VIKMB33 Laboratoř vzdělávacích technologií

Filozofická fakulta
jaro 2019

Předmět se v období jaro 2019 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o vzdělávání a technologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu v semestru Jaro 2019 bude tvorba mikrolearningových kurzů na zařízení, kterými disponuje knihovna FF, jako je 3D tiskárna, 3D scener, laserová řezačka, atp. Student se seznámí s daným zařízením, najde možnosti jeho didaktického využití a pokusí se navrhnout edukační jednotku, která seznámí uživatele jak s daným zařízením, tak také s možnostmi jeho využití pro konkrétní akademické nebo občanské účely.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:

  • ovládat a využívat jedno konkrétní zařízení v knihovně
  • vytvořit vzdělávací materiál (mikrokurz) k danému zařízení
  • hledat možnosti implementace moderních technologií do edukační či výzkumné praxe
  • natáčet vzdělávací videa
  • znát základy instruktážního designu
  • designovat koncept blended learning
  • rozhodovat se, zda je pro daný cíl efektivní online nebo presenční výuka
  • Osnova
    • Vymezení kurzu, úvodní informace
    • Základy instruktážního designu, tvorba mikrokurzů
    • Seznámení se se zařízeními v knihovně
    • Didaktika - tvorba vzdělávacích cílů, volba prostředků, pedagogický výzkum
    • Návrh kurzů ve zvoleném prostředí
    • Evaluace prototypu a designu edukační jednotky
    • Tvorba kurzu
    • Pilotáž kurzu
    • Tvorba finálního produktu
    Literatura
    • Fournier, H. & Kop, R. 2015. MOOC Learning Experience Design: Issues and Challenges. International Journal on E-Learning, 14(3), 289-304. Waynesville, NC USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved January 24, 2018
    • IDEO. HCD: Design zaměřený na člověka. 2. vydání. Brno: Flow, 2013. ISBN 978-80-905480-1-5. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/hcd-design-zamereny-na-cloveka.pdf
    • VAN MERRIËNBOER, Jeroen JG; KIRSCHNER, Paul A. Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design. Routledge, 2017.
    • Sergis S., Sampson D.G., Pelliccione L., 2017. Educational Design for MOOCs: Design Considerations for Technology-Supported Learning at Large Scale. In: Jemni M., Kinshuk, Khribi M. (eds) Open Education: from OERs to MOOCs. Lecture Notes in Educational T
    • MEEK, Sarah EM; BLAKEMORE, Louise; MARKS, Leah. Is peer review an appropriate form of assessment in a MOOC? Student participation and performance in formative peer review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2017, 42.6: 1000-1013.
    • MARGARYAN, Anoush; BIANCO, Manuela; LITTLEJOHN, Allison. Instructional quality of massive open online courses (MOOCs). Computers & Education, 2015, 80: 77-83.
    • VAI, Marjorie a Kristen SOSULSKI, 2015. Essentials of Online Course Design: A Standards-Based Guide. 2. přepracované vydání. Routledge. ISBN 1317673794.
    Výukové metody
    Přednášky, workshopy, práce se zařízeními v knihovně (ve spolupráci s lektory), návrh a testování edukační jednotky.
    Metody hodnocení
    Student je hodnocený na závěrečný produkt. Očekává se také přiměřená účast s ohledem na časové možnosti studentů i knihovny.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.