PSBA029 Základy pedagogické psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 D22
Předpoklady
PSBA007 Obecná psychologie II && PSBA015 Vývojová psychologie II && PSBA020 Sociální psycholologie II && PSBA021 Psychol. osobnosti II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků, zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce. Získají také hlubší vědomosti o aktérech výchovně-vzdělávacího procesu (učitel, žák).
Osnova
  • 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět a poslání (funkce) pedagogické psychologie. Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám. Systém pedagogické psychologie. Pedagogická psychologie v přípravě odborných psychologů.
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní. Výzkum v pedagogické psychologii. Etické otázky pedagogické diagnostiky.
  • 3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Psychologické teorie učení. Pojem učení (širší a užší pojetí), definice učení. Funkce učení. Fáze procesu učení. Křivka učení. Klasifikace druhů učení.
  • 4. Zákony učení: motivace, transfer, opakování, zpětná informace. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení (žák, situace, v níž učení probíhá, učební materiál, učitel). Metody učení (metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, rozložení učiva, uležení, přeučení, učení nahlas a potichu, individuální a skupinové učení, sugestopedie atd.).
  • 5. Styly učení. Definice, geneze, některé typologie, diagnostika a ovlivňování stylu učení. Autoregulace učení. Žákovo pojetí učení. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení.
  • 6. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů: hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení. Druhy zkoušek (ústní, písemné, praktické). Předzkouškové a zkouškové stavy - tréma (příznaky, následky, redukce ze strany učitele a žáka, druhy).
  • 7. Školní úspěšnost/neúspěšnost. Formy neúspěšnosti. Analýza školního neprospívání žáků - příčiny. Psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák. Psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků. Syndrom neúspěšné osobnosti/neúspěšného žáka. Vnímaná osobní/vlastní zdatnost žáka (self-efficacy), žákova vnímaná školní zdatnost (academic self-efficacy).
  • 8. Tvořivost ve škole. Definice tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. Tvořivost učitele.
  • 9. Nadaní žáci – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Vymezení pojmu nadání. Identifikace nadaných žáků. Typologie nadaných žáků. Vzdělávání nadaných žáků, možnosti dalšího rozvoje nadaných žáků. Mýty a předsudky o nadaných dětech.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. 702 s. ISBN 9788026201748. 2013. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál. 655 stran. ISBN 9788073672737. 2007. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. 2001. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. 1993. info
    doporučená literatura
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7076-837-2.
  • ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učiteľov [Ďurič, 1977]. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977. 592 s.
  • ĎURIČ, Ladislav, GRÁC, Ján, ŠTEFANOVIČ, Jozef. Pedagogická psychológia. Vyd. 2. Bratislava: Jaspis, 1991. 333 s. ISBN 80-900477-6-9.
  • PRŮCHA, Jan. Psychologie učení : teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Vydání 1. Praha: Grada. 268 stran. ISBN 9788027128532. 2020. URL info
  • JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada. 528 stran. ISBN 9788027105861. 2018. URL info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Lyn Corno - Eric M. Anderman. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xiv, 481. ISBN 9780415894821. 2016. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer. 398 stran. ISBN 9788075520142. 2016. info
  • SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť - poznávanie tajomstiev. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 386 stran. ISBN 9788073806132. 2016. info
  • SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson. ii, 578. ISBN 9781292020730. 2014. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál. 383 s. ISBN 9788026207412. 2014. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 343 s. ISBN 9788073576790. 2012. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada. 144 s. ISBN 9788024738574. 2011. URL info
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill. xxiv, 615. ISBN 9780205626076. 2010. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada. 199 s. ISBN 9788024728346. 2009. URL info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada. 255 s. ISBN 9788024719986. 2009. URL info
  • VENDEL, Štefan. Pedagogická psychológia. 2. vyd. [Bratislava]: Epos. 447 s. ISBN 9788080577100. 2007. info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 72 s. ISBN 9788086723259. 2007. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates. xx, 1055. ISBN 0805859713. 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 430 s. ISBN 8024610744. 2005. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada. 208 s. ISBN 8024703742. 2003. info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 234 s. ISBN 8024402947. 2001. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál. 190 s. ISBN 8071782629. 1999. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál. 199 s. ISBN 807178205X. 1999. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. 1998. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. 170 s. ISBN 8071844888. 1997. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm. 184 s. ISBN 808586794X. 1996. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. 395 s. ISBN 9788026204039. 2013. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál. 935 s. ISBN 9788073675462. 2009. info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 463 s. ISBN 8008024984. 1997. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, praktická cvičení, diskuze ve skupině, domácí práce - úkoly, četba.
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška.
Požadavky k ukončení: aktivní účast, včas odevzdaný seminární úkol (za úkol odevzdaný po termínu se body nedávají), závěrečný znalostní test. Předpokladem pro přistoupení k testu je aktivní účast na výuce a odevzdání seminární práce.
Termín odevzdání seminární práce: 5. 5. 2023 - v elektronické podobě (do odevzdávárny předmětu v IS) a rovněž v tištěné formě
Informace učitele
Doporučení - využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v ISu.
Znalostní test - celkem 13 otázek - z toho 10 otázek uzavřených a 3 otázky otevřené. Správná odpověď: uzavřená otázka: 1 b., otevřená otázka: max. 2 b. Chybná odpověď nebo nezodpovězená otázka: 0 b. Znalostní test: max. 16 b.
Seminární úkol: max. 4 b.
Celkem lze obdržet max. 20 b.
Lze nahlédnout do hodnocení obou písemných prací rozhodných pro ukončení předmětu .
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.