PdF:ZS1BP_PIV4 Praktikum VPS4 - Informace o předmětu
ZS1BP_PIV4 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 4
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PIV4/01: Út 11:00–12:50 učebna 7, T. Češková, M. Jireček
ZS1BP_PIV4/02: Út 16:00–17:50 učebna 2, T. Češková, M. Jireček
ZS1BP_PIV4/03: Út 9:00–10:50 učebna 54, T. Češková, M. Jireček
ZS1BP_PIV4/04: Út 14:00–15:50 učebna 2, T. Češková, M. Jireček - Předpoklady
- ZS1BP_IVZ3 ZS1BP_PIV3
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice národní a regionální historie, aktuálních politické a sociální problémů národních i globálních.
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
- rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
- popsat a charekterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
- vysvětlit a plikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
- v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
- Výstupy z učení
- Student si osvojí základní znalosti z národních a regionálních dějin a základní poznatky z občanskovědní oblasti.
Student dokáže charakterizovat základní rysy historického vývoje našeho národa.
Student je schopen připravit výuku vlastivědného učiva vlastního regionu. - Osnova
- Region a regionální geografie
- Územní vývoj českého státu
- Lidská populace, chápání mikroregionu, vztah regionu a celostátních dějin
- Kultura, kulturní regionalistika
- Ekonomické aktivity
- Administrativní členění České republiky
- Volby a volební systém v ČR
- Demografie - Český statistický úřad
- Brno v proměnách 19. a 20. století
- Vycházky v terénu - Brno, jako modelový příklad regionální výuky
- Místně zakotvené učení
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
- Výukové metody
- praktická cvičení, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- seminární práce: studentský projekt - regionální kabinet (portfolio map a dalších materiálů) závěrečná prezentace: histroicko-geografické představení regionu
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1BP_PIV4