PdF:SP4MP_ISVP Inklusivní vzděl. žáků se SVP - Informace o předmětu
SP4MP_ISVP Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (P)
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Tento předmět je určen pro studenty magisterského stupně studijního oboru Speciální pedagogika. Studenti musejí zároveň registrovat SP4MP_SPP4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu budou studenti schopni, na základě znalosti specifik žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a přehledu o speciálních metodách a formách práce pro žáky se SVP, uceleně nahlížet na problematiku inkluzivního vzdělávání a řešit konkrétní situace a organizační záležitostí spjaté s inkluzivním vzděláváním (příprava materiálů, metody a formy výuky ). Prostřednictvím skupinového projektu chce tento předmět pomoci studentům uvědomit si všechny souvislosti spojené s každodenní realitou inkluzivního vzdělávání.
- Osnova
- Klíčová slova: žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, metody a formy práce, zrakové postižení, sluchové postižení, mentální postižení, tělesné postižení, souběžné postižení vice vadami, poruchy autistického spektra, narušená komunikační schopnost, sociální znevýhodnění
- 1. Inkluzivní vzdělávání – definice, principy, filosofie
- 2. Současný stav inkluzivního vzdělávání v České republice – legislativa, vzdělávací politika
- 3. Inkluzivní vzdělávání v mezinárodních dokumentech
- 4. Inkluzivní vzdělávání v zahraničí – důraz na Velkou Británii, USA
- 5. Projekt – komplexní navržení řešení konkrétní vzdělávací situace žáka se SVP v inkluzivním prostředí.
- 6. Prezentace – prezentace vypracovaného projektu a diskuse o navržených řešeních
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 322 s. ISBN 8024406985. info
- KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 s. ISBN 80-86473-23-6. info
- PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
- JANOTOVÁ, Naděžda a Karla SVOBODOVÁ. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 64 s. ISBN 80-85801-72-8. info
- Výukové metody
- E-learning.
- Metody hodnocení
- Plnění e-learningových úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SP4MP_ISVP