PSBA029 Základy pedagogické psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSBA007 Obecná psychologie II && PSBA015 Vývojová psychologie II && PSBA020 Sociální psycholologie II && PSBA021 Psychol. osobnosti II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků, zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce. Získají také hlubší vědomosti o aktérech výchovně-vzdělávacího procesu (učitel, žák).
Osnova
  • 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět a poslání (funkce) pedagogické psychologie. Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám. Systém pedagogické psychologie. Pedagogická psychologie v přípravě odborných psychologů.
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní. Výzkum v pedagogické psychologii. Etické otázky pedagogické diagnostiky.
  • 3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Psychologické teorie učení. Pojem učení (širší a užší pojetí), definice učení. Funkce učení. Fáze procesu učení. Křivka učení. Klasifikace druhů učení.
  • 4. Zákony učení: motivace, transfer, opakování, zpětná informace.
  • 5. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení (žák, situace, v níž učení probíhá, učební materiál, učitel). Metody učení (metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, rozložení učiva, uležení, přeučení, učení nahlas a potichu, individuální a skupinové učení, sugestopedie atd.).
  • 6. Styly učení. Definice, geneze, některé typologie, diagnostika a ovlivňování stylu učení. Autoregulace učení. Žákovo pojetí učení. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení.
  • 7. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů: hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení. Druhy zkoušek (ústní, písemné, praktické). Předzkouškové a zkouškové stavy - tréma (příznaky, následky, redukce ze strany učitele a žáka, druhy).
  • 8. Školní úspěšnost/neúspěšnost. Formy neúspěšnosti. Analýza školního neprospívání žáků - příčiny. Psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák. Psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků. Syndrom neúspěšné osobnosti/neúspěšného žáka. Vnímaná osobní/vlastní zdatnost žáka (self-efficacy), žákova vnímaná školní zdatnost (academic self-efficacy).
  • 9. Tvořivost ve škole. Definice tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. Tvořivost učitele.
  • 10. Nadaní žáci – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Vymezení pojmu nadání. Identifikace nadaných žáků. Typologie nadaných žáků. Vzdělávání nadaných žáků, možnosti dalšího rozvoje nadaných žáků. Mýty a předsudky o nadaných dětech.
Výukové metody
Přednáška, seminář, praktická cvičení, diskuze ve skupině, domácí práce - úkoly, četba.
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška.
Požadavky k ukončení: aktivní účast, včas odevzdaný seminární úkol (za úkol odevzdaný po termínu se body nedávají), závěrečný znalostní test. Předpokladem pro přistoupení k testu je aktivní účast na výuce a odevzdání seminární práce.
Termín odevzdání seminární práce: 6. 5. 2024 - v elektronické podobě (do odevzdávárny předmětu v IS) a rovněž v tištěné formě.
Informace učitele
Doporučení - využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v ISu.

Znalostní test - celkem 13 otázek - z toho 10 otázek uzavřených a 3 otázky otevřené.
Správná odpověď: uzavřená otázka: 1 b., otevřená otázka: max. 2 b. Chybná odpověď nebo nezodpovězená otázka: 0 b.
Znalostní test: max. 16 b.

Seminární úkol: max. 4 b.

Celkem lze obdržet max. 20 b.

Lze nahlédnout do hodnocení obou písemných prací rozhodných pro ukončení předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.