet (portfolio map a dalších materiálů) závěrečná prezentace: histroicko-geografické představení regionu
    Navazující předměty
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.